مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیمی از محققان به رهبری دانشمند جوان ایرانی با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به ابداع ماده‌ای هوشمند شده‌اند که نسبت به نور واکنشی بسیار سریع از خود نشان می‌دهد،‌ماده‌ای که می‌تواند بخشی از خانه‌های هوشمند آینده باشد.

علی جاوه‌ای

براساس گزارش نیچر، علی جاوه‌ای استادیار مهندسی الکترونیک و علوم رایانه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا برکلی به همراه تیمی از محققان موفق به ابداع این پرده هوشمند با استفاده از لایه‌ای از نانولوله‌های کربنی شده‌اند.

جاوه‌ای با ترکیب لایه‌ای از این نانولوله‌ها با غشایی از پلی‌کربنات پلاستیکی ماده‌ای را ابداع کرده‌است که در کسری از ثانیه نسبت به نور از خود واکنش نشان می‌دهد. به بیانی دیگر این ماده بلافاصله پس از جذب نور آن را به حرارت تبدیل کرده و حرارت را به غشای پلی‌کربناتی انتقال می‌دهد و غشای پلاستیکی با جذب گرما منبسط می‌شود درحالی که نانولوله‌ها تغییری پیدا نمی‌کنند و این واکنش منجر به خمیده شدن کل ماده می‌شود.

به گفته جاوه‌ای، این ماده جدید حساس به نور بسیار ساده ساخته شده و در برابر نور‌های ضعیف نیز بسیار حساس است، حتی کوچکترین منابع نوری نیز می‌توانند منجر به بروز واکنش در این ماده شوند.

این ماده می‌تواند نسبت به طول موج‌های متفاوت نور واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دهد که این تفاوت در جهت خمیده شدن ماده نمود پیدا می‌کند. جاوه‌ای این ماده هوشمند را که پرده هوشمند نامیده می‌شود، یکی از بخش‌های کلیدی خانه‌های پیشرفته آینده می‌داند و معتقد است از این ماده می‌توان برای تولید پرده‌های هوشمندی استفاده کرد که در روشنایی روز و تاریکی شب به صورت خودکار باز و بسته می‌شوند.

از دیگر کارایی‌های این ماده را می‌توان در ساخت موتورهای نوری و موتورهای روباتیک جستجو کرد،‌موتورهایی که می‌توانند به واسطه این ماده به سوی منبع نوری حرکت کرده و یا از آن دور شوند. این پرده حساس به نور را می‌توان نسخه‌ای جدید از پنجره‌های هوشمند در نظر گرفت در موضوع مورد مطالعه دانشمندان زیادی بوده‌است.

کد خبر 245736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز