پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: «درآمدی بر نشانه‌شناسی موسیقی» تالیف صادق رشیدی شانزدهمین کتاب از مجموعه کتاب‌های زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی است که زیر نظر دکتر فرزان سجودی از سوی انتشارات علم به بازار کتاب عرضه شده است.

نشانه‌شناسی موسیقی

به گزارش ایسنا این کتاب به نوشته مولف، برای نخستین‌بار در ایران به معرفی نشانه‌شناسی موسیقی می‌پردازد. مباحث اصلی کتاب شامل رویکرد زبان‌شناسی، معناشناسی و روش‌های مهم نشانه‌شناختی در تحلیل موسیقی است.

در معرفی این کتاب می‌خوانیم: در این کتاب که در حقیقت درآمدی بر نشانه‌شناسی موسیقی است کوشش شده تا دیدگاه‌ها و نگرش‌های مختلف در مورد نشانه‌شناسی موسیقی مطرح شود و آغازی برای پژوهش‌های تخصصی‌تر بعدی باشد. هر چند از زمان شکل‌گیری نشانه‌شناسی موسیقی تا کنون بیش از نیم قرن می‌گذرد، با این حال تلاش شده‌ است تا کلیات و نظریه‌های این حوزه معرفی شود، حوزه‌ای که از نظر نویسنده، می‌تواند در کنار سایر شاخه‌های مطالعاتی موسیقی یعنی «اتنوموزیکولوژی»، «موسیقی‌شناسی» و «تئوری موسیقی» قرار بگیرد، ضمن اینکه نشانه‌شناسی موسیقی پیوسته از تمام دستاوردهای حوزه‌های فوق بهره می‌گیرد. پیکره اصلی مطالعات نویسنده در این کتاب، موسیقی دستگاهی ایران است که در بخشی از کتاب، کاربرد نظریه‌های نشانه‌شناسی در تحلیل این نوع از موسیقی مورد بررسی قرار داده شده‌ است.

«درآمدی بر نشانه‌شناسی موسیقی» در نشر علم منتشر شده است.

کد خبر 257997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز