مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

نخستین گام از برنامه ۵ساله محیط‌زیست شهر تهران برداشته شد. در این گام ۳۴هزار خودرو به مراکز مجاز معاینه فنی مراجعه کردند و وضعیت آلودگی و امنیت تردد آنها سنجیده شد.


معاینه فنی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رئوس برنامه‌های محیط‌زیستی با همکاری شهروندان تهرانی و تأکید بر بحث مسئولیت‌های اجتماعی در برابر آلودگی هوا در ماه‌های منتهی به سال جدید مورد توجه بیشتر قرار گرفت.

به‌گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی، سال گذشته 681042 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که از این تعداد مراجعه، خودروهای دولتی سهم بسیار کمی داشته و تنها 5817دستگاه از خودروهای دولتی به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

در عین حال سازمان محیط‌زیست در هفته هوای پاک سال گذشته اعلام کرد که معاینه فنی خودروهای دولتی یکی از برنامه‌های مقابله با آلودگی هواست. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود خودروهای دولتی همگام و همسان با شهروندان پایتخت نسبت به انجام معاینه فنی خودرو برای سلامت هوای شهر و ایمنی تردد همکاری‌های لازم را داشته باشند.

از سوی دیگر یکی از بندهای ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب، اصلاح الگوی مصرف است. با توجه به تأثیر مستقیم معاینه فنی در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش بسزای هزینه‌های مرتبط با استهلاک و تعمیرات خودرو مسئولان شهری امیدوارند در سال جدید تمام خودروهای دولتی مکلف به انجام معاینه فنی شوند. از سویی با توجه به شرایط ویژه خودروهای دولتی و داشتن محدودیت زمانی، ستاد مرکزی معاینه فنی اعلام آمادگی کرده است تا نسبت به برنامه‌ریزی و ارائه خدمات ویژه به‌منظور کاهش زمان توقف این خودروها در مراکز معاینه‌فنی اقدام‌کند.

طبق آمار ستاد مرکزی معاینه فنی تعداد مراجعات شهروندان پایتخت به مراکز معاینه فنی در ایام تعطیلات نوروز از اول تا 13فروردین، 34162 دستگاه خودرو و در سال 1392در همین ایام 28145دستگاه خودرو بوده است که این آمار افزایش 21درصدی مراجعات را در سال‌جاری نشان می‌دهد. این افزایش بیانگر ارتقای آگاهی‌ها به اهمیت انجام معاینه فنی خودرو قبل از سفر و اثرات مهم آن در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی خودروهای در حال تردد است.

به‌رغم همکاری پلیس در اعمال قانون و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی برای کنترل نرم‌افزاری و فراگیرشدن اعمال قانون، شهرداری تهران نسبت به پیشنهاد مصوبه‌هایی به شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی اقدام کرده که درخصوص ایجاد بانک اطلاعات جامع مراکز معاینه فنی خودروست.

این بانک اطلاعاتی قابل ارتباط دهی با پلیس و ثبت پلاک خودروها با دوربین‌های ثبت تخلف و انطباق آن با بانک موجود برای ارسال اخطار یا جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی به‌صورت نرم‌افزاری است. معاینه فنی نخستین گام از اقدامات محیط‌زیستی شهرداری تهران محسوب می‌شود که می‌تواند موجب کاهش مستقیم غلظت آلاینده‌ها شود.

در خطوط مکانیزه معاینه فنی کاتالیست و فیلتر هوای خودروها مورد معاینه قرار می‌گیرد که سلامت آنها می‌تواند سطح آلایندگی خودرو را در حد قابل‌قبولی کاهش دهد. با توجه به افزایش سفر در فصول بهار و تابستان و توزیع مناسب و یکنواخت مراجعات در این ایام و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان، ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای پایتخت توصیه کرد که شهروندان هرچه زودتر نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

کد خبر 256856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز