چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فروردین رو به پایان است اما همچنان وضعیت فروش فیلم‌های اکران نوروز به‌گونه‌ای است که جز یک مورد نباید در انتظار تغییر برنامه سینماها بود.

سینما-فیلم

نگاهی به وضعیت فروش فیلم‌ها در تهران نشان می‌دهد که از میان فیلم‌های روی پرده همچنان 2فیلم در پایتخت فروش میلیاردی در اختیار دارند و 2فیلم هم در حال رسیدن به فروش میلیاردی در تهران هستند. هر چند در مجموع فروش تهران و شهرستان، فیلم‌های اکران نوروز جز یک فیلم در گروه میلیاردی‌ها هستند.

اول ایران؛ دومِ تهران

معراجی‌ها هر چند در فروش تهران رتبه اول را ندارد اما مجموع فروش تهران و شهرستانش آنقدر زیاد بوده که رقابت دیگر فیلم‌ها با آن برای تصاحب رتبه اول فروش نوروزی تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. طنز ده‌نمکی در تهران هم البته مشتری‌های فراوانی داشته و فروش حدود یک میلیارد و 800میلیونی‌اش در سینماهای پایتخت مصداق این ادعاست. معراجی‌ها در تهران 25سالن در اختیار دارد و حدود 50روز از آغاز اکرانش سپری می‌شود. فروش روزانه معراجی‌ها تقریبا با فروش روزانه خط ویژه برابر است اما عوامل معراجی‌ها با آرامش خاطر یک برنده، روزهای بهاری اکران را سپری می‌کنند.

طبقه حساس؛ محبوب تهرانی‌ها

شهروندان تهرانی با استقبال از آخرین ساخته کمال تبریزی نشان دادند که قاعده صدرنشینی معراجی‌ها حداقل در پایتخت مصداق ندارد. طبقه حساس که بیشترین سینما را در تهران در اختیار دارد، پرفروش‌ترین فیلم سینماهای پایتخت است و با فروشی حدود 2میلیارد و 100میلیون تومان فیلم اول سینماهای تهران. جالب اینکه فروش روزانه این فیلم هم در مقایسه با فروش معراجی‌ها حدود 2 برابر است؛ یعنی طبقه حساس روز یکشنبه در 30سینما 28میلیون تومان فروخته و بعید به‌نظر می‌رسد میانگین فروش روزانه آن به این زودی‌ها به زیر 20میلیون تومان برسد. 40روز از اکران این فیلم می‌گذرد.

سوم در میان رقبای بزرگ

خط ویژه در حالی رتبه سوم فروش تهران را در اختیار دارد که باید پذیرفت در گروهی سخت به این عنوان و رتبه رسیده است. اوضاع فیلم دوم مصطفی کیایی در کنار جولان معراجی‌ها و دلبری طبقه حساس قابل‌قبول است و با فروش بیش از 800میلیونی در تهران وضعیت خود را در رتبه سوم پرفروش‌های نوروزی حفظ کرده است. اگر میانگین فروش روزانه خط ویژه در 18سینمای تهران همین گونه ادامه یابد، باید منتظر بود تا به‌زودی سازندگان آن هزینه تولید 950میلیون تومانی فیلمشان را از فروش تهران تأمین کنند و موفقیت سوددهی از فروش شهرستان را جشن بگیرند.

هزینه بالا، فروش متوسط

اگر هزینه‌های تولید فیلم آخر ابراهیم حاتمی‌کیا حدود 6میلیارد نبود، می‌شد «چ» را هم در فهرست فیلم‌های موفق نوروز در گیشه قلمداد کرد اما این شرایط باعث شده است فروش «چ» خیلی‌ها را راضی نکند که شاید مهم‌ترین‌شان تهیه‌کننده باشد. فیلم تازه حاتمی‌کیا در 23سینمای پایتخت در مدت بیش از یک‌ماه 730میلیون تومان فروخته و البته در انتظار موج دوم رونق تبلیغات و فروش است تا از رتبه چهارم فروش فیلم‌های نوروزی بالاتر برود. این فیلم یکشنبه گذشته در پایتخت 12میلیون تومان فروخت که فروشی قابل‌قبول است. گرچه از شهرستان‌ها خبر می‌رسد که شاید به‌زودی گیشه خارج از تهران با درآمد «چ» در تهران برابری کند و فیلم را به سوی یک فروش 2میلیاردی ببرد.

پایان شکست

«با دیگران» ناصر ضمیری با فروشی حدود 50میلیون تومان بداقبال‌ترین فیلم اکران نوروز بود و جایش را از امروز صبح به «زندگی جای دیگری است» به کارگردانی منوچهر هادی داد. با دیگران در حدود یک ماهی که روی پرده سینماهای تهران بود، شاید نامش را برای مدت‌ها در کتاب کم‌فروش‌ترین فیلم اکران نوروز ثبت کرد و حالا باید برای تأمین هزینه 700میلیونی تولید به فکر راه‌های دیگر ازجمله پخش در شبکه نمایش خانگی باشد. این فیلم در آخرین روزهای اکران فقط 4سالن در پایتخت در اختیار داشت و با این حساب باید اذعان کرد که همین فروش 50میلیون تومانی هم برای آن بد نبوده است. زندگی جای دیگری است احتمالا به لطف حضور بازیگرانی چون حامد بهداد، نیکی کریمی، پارسا پیروزفر و یکتا ناصر فروشی بیش از سلف خود خواهد داشت.

شاید وقتی دیگر

«اشباح» داریوش مهرجویی و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح‌الله حجازی که در روزهای اخیر برای اکران دوم نوروز قرارداد امضا کردند، برای جانشینی فیلم‌های روی پرده باید همچنان منتظر باشند. از سوی دیگر، خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر اکران «متروپل» مسعود کیمیایی به جای معراجی‌ها هم از سوی سخنگوی شورای صنفی تأیید نشد تا مشخص شود فیلم‌های نوروزی به این زودی‌ها قصد پایین آمدن از پرده ندارند. غلامرضا فرجی به مهر گفت: هنوز فیلم‌های 2گروه سینمایی قدس و آفریقا مشخص نشده و در جلسه هفته آینده شورای صنفی تکلیف این 2گروه مشخص می‌شود. بنابراین اکران متروپل به جای معراجی‌ها در گروه قدس منوط به بستن قرارداد است و فعلا نمی‌توان جایگزین فیلم ده‌نمکی را اعلام کرد. هرگونه اعلام برنامه برای اکران در این 2گروه سینمایی بدون مصوبه شورا ضمانت اجرایی ندارد و نتیجه نهایی تنها از طریق شورای صنفی نمایش در جلسه هفته آینده اعلام می‌شود.

کد خبر 256123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز