به زبان سادهتر یعنی اینکه باید در فرهنگ و اقتصاد اتفاق مهمی بیفتد چرا که کشور ما در این دو زمینه دارای مشکلاتی است که باید برطرف شود. برای رفع این مشکلات نیاز به 2بال و 2موتور محرکه داریم؛ یکی عزم ملی و دیگری مدیریت جهادی. این دو لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند.
اگر مردم همراهی و کمک کنند و اراده و باور داشته باشند و آماده کار باشند، اما دولت و حکومت، اراده و روحیه لازم را نداشته باشند راه به جایی نمیبریم و از طرف دیگر اگر مدیریتها اصلاح شود و اراده کند و پای کار باشد اما از پشتوانه مردمی برخوردار نباشد، بازهم اقدام و تحولی صورت نخواهد گرفت.
قرار گرفتن مقوله فرهنگ در کنار اقتصاد در نامگذاری سال جدید، حاوی یک پیام مهم برای مردم و مسئولان است. پیامی که نشان میدهد پیشرفت اقتصادی و مقاومسازی اقتصادی درگرو تغییر فرهنگی است. با مروری بر حوادث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این موضوع کاملا روشن است که یکی از عوامل پیروزی ملت در برهههای حساس و سرنوشت ساز، داشتن روحیه جهادی و دوری از اقتصاد مصرف زده بوده است. در دوران دفاعمقدس نیز همین روحیه با ابعادی وسیعتر بر سراسر کشور و جبهههای جنگ حاکم بود. اقتصاد مقاومتی در کنار مدیریت جهادی و عزم ملی و اسلامی بود که ایران اسلامی را یک تنه در برابر رژیم بعث عراق و دیگر دشمنان انقلاب پیروز کرد.
از آنجا که هر انقلابی به رهبران انقلابی نیازمند است، ایجاد انقلاب یا به تعبیری تحول و اصلاح و تغییر اساسی در حوزه فرهنگ و اقتصاد، نیازمند مدیریتی انقلابی و جهادی است که توان فکری و روحیه خدمت چند برابری داشته باشد و دارای ظرفیت و توان معمولی و ساده نباشد. کارهای بزرگ نیازمند مردان بزرگ است. اقتصاد درونزا و متکی بهخود، فرهنگ درونزا و متکی بهخود هم میخواهد.مدیریت جهادی هر چند اصطلاحی جدید در ادبیات انقلابی ما نیست اما انصافا مدیریتی است که در مقطع دفاعمقدس بارها با آن مواجه شدهایم و کارآمدی آن را تجربه و آزمون کردهایم. مدیریتی که با رهبری امامخمینی و سپس مقام معظم رهبری توانست به خوبی در مقطع دفاعمقدس کشور را از پرتگاه جنگ، بحران سقوط و براندازی که استکبار جهانی، ایران را به سمت آن کشانده بود نجات دهد و کارایی خود را به خوبی نشان داده است.
شاید بهکارگیری واژه جهاد نشان و اشاره از یک واقعیت مهم باشد که امروز هم نوع دیگری جنگ بر این انقلاب و کشور و مردم تحمیل شده است که بایستی همچون دفاعمقدس با یک مدیریت جهادی به مقابله و برخورد با آن پرداخت. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات مختلفشان بر مدیریت جهادی تأکید داشتند و فرمودند: مدیریت برای اینکه جهادی باشد 2شرط مهم برای آن وجود دارد، شرط اوّلِ جهاد این است که در آن، تلاش و کوشش باشد و شرط دومش اینکه، در مقابل دشمن صورت گیرد. مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ به این معنی است که در کار فرهنگی باید اولویت ثمره معنوی باشد و نباید لزوما به فکر سود مادی بود.
اگر رسانهها برنامهسازی و مدیریتشان براساس منافع کمپانیهای اقتصادی، ثروتمندان بینالمللی، قدرتمندان تمامیت خواه و انحصارطلب باشد، یقیناً بشر زیان خواهد کرد. مدیریت جهادی نیاز به ابتکار دارد. با نشستن، با خوابیدن، با غفلت از اطراف، نمیشود به اهداف عالی دست پیدا کرد و باید جسارت داشته باشد تا ایدههای خلاقانه و بومی را بهکار بگیرد چراکه اندیشه ترجمهای برای یک ملت، سرنوشت بسیار سختی را بهوجود میآورد.
به تعبیر روشنتر مدیریت جهادی نخ تسبیح و عزم ملی برای رسیدن به یک اقتصاد مقاومتی و فرهنگ متکی بر ظرفیت و توانمندیهای بومی است. مدیریت جهادی یعنی بسیاری از واقعیتهای موجود جامعه مقبول و مطلوب نیست و باید برای برونرفت از وضع کنونی، زندان واقعیتهای موجود را شکست و حرکت به سوی وضعیت مطلوب را کلید زد. در یک کلام مدیریت جهادی یعنی ما میتوانیم.