دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که مسئولان قضایی و منابع طبیعی، طی یک سال گذشته همواره بر قاطعیت در برخورد با پدیده شوم زمین‌خواری تأکید کرده‌اند

زمین‌خواران با تعرض به بخشی از عرصه‌های حفاظت‌شده البرز مرکزی تلاش می‌کنند 90 هکتار از اراضی کوهستانی سیلواز مشرف بر میگون را که جزو مهم‌ترین حوزه آبخیز تهران محسوب می‌شود به تملک خود درآورند.

منطقه موردنظر بخشی از حوزه آبخیز لتیان و یکی از منابع عمده تأمین آب تهران است. بر این اساس، هرگونه تسامح در برخورد با زمین‌خواران می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را در تأمین منابع آبی تهران به دنبال داشته باشد.

به‌ویژه آن که طی یک دهه اخیر زمین‌خواران با شگردهای مختلف توانسته‌اند با سندسازی نه‌تنها عرصه‌های ملی و حفاظت‌شده که بخشهایی از مناطق کوهستانی در بلندترین ارتفاعات آبخیز تهران را به تصرف خود درآورند.

در گزارشی که به‌تازگی از سوی کانون دیده‌بانان زمین درباره چگونگی تجاوز به منابع ملی در منطقه سیلواز منتشر شده آمده است: در سال 72 جوانان میگونی با رنج فراوان موفق به درختکاری دامنه‌های کوه سیلواز واقع در ارتفاعات غربی مشرف به میگون شدند اما پس از 12 سال همزمان با روز درختکاری فردی شبانه اقدام به قلع و قمع درختان دست‌کاشت فوق کرد تا این اراضی را به تملک خود درآورد.

این اقدام با عکس‌العمل هیچیک از سازمان‌های مسئول مواجه نشد در حالی که براساس اسناد روستایی و طبق سند تقسیمات مشاعی این منطقه جزو مناطق قرق محسوب می‌شود.

همچنین مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان شمیرانات در سال 85 طی مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که منطقه موردنظر جز‌ء منابع ملی و طبیعی است اما شخص موردنظر با مراجعه به ادارات مربوطه از جمله اداره ثبت و منابع طبیعی توانسته است سند مالکیت دریافت کند.

گفته شده که اداره ثبت بدون استعلام از منابع طبیعی به شخص موردنظر سند داده است.

به گفته این مقام مسئول، پرونده اراضی مذکور به کمیسیون مربوطه ارجاع شده و کمیسیون نیز رأیی مبنی بر ملی بودن اراضی صادر و به فرد موردنظر ابلاغ کرده است اما هنوز بحث ابطال سند فرد مورد نظر در دست پیگیری است.

کد خبر 25661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز