به گزارش مهر، سردار دکتر اسکندر مومنی در جلسه کمیته هماهنگی طرحهای ویژه ترافیکی اظهار داشت: اعلام آمار نهایی تلفات رانندگی با پزشکی قانونی است و اعلام آمارهای متناقض اجتناب ناپذیر است چرا که پلیس آمار تلفات سر صحنه، سازمانهای امدادی آمار تلفات حین انتقال را اعلام میکنند اما مرجع نهایی اعلام آمار سازمان پزشکی قانونی است.
مومنی با بیان اینکه تلفات رانندگی 7 درصد کاهش داشته است افزود: امیدواریم این کاهش تلفات را تا پایان سال استمرار دهیم. اگر چه آمارهای سر صحنه و ماموریتها در طرح زمستانی افزایش یافته است و اگر دقت نکنیم این آمارها ممکن است افزایش یابد.
به گفته مومنی، تمامی دستگاههای دخیل در ترافیک باید برای سال آینده طرح جدیدی را طراحی و اجرا کنند چراکه ظرفیتهای موجود و قانون جدید اشباع شده است و اگر بخواهیم همین روند را ادامه دهیم سال آینده یا کاهش تلفات نداریم یا میزان آن اندک است. باید تحول اساسی در این حوزه ایجاد شود و دستور جلسه آینده نیز اعلام نظر دستگاهها و طرحهای جدیدشان است.
وی با اشاره به اینکه در طرح زمستانی امسال در برخی از استانها پس از سالها برف بارید افزود: برخی مسئولان استانی با بارش این برفها غافلگیر شدند اما باید بر اساس دستورالعمل ابلاغی فعالیت کرد تا تمامی استانها آمادگی کامل را داشته باشند. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت دستگاههای محلی در مواقع ضروری الزامی است.
رئیس پلیس راهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: اطلاع رسانی در مورد باز بودن یا مسدود شدن راهها بر عهده پلیس است و رسانهها یا افراد اگر میخواهند در این مورد اطلاعاتی کسب کنند باید موضوع را از پلیس جویا شوند.
سردار مومنی از کاهش سرعت مجاز در جادههای کشور خبر داد و گفت: هم اکنون حداکثر سرعت در جادهای کشور 120 کیلومتر است که در حال حاضر هیاتی کارشناسی در حال بررسی میانگین سرعت مجاز در جادهها هستند که اگر به نتیجه برسند ممکن است سال آینده سرعت مجاز در جادههای کشور به 110 کیلومتر کاهش یابد. این در حالی است که امکان دارد طرح کاهش سرعت تنها در بخشی از جادههای پرتصادف اعمال شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اصلاح سپر کامیونها گفت: این اصلاح در کامیونهای نوشماره اعمال شده است اما برخی خودروهای سنگین در جادههای ما تردد میکنند که بیش از 40 سال از تولید آنها میگذرد و آنها در قالب خودروهای فرسوده قرار میگیرند.
رئیس پلیس راهور در مورد طرح جامع پلیس برای موتورسواران اظهار داشت: یکی از مفاد این طرح اعمال پلاک ملی بود. اقدام دیگری که در حوزه موتورسواران انجام شد لینک تخلفات و نمره منفی به خودروی این افراد بود. اگر فردی که دارای موتورسیکلت است و جریمهاش را پرداخت نکرده این جریمه در سوابق خودرویی این فرد اعمال میشود.
به گفته وی، بیشترین درصد تلفات موتورسواران به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی است که 70 درصد موجب ضربه به مغز و مرگ این افراد میشود این در حالی است که اگر این افراد کلاه به سر داشته باشند تا 80 درصد میتوان جلوی مرگ را گرفت.