یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: نخستین نشانه‌های افزایش سقف وام مسکن علامت‌هایش را به‌طور مستقیم در فرابورس نشان داد.

 از روز شنبه صف‌های سنگینی برای خرید سهام این اوراق در بورس تشکیل شد به‌طوری که ظرف 2روز قیمت این اوراق 10درصد رشد کرد.به گزارش همشهری، هفته گذشته شورای پول واعتبار طرحی را تصویب کرد که براساس آن سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال افزایش یافت. در عین حال مصوبه شورای پول و اعتبار تأکید کرده بود:

وام مسکن به زوج‌های جوان هر کدام ۲۵ میلیون تومان و جمعاً ۵۰ میلیون تومان برای خرید یک واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق‌تقدم پرداخت خواهد شد. همین خبر کافی بود تا بازار خریدو فروش وام‌مسکن در فرابورس به‌شدت داغ شود. برخی سرمایه‌گذاران از مدت‌ها پیش که زمزمه افزایش وام مسکن را با تغییر دولت شنیده و چنین واقعه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند از چند‌ماه پیش در فرابورس در حال خرید وام مسکن در بازار معاملات ثانویه بودند.

به این ترتیب بلافاصله پس از انتشار خبر افزایش قیمت وام مسکن حجم تقاضا برای خرید این اوراق در بورس افزایش یافت. از سوی دیگر خریدارانی که در گذشته اقدام به خرید این اوراق کرده بودند اکنون تمایل چندانی برای فروش آن ندارند. این موضوع موجب شده است حجم تقاضا برای این اوراق در فرابورس به‌شدت افزایش یابد اما عرضه‌ای وجود نداشته باشد. به این ترتیب با سنگین‌تر شدن کفه تقاضا نسبت به عرضه ظرف 2روز گذشته قیمت هر‌برگه اوراق تسهیلات مسکن از 38هزار تومان به 42هزار تومان رسید. آمارها گویای آن است که قیمت همه سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن ظرف روز‌های شنبه و یکشنبه 10درصد رشد کرده است.

اوراق تسهیلات مسکن یا همان وام مسکن برگه‌های 500هزار تومانی است که برای خرید خانه استفاده می‌شود، در حال حاضر خریداران می‌توانند با خرید 40برگه 500هزار تومانی و ارائه آنها به بانک مسکن 20میلیون تومان وام دریافت کنند. اما با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار از این پس هر خریدار می‌تواند با خرید 70برگه و ارائه آن به بانک مسکن وام 35میلیون تومانی دریافت کند. آخرین خبرها حاکی از آن است که مصوبه پرداخت وام مسکن به متقاضیان هفته آینده به بانک مسکن ابلاغ می‌شود و متقاضیان پس از آن می‌توانند وام 35میلیون تومانی دریافت کنند.

تا همین هفته پیش هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس در محدوده 38هزار تومان مبادله می‌شد که دیروز این رقم به بیش از 42هزار تومان رسید. در گذشته همین برگه‌ها در بنگاه‌های معاملات املاک حتی تا 125هزار تومان هم خریدو فروش می‌شد.
از محمد رضا کفاش، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن درباره دلایل افزایش قیمت وام مسکن در فرابورس پرسیدیم که او هم تأیید کرد دلیل رشد قیمت این اوراق مصوبه جدید شورای پول و اعتبار است و گفت: عمده‌ترین دلیل رشد قیمت وام مسکن مصوبه جدید برای پرداخت وام 35میلیون تومانی به متقاضیان است.

او توضیح داد: حجم تقاضا نسبت به عرضه بیشتر شده است و کسانی که در گذشته این اوراق را خریده‌اند حاضر نیستند به قیمت‌های فعلی این اوراق را بفروشند به همین دلیل قیمت این اوراق در فرابورس در حال رشد است.از او پرسیدیم کسانی که نیاز به وام 35میلیون تومانی وام مسکن دارند از چه زمانی می‌توانند وام‌های 35میلیون تومانی از بانک دریافت کنند و او توضیح داد:به‌نظر می‌رسد هفته آینده مصوبه وام‌های 35میلیون تومانی به بانک مسکن ابلاغ شود و ازآن پس خریداران می‌توانند با خرید 70برگه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس وامشان را دریافت کنند.

کد خبر 245658
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز