به گزارش پایگاه رسمی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی با بیان این مطلب افزود: پس از شکلگیری تفکر سیستمی در مدیریت امور قرآنی و تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شکلگیری کمیسیونهای تخصصی و تفکیک حوزههای فعالیتهای قرآنی، مسئولیت تدوین نقشه راه توسعه هر یک از حوزهها به کمیسیونها واگذار شده تا پس از تلفیق و جمعبندی در قالب اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه شود.
رئیس کارگروه توسعه پژوهش قرآنی افزود: توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به کارگروه توسعه پژوهش قرآنی واگذار شده تا با مشارکت و همکاری نهادهای دارای نقش مؤثر از جمله مرکز مدیریت حوزه علمیه قم تهیه شود.
دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح ظرفیتهای این حوزه، به وجود بیش از 200 هزار نفر دانشآموخته رشتههای مرتبط با علوم و معارف قرآن و حدیث، ظرفیت پذیرش سالانه پانزده هزار نفری، دلبستگی انگیزشی دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی به مطالعات قرآنی، وجود بیش از 10 مؤسسه پژوهشی تخصصی قرآنی دارای مجوز و حدود 30 گروه پژوهشی تخصصی قرآنی در مؤسسات پژوهشی دینی و بخشهای پژوهشی متعدد در سازمانها و دستگاههای قرآنی کشور اشاره کرد.
وی به ضرورت مدیریت متوازن این ظرفیتها برای پاسخگویی به نیازهای جامعه از جمله احراز مشاغل مرتبط با حوزههای قرآن و عترت با توجه به افزایش آن و توسعه نظامسازی قرآنی اشاره کرد و گفت: مهمترین کارکرد این سند، ایجاد زمینه هدایت و جهتدهی این ظرفیتها است.
عضو کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، یکی از علتهای اصلی اجرایی نشدن اسناد راهبردی بعد از تدوین را ضعف مشارکت نهادهای ذیربط در تهیه اسناد دانست و اظهار امیدواری کرد: کلیه صاحبنظران، ذینفعان و نهادهای ذیربط حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی ضمن ارائه دیدگاهها و پیشنهادات خود، دبیرخانه کارگروه را در تهیه و اجرای سند یاری کنند.