گروه اقتصادی - رضا کربلایی: بانک مرکزی یک روز پس از مرکز آمار ایران نرخ تورم در دی‌ماه امسال را۳۸.۴ درصد اعلام کرد. مرکز آمار نرخ تورم دی‌ماه را ۳۵درصد برآورد کرده بود.

مرکز آمار نرخ تورم دی‌ماه را 35درصد برآورد کرده بود. با انتشار نرخ تورم رسمی از سوی بانک مرکزی، انتظار مسئولان دولتی این است که نرخ تورم در پایان سال به 35درصد و در پایان سال آینده به 25درصد کاهش یابد. اما برخی کارشناسان، کاهش نرخ تورم به میزان 25درصد آن هم با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را یک هدف دور از انتظار می‌دانند. بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه در دی‌ماه را 28.8درصد برآورد کرده است.

همزمان با انتشار آخرین وضعیت نرخ تورم در‌ماه نخست زمستان سال92، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد که مهار تورم و انتظارات تورمی مهم‌ترین اولویت بانک مرکزی است. اولویتی که درصورت انضباط شدید پولی و کنترل نقدینگی ممکن است باعث کاهش رشد اقتصادی و پایداری رکود در بخش‌های مختلف به‌ویژه در فعالیت‌های تولیدی شود.

به گزارش همشهری، نرخ تورم در ایران در شهریورماه امسال رکورد کم‌سابقه 40.4درصد از سال1374 به بعد را شکست و دولت حسن روحانی درحالی دولت را از محمود احمدی‌نژاد تحویل گرفت که افزون بر تورم فزاینده اقتصادی ایران رشد منفی 5.8درصد را در پایان سال91 تجربه کرده بود. تیم اقتصادی دولت یازدهم امیدوار است که رشد اقتصادی ایران پس از 2سال منفی بودن در سال آینده مثبت شود، اما رویکرد بودجه سال آینده به‌ویژه تبصره‌های هدفمندی یارانه‌ها درصورت تصویب در مجلس ممکن است این امید دولتمردان حسن روحانی را کمرنگ سازد.نمودار روند نرخ تورم به روایت بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از دی‌ماه سال 91 تا پایان دی‌ماه92 را به تصویر می‌کشد.

 

جدول

کد خبر 247816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز