عظیم محبی در گفتگو با مهر درباره نحوه اجرای پایه هفتم و میزان رضایت معلم، دانش آموز و والدین از اجرای این پایه در مقطع متوسطه اول، افزود: یکی از اشکالات بزرگی که در نحوه اجرای این پایه وجود دارد عدم آموزش معلمان به ویژه در استانهاست. به عنوان مثال از آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با ما تماس گرفته و اعلام کردند 400 نفر از معلمان پایه هفتم دورههای لازم و تخصصی را برای تدریس کتابهای جدیدالتالیف ندیدهاند.
وی با بیان اینکه آموزش معلمان برعهده معاونت نیروی انسانی است، تصریح کرد: در تابستان گذشته آموزش مدرسان برای تدریس به معلمان این پایه به خوبی انجام شد . اما متاسفانه و بر اساس تماس از استانهای مختلف شاهد هستیم که بسیاری از معلمان پایه هفتم آموزشهای لازم را برای نحوه تدریس کتابها ندیدهاند که این کار را در کلاس درس مشکل خواهد کرد.
محبی ادامه داد: به همین دلیل گروههای آموزشی و همچنین مدرسان مجرب را به حالت آماده باش درآورده تا آنها را حداقل هفتهای یک روز به استانهای مختلف برای تدریس صحیح کتابهای جدیدالتالیف در مقطع اول متوسطه اعزام کنیم .
وی با بیان اینکه البته نمیتوان گفت که این موضوع شامل تمامی معلمان میشود، تصریح کرد: آموزش مدرسان و همچنین معلمان برای پایه هفتم خوب بوده اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیار داریم.
50 هزار معلم مازاد دفترنشین شدهاند
وی درباره وجود معلمان مازاد در مقطع متوسطه اول گفت: در حال حاضر 50 هزار معلم مازاد با توجه به ساختار جدید نظام آموزشی و حذف پایه هشتم در سال تحصیلی جاری وجود دارد؛ حتی ما میدانیم که بسیاری از این معلمان در مدرسه حضور دارند اما ساعت تدریس نداشته و تنها در دفتر مینشینند. از سوی دیگر در بسیاری از مناطق نیاز به حضور معلم است که باید ساز و کار لازم برای ساماندهی این نیرو انجام شود.
مدیر کل آموزش متوسطه اول با اشاره به توسعه پژوهشسراها، گفت: یکی از برنامههای وزیر جدید آموزش و پرورش توسعه پژوهش سراها در متوسطه اول و دوم است که بالطبع با توسعه آنها نیاز به حضور کارشناس و معلم داریم و میتوانیم بخشی از معلمان مازاد را در این پژوهشسراها به کار بگیریم البته این در حد طرح و پیشنهاد است و هنوز به مرحله تصویب نرسیده است.
معلمان مازاد، مشاوران پایه میشوند
وی توضیحات خود را این گونه تکمیل کرد یکی دیگر از طرحهای ما ایجاد مشاور در مقطع متوسطه اول به ویژه در پایه هفتم است. این طرح پیش از این در مدارس غیردولتی اجرا و نتایج مثبتی داشته و ما نیز به دنبال آن هستیم تا آن را در مدارس دولتی اجرا کنیم. در صورت تصویب این طرح میتوان بخش دیگر از معلمان مازاد را به عنوان مشاور پایه به مدارس اعزام کرد البته لازمهاش آن است که معلمان دورههای تخصصی مشاوره را برای کمک و راهنمایی دانشآموز در کشف استعدادها و علائقش برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته درست ببینند.
محبی ادامه داد: طرح مشاور پایه از جمله طرحهایی است که باید توسعه پیدا کرده و حتی مشاوران پایه در مقطع ابتدایی نیز وجود داشته باشد تا بتوان از همان کلاس اول استعدادهای دانشآموز را با توجه به علاقه و نیاز جامعه برای انتخاب رشته مناسب شناسایی کنیم.
مدیر کل آموزش متوسطه اول در پاسخ به این سئوالی درباره کمبود معلمان با تجربه در مناطق محروم گفت: من نیز با این موضوع موافق هستم به همین دلیل معتقدم باید در مناطق محروم و عشایر بر اساس سند تحول آموزش رایگان برای معلم وجود داشته باشد تا آنها تجربه لازم را به دست بیاورند. البته در حال حاضر نیز دانشگاه فرهنگیان در مناطق مختلف کشور وجود دارد که برای سالهای آینده می توان امیدوار به حضور معلمان باتجربه بومی در مناطق محروم باشیم.
تبدیل پژوشگاه معلمان به پاتوق فرهنگیان
محبی، کیفیت بخشی معلمان را یکی دیگر از برنامههای خود برای مقطع متوسطه اول معرفی کرد و گفت: طرح درس پژوهی در سالهای گذشته و در مقطع ابتدایی انجام میشد که امیدواریم این طرح پس از تصویب به صورت سراسری در کشور در مقطع متوسطه اول نیز اجرا شود. به این معنی که معلمان در اجرای این طرح هر کدام در رشته تخصصی خود طرحی را مینویسند. یکی از معلمان آن را برای همه تدریس میکند و اشکالات در حین آموزش و همزمان با خدمت برطرف میشود در حقیقت معلمان هر منطقه با یکدیگر در تعامل برای بهتر شدن روند کیفیت آموزشهایشان هستند.
وی درباره اینکه معلمان چگونه میتوانند هماهنگی لازم میان خود را به وجود آورند، گفت: در هر منطقه آموزش و پرورش پژوهشگاههای ویژه معلم وجود دارد که ما در صدد آنیم پژوهشگاهها به پاتوق معلمان برای گردهمایی، تحقیق، پژوهش و اجرای طرح درس پژوهی تبدیل شود. قطعا با این اقدامات نیروی انسانی بهسازی میشود.
ایجاد پایگاه کیفیت بخشی برای هر درس در متوسطه اول
محبی ادامه داد: بر اساس سند تحویل بنیادین در صدد هستیم تا با ایجاد پایگاه کیفیت بخشی برای هر درس امکان ارتقای آموزش و تدریس آن به دانشآموزان ایجاد شود. این پایگاههای کیفیت بخشی با توجه به تجربه هر استان به استانهای مختلف داده میشود مثلا پایگاه کیفیت بخشی درس زبان انگلیسی به استان تهران داده خواهد شد و پس از کیفیت بخشی این درس آن را به تمام استانها اعلام میکنیم.
وی با بیان اینکه هدف دیگر ما نظارت بالینی روی معلمان مقطع متوسطه اول است، گفت: در این طرح ناظران گروههای آموزشی صرفا دیگر از کلاس درس بازدید نمیکنند بلکه به عنوان مشاور امین سر کلاسها رفته و حتی نحوه تدریس معلمان را مشاهده میکنند و اگر ایراد و یا اشکالی وجود داشته باشد با معلمان مشورت و گفتگو میکنند تا اشکالات برطرف شود.
مدیر کل آموزش متوسطه اول درباره اینکه آیا با کمبود نیرو در بحث نظارت در سراسر کشور مواجه نیستید، گفت: به اندازه کافی نیرو در سطح گروههای آموزشی وجود داشته به گونهای که میتوان گفت به اندازه یک هزار معلمی که به صورت 24 ساعته فعالیت میکنند ما ناظر داریم.