گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: سال ۹۲ با تحولات سیاسی، درگیری‌ها و ناآرامی‌هایش به خط پایان رسید.

جهان

سال ۹۳ یکی از خبرسازترین سالهای جهان است؛چرا که در ۱۰ انتخابات مهم،در نقاط خبرساز جهان چهره دولت‌ها تغییر می‌کند. مانند همیشه سهم خاورمیانه در این میان بیشتر از دیگر نقاط جهان است.

سال سرنوشت برای افغانستان

مردم افغانستان سال آینده در انتخاباتی مهم شرکت می‌کنند.در نیمه فروردین (آوریل) مردم افغانستان در حالی به پای صندوق‌های رأی می‌روند که نیروهای خارجی باید پس از سال‌ها این کشور را در سال‌جاری میلادی ترک کنند. توافقنامه امنیتی میان واشنگتن و کابل با اعتراض‌های کرزی امضا نشده و هنوز مشخص نیست که آمریکا به همراه متحدان ناتو پس از ۲۰۱۴ قرار است چه نقشی در این کشور داشته باشند.

حامد کرزی بعد از 10سال حضور در قدرت، ریاست جمهوری را به یکی از 10نامزدی تحویل می‌دهد که در حال رقابت در این انتخابات هستند. افغان‌ها امسال نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری خود را به‌صورت مستقل و بدون کمک خارجی‌ها برگزار می‌کنند تا در مسیر دمکراسی، نخستین انتقال قدرت مسالمت‌آمیز را تجربه کنند.

اردوغان در آزمون انتخابات

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و حزبش عدالت و توسعه پس از حدود ۱۲سال در اختیار داشتن قدرت امسال محکی جدی را تجربه خواهند کرد که آینده را برای آنها رقم می‌زند. درحالی‌که با اعتراض‌های گسترده در سال گذشته مقام‌های ترکیه بحرانی تمام‌عیار را تجربه کردند،قرار است انتخابات شهرداری‌ها در ۱۰فروردین برگزار شود. این انتخابات محلی نشان‌دهنده میزان محبوبیت حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان خواهد بود که می‌تواند روشن‌کننده وضعیت صحنه سیاسی این کشور باشد. اردوغان اعلام کرده درصورتی‌که در این انتخابات پیروز نشود حاضر به کناره‌گیری از مقامش است. در مردادماه هم با برگزاری انتخابات برای نخستین‌بار به‌صورت مستقیم رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب می‌شود.

نبرد دوباره علاوی و مالکی

یکبار دیگر عراق شاهد یک جنگ تمام‌عیار در صحنه سیاسی خود با تقابل نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور و ایاد علاوی رهبر فهرست العراقیه با برگزاری انتخابات پارلمانی در ‌ماه اردیبهشت (۳۰آوریل) خواهد بود. عراقی‌ها در این انتخابات باید ۳۲۸نماینده پارلمان این کشور را انتخاب کنند؛ نمایندگانی که وظیفه تعیین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور را خواهند داشت. مالکی در سال‌گذشته با موجی از انفجار و حملات در کنار اعتراض‌ها در مناطق سنی‌نشین دست و پنجه نرم کرد. حالا مخالفان در تلاش هستند تا شکست انتخابات قبل را جبران کنند. پیش‌بینی می‌شود که برگزاری این انتخابات به خشونت‌های بیشتر دامن بزند تا این کشور باز هم روی آرامش را نبیند.انتخابات سال آینده عراق بر تحولات منطقه و توازن شیعه و سنی نیز تأثیر می‌گذارد.

بازگشت نظامیان مصر به قدرت

سال آینده پس از انقلاب مصر برای این کشور حساس‌ترین مقطع خواهد بود تا این کشور 2رأی‌گیری را پس از برکناری محمد مرسی از قدرت توسط نظامیان تجربه کند. براساس برنامه از پیش تعیین‌شده قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در تیرماه (۱۷جولای) برگزار شود که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی شده عبدالفتاح سیسی با برنامه‌ای که از قبل چیده وارد کاخ ریاست‌جمهوری شود. در این صورت پس از جمال عبدالناصر، سادات و مبارک بار دیگر یک نظامی قدرت را در مصر در اختیار خواهد گرفت. مرسی که عنوان نخستین رئیس‌جمهور غیرنظامی مصر را داشت هنوز در رفت‌وآمد میان زندان و دادگاه است.
در سال آینده انتخابات پارلمانی مصر هم برگزار می‌شود تا در میان منحل شدن فعالیت اخوان‌المسلمین، آینده صحنه سیاسی مصر مشخص شود.

گران‌ترین انتخابات جهان

دومین کشور پرجمعیت جهان سال آینده در انتخابات هم قرار است رکوردشکنی کند. در هند با حدود 1.2میلیارد نفر جمعیت تخمین زده شده که ۵ میلیارد دلار برای انتخابات هزینه شود که حتی از خرج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم بیشتر است.
طول برگزاری انتخابات هم یک رکورد جدید به‌حساب می‌آید. انتخابات پارلمانی قرار است از ۱۸ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت برگزار شود که در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. هند عنوان پرجمعیت‌ترین دمکراسی جهان را هم دارد و با اعلام 814.5 میلیون رأی‌دهنده واجد شرایط انتخابات برای تعیین ۵۴۳ کرسی پارلمان، بزرگ‌ترین انتخابات جهان را خواهد داشت.نمایندگان پارلمان باید فرد جایگزین مان‌موهان سینگ را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کنند.

سوریه به روز انتخابات می‌رسد

سوریه پس از ۳ سال جنگ داخلی و بحران قرار است سال آینده شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باشد تا علاوه بر آینده این کشور، سرنوشت بشار اسد هم رقم بخورد. درحالی‌که کشورهای غربی و شورشیان به کنار رفتن اسد از قدرت تأکید دارند گزارش‌ها از حضور رئیس‌جمهور سوریه در این رأی‌گیری حساس حکایت دارد.

هر چند این کشور ماه‌ها صحنه درگیری‌های تمام‌عیار بوده و بسیاری از شهرهای آن تبدیل به ویرانه شده‌اند اما پیش‌بینی شده که اسد با داشتن آرای مناسب از سوی علوی‌ها، کردها و مسیحی‌ها می‌تواند باردیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود اما به‌احتمال زیاد آرای او مانند گذشته نخواهد بود. تدارک برگزاری انتخابات در سوریه از هم اکنون آغاز شده و همزمان تحرکات کشورهای غربی و عربی برای مداخله در این انتخابات هم شدت گرفته است.

انتخابات کنگره آمریکا

باراک اوباما در دومین دوره ریاست‌جمهوری خود هم بحران‌های سختی را پشت سر گذاشته است. شاید ماجرای اوکراین و جدا شدن شبه‌جزیره کریمه برای او سخت‌ترین شکست در مقابل روسیه به حساب آید. اوباما و حزب دمکرات در ۱۳ آبان (۴نوامبر۲۰۱۴) اما با برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و سنا سخت‌ترین آزمون خود را دارند. در این انتخابات باید ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان و ۳۳ نماینده مجلس سنا(یک‌سوم نمایندگان آن) انتخاب شوند. اکثریت مجلس نمایندگان اکنون در دست جمهوریخواهان است و دمکرات‌ها در تبلیغات خود نشان داده‌اند که به‌دنبال به‌دست آوردن بیشتر کرسی‌ها هستند. با اوضاعی که اوباما پیدا کرده اما این احتمال وجود دارد که دمکرات‌ها حتی اکثریت سنا را از دست بدهند؛ وضعیتی که مسیر را برای پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۱۶ هموار خواهد کرد.

احتمال کوچک شدن انگلیس

از کاتالونیای اسپانیا تا اسکاتلند حالا جدایی‌‌طلبان در حال قدرت گرفتن در اروپا هستند و رأی‌گیری سال آینده در اسکاتلند یک نمونه عملی از آن خواهد بود. در اواخر شهریورماه اسکاتلندی‌ها باید در همه‌پرسی جدایی این کشور از انگلیس شرکت کنند که وضعیتی سخت را برای لندن رقم خواهدزد. مقام‌های اسکاتلند که وضع اقتصادی‌ خیلی خوبی ندارند و از دولت انگلیس یارانه دریافت می‌کند بر این عقیده هستند که با کنترل ذخایر نفت و گاز این منطقه می‌توانند کشوری داشته باشند که بهتر امورش اداره می‌شود.

درصورت رأی مثبت مردم به این همه‌پرسی، پس از ۳۰۰سال اسکاتلند از زیر پرچم پادشاهی انگلیس بیرون می‌آید تا اوضاع به پیش از سال۱۷۰۷ بازگردد؛ زمانی که اسکاتلند و انگلیس پیش از آن، هرکدام کشورهایی با پادشاهی مستقل بودند.

رأی گیری در میزبان جام‌جهانی

برزیلی‌ها با برگزاری جام‌جهانی در خرداد در راس اخبار جهان قرار دارند اما پس از برگزاری این رقابت‌ها در ۱۳مهر مردم این کشور باید برای انتخابات پای صندوق‌های رأی بروند. علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان در این رأی‌گیری فرمانداران و نمایندگان ایالتی هم انتخاب می‌شوند.


دیلما روسف در میان مشکلات اقتصادی باید برای باقی ماندن در مقام ریاست‌جمهوری در مقابل مخالفان تلاش کند. روسف که در سال۲۰۱۰ برای نخستین‌بار به ریاست‌جمهوری رسید حالا شرایط سختی دارد و باید در مقابل آچیو نوس قد علم کند.
پس از جام‌جهانی و انتخاب رئیس‌جمهور برزیل اوضاع و مشکلات اقتصادی سختی در پیش خواهد داشت.در یک سال گذشته برزیل صحنه اعتراض‌های گسترده مردمی علیه ناکارآمدی دولتمردان بوده است.

اروپایی‌ها پای صندوق رأی

در همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا انتخابات پارلمان اروپا از اول تا چهارم خرداد درحالی برگزار می‌شود که جنبش‌های مخالف این اتحادیه قدرت بسیاری گرفته‌اند. این رأی‌گیری هشتمین انتخابات سراسری اتحادیه اروپاست که این‌بار با بحران جدی مواجه است. اروپایی‌ها هیچ تمایلی به شرکت در آن ندارند و احزاب ضد‌اتحادیه اروپا طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم نامزدهای انتخابات را نمی‌شناسند و این رأی‌گیری چندان اهمیتی برایشان ندارد.

پارلمان اروپا به‌طور مشترک با شورای اروپا به قانونگذاری و اتخاذ تصمیم در اتحادیه اروپا می‌پردازد و اعضای آن با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.بحران مالی و اقتصادی سال‌های اخیر اروپا باعث قدرت گرفتن احزاب راست افراطی شده و اکنون نمایندگان این گروه‌ها شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی اروپا دارند.

کد خبر 253655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز