مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: دیروز مراسم افتتاح ۱۳۵۰هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز اطراف تهران در منطقه لتمان کن برگزار شد.

بهره‌برداری از ۱۳۵۰ هکتار جنگل‌کاری در کن


به گزارش همشهری، طرح کمربند سبز اطراف تهران قرار است ظرف 5سال آینده تا 50هزار هکتار گسترش یابد. درمراسمی که روز گذشته برگزار شد، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر و محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز حضور داشتند.

محمدباقر قالیباف دیروز در جمع خبرنگارانی که درمراسم افتتاحیه بخشی از فاز دوم کمربند سبز اطراف تهران شرکت داشتند از تهیه لایحه‌ای خبرداد که قرار است براساس آن تمامی 600هکتار باغ باقیمانده در شهر تهران به کمک دولت خریداری و به‌عنوان سرمایه ملی از آن حفاظت شود.

وسعت هریک از این باغات از 4هزار متر به بالاست که به گفته قالیباف در کنار تملک توت‌زارهای کن می‌تواند گامی مهم و جدی‌ برای تلطیف هوای شهر باشد. قالیباف همچنین ضمن ابراز نگرانی بابت بحران کمبود آب در تابستان آینده خطاب به شهروندان تهرانی گفت: با درنظر گرفتن اینکه سرانه مصرف آب ما 2/5برابر سایر کشورهای جهان است به همین دلیل خوب است در تابستان آینده تنها با کاهش 25درصد مصرفمان بر مشکل کمبود آب ناشی از کاهش بارندگی در پاییز و زمستان گذشته فائق آییم وگرنه با توجه به کم‌آبی در سال پیش‌رو لطمات جدی به فضای سبز و برون‌شهری وارد خواهد آمد.

قالیباف با تأکید به اینکه درکنار توسعه فضای سبز اما فرصت‌هایی نیز از دست رفته است، گفت: با همه اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه فضای سبز، از این نظر شرایط قابل‌قبولی نداریم و از طبیعت فاصله بسیاری گرفتیم.یکی از راهکارهای پیشنهادی از سوی شهردار تهران تجدید نظر در سبک زندگی بود و پیدا کردن راهکاری که براساس آن ببینیم چطور می‌شود در قرن 21و چالش‌های صنعتی، تکنولوژی و اقتصادی آن با طبیعت آشتی کرد. وی در ادامه صحبت‌های خود از فراز و نشیب‌هایی سخن گفت که به‌منظور جلوگیری از دست‌اندازی به ارتفاعات شمال تهران با آن مواجه بوده است. قالیباف به مردم اطمینان داد که در هیچ دوره‌ای به اندازه 8سال اخیر مدیریت شهری در این امر موفق نبوده است که نمونه آن احداث 18هزار هکتار فضای سبز برون‌شهری در کمربند سبز اطراف شهر تهران است. قالیباف با اشاره به اینکه درست نیست از دیگران بخواهیم کار ما را انجام دهند گفت: کار کاشت درخت وظیفه ماست اما نگهداشت آن وظیفه شهروندان است و دراین راه باید دست به‌دست هم دهیم.

توسعه جایگاه‌های عرضه سوخت

شهردار تهران همچنین در حاشیه مراسم افتتاح جنگل‌کاری در لتمان‌کن با حضور درجمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره نصب جایگاه‌های تک تلمبه‌ای در تهران، گفت: دراین باره توافق خوبی با وزارت نفت و دولت داشتیم که براساس آن دیگر ساخت جایگاه‌های سوخت به شیوه کنونی منتفی است بلکه به جای آن به ساخت جایگاه‌های تک تلمبه‌ای در مجمتع‌های ساختمانی و 2 تلمبه‌ای در شهر خواهیم پرداخت که کار جانمایی آن درحال انجام است.

قالیباف اظهار امیدواری کرد با انجام این شیوه که در سایر شهرهای دنیا سابقه داشته بتوانیم به نتایج خوبی، هم از لحاظ کاهش سفرهای درون‌شهری و هم کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی دست یابیم. بنابراین گزارش دیروز همچنین علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران طی سخنانی از مجلس خواست تا با تصویب قوانین و مقررات و لوایح مؤثر برای حفظ محیط‌زیست تدبیری بیندیشد و زمینه لازم برای برخورد جدی با آسیب‌زنندگان به محیط‌زیست را فراهم سازد.

دیروز در مراسم افتتاح 1350هکتار جنگل‌کاری پیرامون شهر تهران محمد حقانی رئیس کمیسیون محیط‌زیست، معصومه آباد رئیس کمیته سلامت و سیدعبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند.

تقارن روز درختکاری با ولادت حضرت زینب

دیروز در مراسم افتتاحیه 1350هکتاری جنگل‌کاری اطراف تهران احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشت. وی ضمن فرخنده خواندن مصادف شدن هفته منابع طبیعی با ولادت حضرت زینب گفت: در دیداری که به تازگی با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان مواردی را بیان کردند که وقتی جنبه خبری پیدا کرد ارزش کلام، حس و معنا و فهم ایشان از عالم به خوبی فهمیده نشد که اگر بنای ما نگاه ایشان باشد نسبت ما با آب و آبادانی و طبیعت فرق خواهد کرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود به طبیعت گوناگون و متنوع شهرتهران اشاره کرد که نام بسیاری از محلات آن در نسبت با آب و گیاه نامگذاری شده است. وی از درختانی نظیر انار، چنار و ون به‌عنوان بخشی از هویت طبیعی شهر تهران یاد کرد و گفت: در گذشته تهران و دیگر شهرهای ایران علاوه بر هویت تاریخی و آیینی خود دارای هویت طبیعی نیز بودند و همین چنارهای خیابان ولیعصر به‌عنوان ستون فقرات تهران یادگار آن روزگار است. وی از طرح شناسنامه‌دار‌کردن درختان خیابان ولیعصر قدردانی کرد.

کد خبر 252576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز