همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آن شد که طرف‌های سوری بار دیگر به میز مذاکره بازگردند و بحران سوریه از راه سیاسی حل‌وفصل شود.

به گزارش ایرنا، اخضر الابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه روز سه‌شنبه در اجلاس سران کشورهای عربی در کویت متن پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خطاب به سران عرب را قرائت کرد.

بان کی مون در این پیام با تاکید بر اینکه بحران سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد، اعلام کرد: همه طرف‌ها باید برای احیای تلاش‌های سیاسی با هدف حل بحران سوریه که مذاکرات ژنو 2 نقطه عطف آن بود، تلاش کنند.

بان کی مون از اعضای اتحادیه عرب خواست با همکاری روسیه و آمریکا و سازمان ملل برای فعال کردن مجدد گفت‌وگوهای ژنو 2 اقدام کنند.

وی از کشورهای منطقه خواست همه تلاش خود را بر قانع کردن طرف‌های سوری برای بازگشت به میز مذاکرات متمرکز کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار توقف سیل اسلحه و مهمات به سوی همه طرف‌های درگیر در سوریه شد.

وی با اشاره به تاثیر منفی گسترده درگیری‌ها در سوریه بر کشورهای همسایه اعلام کرد کل منطقه در معرض تهدید کشیده شدن به پرتگاه این درگیری‌ها است.

بان کی مون به صورت خاص به خطرات پیش روی لبنان اشاره کرد و از اتحاد جامعه جهانی در حمایت از امنیت و ثبات لبنان استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه از رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خواست امتیازات ضروری را برای تحقق صلح عادلانه، همیشگی و فراگیر در خاورمیانه اعطا کنند.

بان کی مون در ادامه پیام خود اعلام کرد: ملت فلسطین از حق قانونی برای برپایی یک کشور مستقل قابل زیست برخوردار است.

وی ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را نقض قوانین بین‌المللی و تهدید خطرناک حل مسالمت‌آمیز مناقشه خاورمیانه دانست.

وی از همه طرف‌ها خواست شرایط و فضای مناسب را برای مذاکرات جدی بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی فراهم کنند.

دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت کنونی مصر ضمن محکوم کردن حملات تروریستی اخیر علیه نیروهای امنیتی و ارتش مصر بر لزوم پیمودن راه دمکراسی در مصر و نیز در همه کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه تاکید کرد.

بان کی مون در ادامه پیام خود سال جاری را برای سومالی سالی سرنوشت‌ساز خواند.

کد خبر 253900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز