دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلاش‌های بی‌وقفه ۳۴ هواپیما،‌۴۰ کشتی و گروه‌های امداد و نجات از هشت کشور مختلف جهان تاکنون به نتیجه نرسیده و مقامات مالایی پس از گذشت دو روز هنوز نتوانسته‌اند کوچکترین نشانه‌ای از پرواز ۳۷۰ مالزی به دست آورند.

براساس گزارش CNN، اظهرالدین عبدالرحمان مدیرکل سازمان هوانوردی مالزی به خبرنگاران گفت متاسفانه تاکنون هیچ تکه‌ای از بقایای هواپیما نیز کشف نشده‌است. وی‌همچنین گزارش‌های منتشر شده در مطبوعات مبنی بر کشف شدن در هواپیمای ناپدید شده را تکذیب کرده و گفت آن گزارش به صورت رسمی توسط مقامات ویتنامی تایید نشده‌است. و همچنین اعلام کرد در گزارشی دیگر آمده که دم هواپیما کشف شده که این گزارش نیز نادرست است.

هواپیما

پس از گذشت 48 ساعت از مفقود شدن پرواز 370 خطوط هوایی مالزی معماهای زیادی درباره نحوه مفقود شدن و هویت دو سرنشین با گذرنامه‌های مسروقه، بی‌پاسخ مانده‌اند. تنها نشانه‌ای که تاکنون جستجوگران موفق به کشف آن شده‌اند رد سوخت هواپیمایی است که در 90 مایلی جزیره توچو ویتنام در خلیج تایلند کشف شده‌است. این رد سوختی طولی برابر 6 تا 9 مایل داشته و درحال حاضر در دست آزمایش است.

تاکنون هیچ پیام اضطراری توسط کشتی‌ها و هواپیماهای جستجوگر دریافت نشده و مقامات مالایی به بازماندگان سرنشینان این هواپیما اعلام کرده‌اند که خود را برای بدترین خبرها آماده کنند.

از زمان ناپدید شدن این هواپیمای بوئین 777-200ER تاکنون گروه‌های جستجویی از کشورهای ویتنام،‌چین، سنگاپور، اندونزی،‌آمریکا، تایلند،‌ اتریش و فیلیپین در کنار ماموران مالایی در حال جستجو در میان خلیج تایلند بوده‌اند. اکنون تمرکز این گروه‌ها بردریای آندامان است، منطقه‌ای نزدیک به مرز تایلند که براساس اطلاعات راداری هواپیما در این منطقه برای بازگشت به کوالالامپور دور زده‌است. اما خلبان هیچ پیامی مبنی بر بازگشت به فرودگاه به مرکز کنترل پرواز ارسال نکرده‌است.

هواپیما ربایی یا حمله تروریستی؟

ناپدید شدن بدون‌ردپای پرواز 370 مالزی به اندازه کافی برای مقامات کشورهای مختلف گیج‌کننده بوده‌است که در این میان معمای گذرنامه‌های مسروقه دونفر از سرنشینان نیز به این ابهام دامن زده‌است.

این دو مسافر که با گذرنامه‌های دو شهروند ایتالیایی و اتریشی سفر می‌کرده‌اند بلیط سفر خود را به صورت همزمان تهیه کرده‌اند. به گفته مدیرکل اینترپل درحالی‌که هنوز برای ارتباط دادن حادثه ناپدید شدن این هواپیما و گذرنامه‌های مسروقه بسیار زود است،‌ اما این نکته که مسافرانی توانسته‌اند به راحتی با کمک گذرنامه‌هایی که در پایگاه داده‌های اینترپل به ثبت رسیده وارد پروازی بین‌المللی شوند، بسیار نگران‌کننده‌است.

یکی از توجیهاتی که برای حضور این دو مسافر با گذرنامه‌های مسروقه در این پرواز وجود دارد، مهاجرت غیرقانونی است زیرا در گذشته نیز نمونه‌هایی مشاهده شده که در آن افراد برای ورود به کشورهای غربی از پاسپورت‌های مسروقه یا تقلبی استفاده کرده‌اند،‌درحالی‌که جنوب شرقی آسیا بازاری پررونق برای فروش این‌نوع از گذرنامه‌ها است.

از دیگر نکته‌های جالب‌توجه در این پرونده غیبت پنج مسافر در پرواز ناپدید شده‌است، به گفته رحمان، پنج مسافر سوار این هواپیما نشده‌اند و بارهایشان از هواپیما خارج شده‌است. همین موضوع نگرانی‌هایی را نیز در زمینه احتمال ربوده‌شدن هواپیما ایجاد کرده‌است.

کد خبر 252642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز