شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند علت نوسان‌های اخیر شاخص بورس تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی است، با این حال با توجه به حساسیت تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن، بازار سهام بی‌صبرانه در انتظار تعیین تکلیف بودجه سال ۹۳در صحن علنی مجلس است.

به گزارش همشهری، از 16دی‌ماه تا روز سه‌شنبه هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با نزول فراگیری مواجه شد و نزدیک به 9هزار واحد افت کرد و این موضوع موجب شد 50تن از بزرگان بورس به رهبری علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران هفته گذشته دور هم جمع شوند تا به راهکاری برای کنترل بازار دست یابند.

پس از پایان این نشست این 50تن که عمده معاملات بازار سهام را در دست دارند عهد کردند تا اطلاع ثانونی برای اینکه شاخص‌های بورس نزول نکنند عرضه جدیدی در بازار سهام انجام ندهند. در عین حال از چند روز قبل مقرر شده بود 1000میلیارد تومان پول جدید از طریق این نمایندگان حقوقی در بازار سهام تزریق شود در ادامه این سازو کار‌ها ظرف روز‌های چهارشنبه و دیروز شاخص بورس صعود کرد. در عین حال شاخص کل بورس تهران دیروز باز هم صعود کرد اما کارشناسان معتقدند که بازار سهام در انتظار تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن در بودجه سال 93در مجلس است.

در همین رابطه از حسین اسدی نیا کارشناس بازار سرمایه دلایل نوسان‌های اخیر شاخص بورس را جویا شدیم او با ارائه تحلیل بنیادی گفت: بازار سهام در انتظار تعیین تکلیف بودجه سال 93است چرا که با تعیین سیاست‌های جدید در مورد تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین بهره مالکانه معادن حاشیه سود این شرکت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود:دولت طرحی دارد در رابطه با ویژه خواری این طرح در واقع تهدید بزرگی است برای سود شرکت‌های بورس. البته این به این معنا نیست که این طرح خوب نیست بلکه به‌معنای این است که سود شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. اسدی نیا دراین مورد توضیح داد: در حال حاضر خوراک پتروشیمی به قیمت2.7سنت در هر مترمکعب به شرکت‌های پتروشیمی واگذار می‌شود واین شرکت‌ها پس از تولید محصولشان را به قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که قیمت واقعی خوراک پتروشیمی بیشتر از این رقم است. به گفته وی با فروش خوراک پتروشیمی با رقمی کمتر از 3سنت به شرکت‌های پتروشیمی موجب شده که حاشیه سود این شرکت‌ها به‌شدت افزایش یابد وگاه حتی به 50تا 70درصد برسد بنابر این با افزایش قیمت خوراک پتروشیمی به 15سنت، حاشیه سود این شرکت‌ها تازه منطقی و عاقلانه می‌شود.

او با بیان اینکه طرح دولت برای مبارزه با ویژه خواری در واقع از طریق همین مکانیسم است، گفت: اگرچه این طرح با واقعی کردن حاشیه سود شرکت‌ها و ایجاد شرایطی رقابتی برای تحرک بیشتر در صنعت و اشتغال‌زایی بسیار خوب است اما ماهیتا تهدیدی برای بورس تلقی می‌شود چرا که منجر به کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورس می‌شود. او تأکید کرد:شرکت‌های پتروشیمی با افزایش قیمت خوراک پتروشیمی تا 10سنت موافقند اما مشکل از زمانی شروع می‌شود که این میزان به 15سنت برسد در چنین شرایطی سود این شرکت‌ها و در نهایت قیمت سهام آنها در بورس کاهش می‌یابدو این موضوع اثرش را بر شاخص بورس نشان می‌هد چرا که شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی و معادن تأثیر زیادی بر شاخص بورس دارند. او توضیح داد: با توجه به تغییر سیاست‌های اقتصادی بازار سهام در انتظار تعیین تکلیف این سیاست‌ها و نحوه قیمت‌گذاری محصولات است. بنابر این این امکان وجود دارد که پس از تصویب لایحه بودجه سال 93بازار سهام بار دیگر تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

بودجه عامل نوسان

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران هم درباره دلایل نوسان شاخص بورس گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار و همچنین مصوبه بسته سیاستی و نظارتی و افزایش نرخ سپرده‌های سود بانکی به 20درصد، باعث شد سیاستگذاری در حوزه بازار پول بر بازار سرمایه مؤثر باشد. بنابراین در حالی عامل اصلی نوسان روزهای اخیر ناشی از مباحث بودجه‌ای بوده که طی این مدت برای نخستین‌بار، در سال‌جاری 2بار بحث بودجه‌ای مطرح شده که به نوبه‌خود متغیر‌های کلان بازار و شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است.

هنوز سرمایه‌گذاران در سود هستند

حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه هم درباره نزول شاخص بورس در 3 هفته گذشته گفت: افرادی که از ابتدای سال‌جاری وارد بورس شده‌اند تاکنون ارزش سبد سهامشان 130درصد رشد کرده است. با این حال اگر طی یک‌ماه اخیر به‌طور میانگین 25تا 30درصد ارزش سبد دارایی خود را از دست داده باشند هنوز بسیاری از سرمایه‌گذاران در سود هستند و تنها تعدادی از افرادی که طی یک‌ماه اخیر در قیمت‌های بالا خرید انجام داده‌اند، متضرر شده‌اند که وزن ریالی زیادی را در بازار سرمایه به‌خود اختصاص نداده‌اند.

کد خبر 247949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز