سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساعت‌ها و ثانیه‌ها با توجه به آخرین روزهای ارسال فرکانس رادیویی جعبه اسرار پرواز ام.اچ ۳۷۰ برای تیم بین‌المللی جستجو به سرعت می‌گذرد.

به گزارش ایرنا، افکار عمومی در جهان 25 روز است در انتظار حل معمای ناپدید شدن بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی در مسیر کوالالامپور به پکن است و سوالات زیادی در ذهن مردم برای حل معمای این پرواز اسرارآمیز وجود دارد که جعبه سیاه هواپیما شاید رمزگشای این اسرار باشد.

اکنون ساعت‌ها و ثانیه‌ها با سرعت برای تیم جستجو می‌گذرد و این تیم چند ملیتی با آخرین فناوری‌ها در جنوب اقیانوس هند در حال کنکاش برای یافتن اثری از پرواز ام.اچ 370 هستند و به منظور یافتن جعبه سیاه آن که شاید راز پرواز را برملا کند 120 ساعت فرصت دارند.

یافتن این به اصطلاح جعبه سیاه نارنجی رنگ و راز و رمزگشای انحراف مسیر پرواز از سمت پکن به سوی جنوب اقیانوس هند شاید التیام‌بخش خانواده مسافران چند کشوری باشد که سوار بر این پهن‌پیکر آمال و آرزوهای مختلف را با خود جابجا می‌کرد.

افکار عمومی نیز با یافتن این جعبه پاسخ سوالات زیادی که بیش از سه هفته است ذهن‌ها را به خود مشغول کرده است خواهد یافت.

استرالیا یک کشتی جنگی مجهز به ردیاب جعبه سیاه هواپیما و زیردریایی بدون سرنشین در منطقه‌ای مستقر کرده که گمان می‌رود هواپیمای مالزیایی در آن محل سقوط کرده است.

تجهیزات نوین آمریکا نیز برای ردیابی جعبه سیاه هواپیمای ناپدید شده مالزی در آب‌های عمیق جنوب اقیانوس هند وارد منطقه شده است.

سیستم ردیاب بسیار قوی آمریکا با نصب بر روی کشتی می‌تواند سیگنال‌های جعبه سیاه را از فاصله شش هزار متری عمق دریا تشخیص دهد.

اکنون 25 روز از ناپدید شدن بویینگ 777 مالزی می‌گذرد و باطری‌های جعبه سیاه پنج روز دیگر برای ارسال علایم رادیویی انرژی دارند و پس از آن سکوت بار دیگر حکمفرما می‌شود و شاید برای یافتن آن سال‌ها زمان نیاز باشد و ناپدید شدن این پرواز بزرگترین راز و معمای جهان صنعت هوانوردی شود.

اطلاعات جعبه سیاه می‌تواند کارشناسان را راهنمایی کند که بامداد 17 اسفند 1392 چه عاملی باعث شد هواپیما از مسیر خود منحرف و به اعماق اقیانوس هند برود.

اطلاعات ثبت‌شده پرواز و صدای کابین خلبان نیز در جعبه سیاه ضبط شده است. صدایی که دولت مالزی دو روایت از آخرین مکالمه کابین خلبان نقل می‌کند.

مالزی تا روز گذشته تاکید داشت آخرین جمله‌ای که از کابین خلبان به برج مراقبت رسیده جمله "بسیار خوب، شب بخیر" بوده است و اکنون جمله "شب بخیر، 370 مالزی" را رو کرده است و این اطلاع‌رسانی بر شک و شبهه‌ها می‌افزاید.

جعبه سیاه یا ضبط‌کننده اطلاعات پرواز ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می‌رود و هر یک هزاران دلار قیمت دارند.

رنگ نارنجی روشن به همراه نوار انعکاس‌دهنده متصل شده به بخش خارجی جعبه سیاه پس از سوانح در پیدا کردن جعبه سیاه بسیار موثر است.

در جعبه‌های سیاه هواپیما صدها مورد اطلاعات در مورد زمان، شتاب عمودی هواپیما، موقعیت دسته کنترل پرواز، موقعیت پدال کنترل رادر، موقعیت فرمان هواپیما، تثبیت‌کننده وضعیت افقی هواپیما، جریان سوخت، سرعت، ارتفاع فشاری، جهت مغناطیسی هواپیما، شتاب طبیعی هواپیما و روشن و خاموش شدن میکروفون که زمان ارتباط‌های رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می‌کند، وجود دارد.

این دستگاه همچنین دمای داخل هواپیما، شتاب و جهت پرواز، صدای موتورها، جهت و سرعت وزش باد و بسیاری از مشخصات فنی دیگر را هر لحظه ثبت می‌کند.

این جعبه‌های سیاه که معمولا تا یک‌هزار درجه گرما مقاومند اطلاعات 25 ساعت آخر پرواز را ضبط می‌کنند.

جعبه سیاه در قسمت دم هواپیما جای دارد و در صورت بروز هر سانحه هوایی یا سقوط، دم امن‌ترین قسمت هواپیماست.

کد خبر 254379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز