جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: ارزش معاملات آتی سکه در دی‌ماه به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال تاکنون رسید.

نمودار قیمت در بازار معاملات آتی بورس کالا در قالب یک پیشگو، می‌گوید؛ قیمت سکه در بازار تهران در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت.به گزارش همشهری، رسم است به معامله‌گران آتی، معامله‌گران پیشگو هم می‌گویند چرا که سرمایه‌گذاران این حوزه با برآورد‌هایی که از موقعیت‌های تاریخی حال حاضر دارند مسیری برای شناسایی آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد پیدا می‌کنند.

پیشگویان بازار این روز‌ها پیش‌بینی می‌کنند قیمت سکه طلا در روز‌های آینده افزایش نخواهد یافت و شرایط موجود حفظ خواهد شد. از سال 87به این سو که بازار معاملات آتی سکه در بورس کالا آغاز به‌کار کرد، قیمت معاملات آتی سکه همگام با بازار تهران دستخوش تغییر شده است. معامله‌گران بازار آتی می‌توانند با برآورد‌های تحلیلی حدس بزنند سکه تا 6‌ماه آینده به چه قیمتی خواهد رسید.

اگرچه سال گذشته که قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالا از مرز یک میلیون و 500هزار تومان هم عبور کرد برخی فعالان بازار نقدی که از مکانیسم معاملات آتی خبر نداشتند چنان به بورس کالا هجوم بردند که پای مدیرعامل بورس کالا به شورای‌عالی امنیت ملی هم کشیده شد. اما ارقام جدید خلاف نظر آنان را ثابت می‌کند، این فعالان سنتی که دیدگاهشان به عرصه مدیران دولتی هم کشیده شد معتقد بودند بورس کالا عامل اصلی افزایش سطح عمومی قیمت سکه در سطح کشور است چراکه در آن زمان قیمت سکه دربورس کالا بیشتر از قیمت‌ها در بازار نقدی یا واقعی رشد می‌کرد.

اقتصاددانان و کارشناسان مالی این روایت که بورس کالا عامل رشد قیمت سکه بوده است را بی‌شباهت به یک جک سیاسی نمی‌دانند. چرا که معامله‌گران آتی تا زمانی که تصوری از افزایش واقعی قیمت‌ها در آینده نداشته باشند دست به خرید قرارداد‌های آتی نمی‌زنند و اکنون پس از گذشت یک سال نمودارهای کنونی به خوبی این نظریه را ثابت می‌کند.

2 پیام آشکار

روند نزولی معاملات آتی سکه در بورس 2پیام آشکار دارد؛ نخست آنکه معاملات آتی سکه در بورس کالا عامل گران شدن قیمت سکه در سال گذشته نبود، دوم اینکه سرمایه‌گذاران بازار آتی معتقدند قیمت سکه در بازار نقد در ماه‌های آینده ثابت خواهد ماند. به‌دلیل چنین استدلالی حجم خرید سر رسید‌های معاملات آتی سکه در بورس کالا در دی‌ماه امسال به کمتر از یک‌ پنجم کاهش یافته است.

آمار معاملات آتی سکه در بورس کالا از ابتدای سال تاکنون نشان می‌د‌هد هر قدر معاملات آتی سکه در بورس کالا در نیمه نخست سال تحت‌تأثیر هیجان‌های ناشی از رشد قیمت‌ها در سال گذشته رشد کرد اما از میزان هیجان بازار آتی سکه در نیمه دوم سال کاسته و ارزش معاملات با روند نزولی مواجه شد. این اطلاعات بیانگر آن است که شیب نزولی معاملات آتی سکه از شهریور‌ماه در بورس کالا آغاز شده و در دی‌ماه به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال تاکنون رسید.

آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان معاملات آتی سکه در بورس کالا به شهریور‌ماه اختصاص داشته و طی آن سرمایه‌گذاران 3هزارو 319میلیارد تومان سهام خریده‌اند درحالی‌که این مقدار در دی‌ماه با یک پنجم کاهش به 620 میلیارد تومان رسید. این آمار‌ها به خوبی گویای آن است که معامله‌گران آتی در نقش یک پیشگو تصوری از افزایش قیمت سکه در معاملات نقدی سکه ندارند.

کد خبر 246923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز