مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس علمی و مسئول رصدخانه مرکزعلوم و ستاره‌شناسی تهران گفت: پدیده نجومی "قمر در عقرب" از سه‌شنبه‌شب 5 تیر به مدت سه‌شب در آسمان تهران رویت می‌شود.

زهرا مبینی با بیان این خبر به ایرنا گفت: در این پدیده نجومی جالب، کره ماه از دید ناظر روی زمین در صورت فلکی عقرب قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: البته این پدیده یک اتفاق ظاهری بوده یعنی اینکه ماه واقعاً در نزدیکی ستارگان صورت فلکی عقرب نیست.

مبینی یادآورشد: کره ماه در مدت یکماه در مسیر حرکت خود ‪ ۱۲‬صورت فلکی دایره البروج را طی می‌کند اما عبور آن از صورت فلکی عقرب به دلیل اینکه پهنه بزرگی از آسمان را در دایره البروج دربرگرفته، چندین شب زمان می‌برد.

وی افزود: طولانی شدن عبور کره ماه از صورت فلکی عقرب سبب می‌شود که ناظر روی زمین تصور کند که کره ماه در صورت فلکی عقرب قرار گرفته‌است.

کارشناس علمی و مسئول رصدخانه مرکز علوم و ستاره شناسی تهران گفت: ستاره معروف این صورت فلکی، قلب العقرب است که ستاره سرخ رنگی (غول سرخ) است.

مبینی یادآور شد: یکی از سرنوشت‌های پایان عمر مرگ یک ستاره تبدیل شدن به غول سرخ است.

وی، در ادامه با اشاره به پدیده زیبایی که سه جرم آسمانی فردا شب در آسمان ایجاد می‌کنند، افزود: فردا شب سه جرم آسمانی کره ماه، سیاره مشتری ستاره قلب‌العقرب در شرق و جنوب شرق آسمان با قرار گرفتن در کنارهم پدیده زیبایی را ایجاد می‌کنند.

مبینی خاطر نشان کرد: این پدیده نجومی در ابتدای شب در آسمان بخوبی قابل رصد کردن است.

کد خبر 25186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز