جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر اقتصاد آلمان که پیشنهاد کرده مردم این کشور به جای رفتن به مسافرت به فکر پس‌انداز برای روزهای پیری‌شان باشند، با انتقادات جدی مواجه شده است.

خبرگزاری رویتر از برلین گزارش کرد، کلائوس ماتکی، از اعضای هیات مدیره اتحادیه سندیکاهای کارگری آلمان پیر اشتاین بروک، وزیر اقتصاد آلمان را به داشتن درک عجیب از سیاست، متهم کرد و به روزنامه "نوین اوزنابروکر سایتونگ" (Neuen Osnabrücker Zeitung) گفت: لابد میلیون‌ها آلمانی در حالی که خودشان نمی‌خواهند، به این علت که پول ندارند باید از تعطیلات صرف نظر کنند، اما آقای اشتاین بروک به خود اجازه می‌دهد که چون پول دارد، مسافرت کند.

رناته کوناست، رییس فراکسیون سبزها نیز امروز (جمعه) اظهارات اشتاین‌بروک را که در پایان سفرش به دریای بالتیک بیان کرده است، "بسیار گستاخانه" خواند.

اشتاین بروک گفته بود، شهروندان آلمانی باید خود را آماده کنند که «پول بیشتری را برای دهه‌های آینده برای پیری، سلامتی و امور پرستاری اختصاص دهند.»

این وزیر آلمانی به شهروندان این کشور پیشنهاد کرده است که به عنوان گامی اساسی، « اگر تردید دارند، از انجام سفر در فصل تعطیلات صرف نظر کنند تا برای آینده‌شان پول پس‌انداز کنند.»

ماتکی گفت که دولت آلمان با مالیات‌های بیشتر و بیمه‌های اجتماعی فزاینده، شهروندان این کشور را به پرداخت پول زیاد وادار کرده است. این بیش از هر طبقه‌ای بر قشر کم در آمدی تاثیرگذار است که در حال حاضر هم از رفتن به مسافرت چشم‌پوشی می‌کنند. سود این گونه سیاست‌های اخذ مالیات باید این باشد که هیچ نگرانی را برای رفتن شهروندان به تعطیلات یا هر جای دیگر باقی نماند. اشتاین بروک شخصاً پس از کسر مالیات‌های دولتی از حقوقش ماهیانه مبلغ 12820 یورو درآمد دارد. او امسال برای تعطیلاتش به دریای بالتیک رفت تا حمام آفتاب بگیرد.

در همین حال انتقادات احزاب از اظهارات اشتاین‌بروک نیز بالا گرفته است. کوناست، وزیر اقتصاد آلمان را با این لغات به باد انتقاد گرفت: "اول مالیات‌های بیشتر، بعد بیمه‌های بالاتر و حالا اشتاین‌بروک می‌خواهد بر روی تعطیلات قلم بکشد."

کلاوس ارنست، معاون رییس حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان این گفته‌های اشتاین‌بروک را هذیان‌گویی خواند و گفت: "برای وزیر ظاهراً ساده است که خودش به مسافرت برود، اما دیگران بمانند و هزینه بیمه‌های‌شان را پرداخت کنند."

اینا لنکه، سخنگوی سیاست‌های خانوادگی فراکسیون آلمان آزاد نیز گفت مالیات‌های زیادی که دولت ائتلافی آلمان وضع کرده است قدرت خرید را از خانواده‌های آلمانی گرفته است.

انتقادات شدیدی نیز از سوی حزب دموکرات مسیحی به وزیر اقتصاد آلمان وارد شده است. انجمن NRW حزب سوسیال مسیحی آلمان از شهروندان آلمانی خواسته است که در اعتراض به اشتاین‌بروک، کارت پستال‌هایی را از محلی که در آن در تعطیلات به سر می‌برند، برای وزیر اقتصاد آلمان بفرستند.

این انجمن تاکید کرده است که بیکاری و شکست در رشد اقتصادی است که سیستم سوسیالیستی را تهدید می‌کند نه "تعطیلات شهروندان."

کد خبر 2460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز