امام جمعه مشهد که پیش از این از روند کلی جشنواره فیلم فجر به‌ویژه برگزیدگان اختتامیه آن اظهار رضایت کرده بود، صبح پنجشنبه گذشته در جمع مدیران و سینماگران حاضر در جشنواره فیلم بسیج هنرمندان حاضر شد و برای نخستین بار از ایرادهای قابل حل فیلم سینمایی «رستاخیز» و استفتا سازندگان این فیلم از رهبر معظم انقلاب گفت.

پوستر فیلم رستاخیز

 

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی با اشاره به 18ایرادی که شخصا از رستاخیز احمدرضا درویش گرفته است، افزود: به‌نظرم همه این ایرادها قابل حل است و این را به آقای حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم اعلام کردم. بعد از نمایش این فیلم حملات به وزارت ارشاد آغاز شده و آنها باید پاسخگو باشند؛ درحالی‌که فیلم ارزشمندی است و هنگام ساخت از مقام معظم رهبری استفتا کرده‌اند و آقا نوشته‌اند اگر وهن نباشد، نشان دادن تصویر ایراد ندارد.

امام جمعه مشهد مسئولان فرهنگی دولت را آدم‌هایی متدین دانست و تأکید کرد: آقای ایوبی شاگرد ما در دانشگاه امام صادق(ع) بوده و آدم وارد و متدینی است. او سال‌ها رایزن فرهنگی بوده و بیشتر تصویری که من از ایشان به یاد دارم، با لباس جبهه است. اینها به جریان‌های ارزشی و انقلابی بدهکار می‌شوند. از طرفی می‌خواهند سینما را رشد دهند و از طرف دیگر به امثال بنده بدهکار می‌شوند و از طرف مراجع هم به‌شدت تحت فشار هستند. فرهنگ ما فرهنگ دینی است و اگر سینما به خدمت فرهنگ و ارزش‌های دینی درآید، این عزیزان مشکلی نخواهند داشت.

علم‌الهدی گریزی هم به دیدار خود با رئیس سازمان صدا و سیما و ایوبی زد و گفت: به آنها گفتم فیلمی که می‌خواهید بسازید، آیا در بستر انقلاب شرایط لازم را دارد یا خیر؟ این آثار اکران می‌شوند و تأثیر خود را خواهند داشت. ساختن یک فیلم یک جریان تخصصی است و همه موارد باید در فیلمنامه، بازیگری و همه‌‌چیز آن متجلی باشد. در فیلمی که ساخته می‌شود، اگر فقیهی به‌عنوان کارشناس یا فیلسوف کنار کار باشد، آنها باید پاسخگو باشند و هجمه به سمت کارگردان نمی‌رود.عضو مجلس خبرگان رهبری خاطره‌ای هم از دیدار خود با فرج‌الله سلحشور کارگردان سریال «یوسف پیامبر» برای هنرمندان بسیجی نقل کرد. آیت‌الله علم‌الهدی گفت: درباره سریال حضرت یوسف(ع) پرسیدم از چند مفسر استفاده کردید که به من گفتند هیچ مفسری در کار مشاوره نداده و من خودم مفسرم. گفتم درست، اما سواد شما کفایت نمی‌کند و به‌خاطر همین، برخی صحنه‌ها ازجمله بریدن دست زنان مصر هنگام ورود حضرت یوسف درست تصویر نشده است. وقتی توضیح دادم، به من گفتند چه خوب می‌شد این چیزی که شما گفتید، به تصویر درمی‌آمد.

هنرمندان را فرار‌ ‌ی ندهیم

دیگر چهره‌ای که در چند روز اخیر زبان به حمایت از رستاخیز و انتقاد از هجمه‌کنندگان به فیلم درویش گشود، حسن بلخاری بود. او در مراسم تجلیل از ایرج نعیمایی در موزه امام علی(ع) به دفاع از رستاخیز پرداخت و گفت: من داور جشنواره فیلم فجری بودم که چند وقت پیش به اتمام رسید. من موظف بودم تمام فیلم‌ها را ببینم و ازجمله این فیلم‌ها رستاخیز بود. ابر سنگین رسانه‌ای و برخی اظهارنظرها گاهی زبان ما را می‌بندد و مجبورمان می‌کند ساکت باشیم. در این دو هفته گذشته تلاش زیادی شد این فیلم را سیاه کنند. بلخاری با اشاره به اینکه برای خودش در بررسی فرم‌شناسی سینمایی و هنرشناسی و البته عاشوراشناسی مشروعیت قائل است افزود: متأسفانه ما پس از 35سال هنوز تعریف درست و کاملی از هنر دینی نداریم و همین موجب فراری‌شدن هنرمندان از هنر دینی شده است. تا هنر به‌عنوان یک معرفت شناخته نشود همواره شاهد بروز چنین جریان‌هایی خواهیم بود.

کد خبر 251336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز