همشهری آنلاین: وزیر ارشاد با تاکید بر ضرورت پرهیز از سلیقه‌های شخصی در برخورد با رسانه‌ها گفت: به منظور اخذ مجوز برای پایگاه‌های خبری ضرب‌الاجلی را در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش فارس؛ علی جنتی در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات که با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری و همچنین سایر اصحاب فرهنگ و رسانه در محل تالار وحدت در حال برگزاری است ضمن اشاره به نقش رسانه و مطبوعات در ارتقاء سطح آگاهی جامعه اظهار داشت: در این دوره تعداد و کیفیت شرکت‌کنندگان در جشنواره مطبوعات قابل اعتنا است به طوری که تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران در جشنواره شرکت کرده‌اند.

پاسداری از آزادی مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سیاستی که وزارت فرهنگ و ارشاد در طول 6 ماهه گذشته دنبال کرده است پاسداری از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در چارچوب قانون اساسی و قانون مطبوعات است.

وی بیان داشت: تلاش شد تا جایی که قانون اجازه می‌دهد اصحاب قلم تفکرات و دیدگاه‌های خود را بیان کنند ضمن آنکه تلاش شد تا برخورد وزارت ارشاد در چارچوب قانون و به دور از سلیقه‌های شخصی باشد.

جنتی در ادامه افزود: تصمیم گیری‌هایی که در رابطه با مطبوعات صورت می‌گیرد در هیئت نظارت است که دولت از 7 عضو این هیئت دو عضو را به خود اختصاص داده و تصمیمات اتخاذ شده بر اساس رأی اکثریت است.

وزیر ارشاد گفت: در طول این مدت طی چند جلسه از مدیران مسئول و سردبیران مطبوعات کشور دعوت شد و با آنها به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختیم.

پرهیز از برخورد‌های جناحی

این عضو کابینه دولت اظهار داشت: تلاش ما بر این است با دعوت به قانونگرایی و اصلاح فرهنگ عمومی از برخوردهای جناحی جلوگیری کنیم و توجه خود را بیشتر معطوف به رسالت عظیم مطبوعات در آگاهی‌بخشی و روشنگری کنیم.

آئین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات روی میز دولت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 تصویب شده  و آئین‌نامه آن به دولت تقدیم شده است که امید است با تصویب در هیئت وزیران برای اصحاب رسانه راهگشا باشد.

ضرورت احترام اصحاب رسانه به اعتقادات و مقدسات جامعه

وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر ضرورت احترام به حقوق شهروندی و پاسداشت نقش رسانه‌ها بیان داشت: بر همین اساس تاکید ما به اصحاب رسانه احترام به اعتقادات و مقدسات جامعه است چرا که این جزء اصول اصلی محسوب می‌شود و رسانه‌ها باید بر آن پایبند باشند.

کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه رسانه

جنتی ضمن تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه رسانه گفت: این امر جزء سیاست‌های ما است و در صدد هستیم از فعالیت‌های تشکل‌های صنفی حمایت کنیم.

وی یادآور شد: بسیاری از فعالیت‌هایی که هم‌اکنون در اختیار دولت است را می‌توان به انجمن‌های صنفی واگذار کرد.

وزیر ارشاد اضافه کرد: بر همین اساس لایحه نظام صنفی رسانه‌ای جزء برنامه‌هایی است که وزارت ارشاد دنبال می‌کند.

6 هزار و 284 نشریه و خبرگزاری مجوز دارند

جنتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تعداد کل نشریات و خبرگزاری‌هایی که مجوز دارند بالغ بر 6 هزار و 284 است گفت: از این میان سهم نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به ترتیب برابر با 6 هزار و 106، 39 و 139 است.

ضرب الاجل برای پایگاه‌های خبری

وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر ضرورت اخذ مجوز توسط پایگاه‌های خبری ابراز داشت: طی یک بازه زمانی به پایگاه‌های خبری اعلام می‌شود تا مجوزهای لازم را برای فعالیت اخذ کنند در غیر این صورت فعالیت‌ آنها متوقف می‌شود.

صدور 472 مجوز برای مطبوعات و نشریات در دولت یازدهم

جنتی با بیان اینکه هم‌اکنون 3 هزار و 571 نشریه در حال انتشار است گفت: در دولت یازدهم تا امروز 472 مجوز برای مطبوعات و نشریه‌ها صادر شده است.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه باید دولت خود را رقیب بخش خصوصی نداند افزود: رقابت بین این دو بخش باید عادلانه باشد و به شکلی نباشد که حداکثر امکانات به مطبوعات دولتی و عمومی تخصیص یابد.

جنتی خاطرنشان کرد: در بحث یارانه و مالیات بر مطبوعات همین رویکرد را پیگیری می‌کنیم ضمن آنکه زیرساخت‌های رسانه‌ای را نیز توسعه خواهیم داد.

کد خبر 252338
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز