یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمتر از چند هفته دیگر دو رویداد بزرگ به تمامی اردوهای آماده‌سازی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل خاتمه خواهد داد: بازی میان برزیل و کرواسی و اولین نمایش عمومی توانایی تکنولوژی ذهن‌خوانی توسط یک فلج نخاعی.

جام جهانی ۲۰۱۴

براساس گزارش گاردین، اولین بازی ار سری رقابت‌های جام جهانی برزیل 2014 میان برزیل و کرواسی در روز پنجم ژوئن در ورزشگاه آرنا کورینتیان سائوپائولو برگزار خواهد شد، اما چند دقیقه پیش از آغاز آن، فردی معلول برای اولین بار در برابر چشمان میلیون‌ها نفر به نمایش عمومی اگزواسکلت یا اسکلت خارجی قابل کنترل با ذهن خواهد پرداخت، تکنولوژی که به او قدرت راه‌رفتن دوباره خواهد بخشید.

میگل نیکوللیس عصب‌شناس برزیلی که مدیر این پروژه بزرگ در دانشگاه داک در کارولینای شمالی است، میگوید این لباس به فرد داوطلب که هنوز انتخاب نشده‌است، امکان خواهد داد با قدرت افکارش حرکت کرده و از میان زمین فوتبال عبور کند. وی سپس به همین شیوه لباس را به مرکز زمین هدایت کرده و با ضربه زدن به توپ فوتبال،‌آغاز رسمی رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال 2014 را اعلام خواهد کرد.

به گفته نیکوللیس این شوت آغازگر دورانی جدید در دانش عصب‌شناسی خواهد بود. این پروژه که دوباره راه برو نام دارد مورد حمایت شدید دولت برزیل قرار دارد. این ضربه همچنین آغازگر رقابت‌هایی خواهد بود که تحت سلطه تکنولوژی‌های نوین قرار گرفته‌است.

جدا از این ضربه نمادین که توسط تکنولوژی ابداعی محققان دانشگاه کارولینای شمالی زده خواهد شد، دیگر ابزارهای پیشرفته نیز در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت که از آن جمله می‌توان به توپی که از نظر آیرودینامیکی طراحی دقیقی دارد، حسگرهایی که عبور توپ از خط دروازه را اعلام می‌کنند، و همچنین سیستمی که به‌صورت خودکار حرکات بازیکنان را دنبال کرده و عملکرد آنها را در حین بازی ارزیابی می‌کند اشاره کرد.

به گفته عمر چادهوری،‌ متخصص تحلیل داده‌ها از شرکت Prozone  که در زمینه تحلیل عملکرد بازیکنان فوتبال تخصص دارد، این جام جهانی از نظر تکنولوژی پیچیده‌ترین دور این رقابت‌های جهانی خواهد بود. وی می‌گوید مهارت و تکنیک بازیکنان به‌طور حتم در تعیین نتیجه رقابت‌ها نقشی حیاتی خواهد داشت، اما به همان‌اندازه، کشورهایی که از تکنولوژی برای بهبود عملکرد تیم‌ خود استفاده نکرده‌باشد نیز خود را با مشکلاتی بزرگ مواجه خواهند دید.

فوتبال

یکی از این تکنیک‌ها استفاده از دوربین به دور زمین فوتبال است تا بتوان بازیکنان را دنبال کرد و با کمک آن می‌توان قابلیت و عملکرد بازیکنان را طی 90 دقیقه مسابقه مورد ارزیابی دقیق قرار داد. این تکنیک در انگلستان مورد استفاده قرار دارد و شرکت Prozone امیدوار است در رقابت‌های جام جهانی بتواند با کمک دوربین‌های موبایل این سیستم را شبیه‌سازی کند تا بتواند اطلاعاتی دقیق را درباره بازی بازیکنان در اختیار مربی تیم ملی قرار دهد.

مورد دیگر توپ بازی‌ها است. توپ دور پیشین رقابت‌ها، جابولانی، به‌خاطر مسیر غیرقابل پیش‌بینی و نامنظمی که داشت به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. جولیوس سزار دروازه‌بان برزیل آن را به یک توپ بازاری تشبیه و جان‌لوئیجی بوفون، دروازه‌بان تیم ملی ایتالیا آن را کاملا ناکارامد توصیف کرد.

توپ جام جهانی

برازوکا، یا برزیلی، توپ جدید این دور از رقابت‌ها است و به‌گونه‌ای طراحی شده تا انتقادات وارد شده به توپ پیشین را خنثی کند. به گفته آدیداس، سازنده این توپ، سطح برازوکا سطحی سخت و زبر در قالب تکه‌های بزرگ و درزهای عمیق است که می‌تواند جریان هوا را در بالای توپ آشفته سازد اما میزان ردپای جریان هوای پشت توپ را کاهش می‌دهد. در مقابل، جابولانی از سطحی نرم برخوردار بود که جریان هوایی همزمان آشفته و نرم را روی سطح خود ایجاد می‌کرد و ردی نامتقارن از هوا در پشت توپ ایجاد می‌شد که روی مسیر حرکت توپ تاثیرگذار بود. به‌این شکل در طراحی جدید پدیده غیرقابل پیش‌بینی بودن مسیر توپ از بین رفته‌است.

از دیگر جنجال‌های دور پیشین رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال گل فرانک لمپارد به تیم آلمان بود که نادیده گرفته‌شد و شکست سنگین 4-1 را برای انگلستان در پی داشت. باوجود اینکه انگلستان در نهایت آن بازی را واگذار کرد، اما بسیاری معتقدند اگر گل تساوی لمپارد محاسبه می‌شد، نتیجه بازی نیز تغییر می‌کرد.

خط گل

در نتیجه فیفا برای استفاده از تکنولوژی خط گل در رقابت‌های جام‌جهانی 2014 تحت فشار شدید قرار گرفت و سال گذشته اعلام کرد تصمیم دارد به شرکت آلمانی GoalControl اجازه دهد تا سیستم دوربین‌های خود را برای تعیین و قطعیت به‌ثمر رسیدن گل‌ها در رقابت‌های برزیل در محل انجام بازی‌ها نصب کند.

به واسطه همین تکنولوژی‌ها است که نیکوللیس معتقد است ضربه ساده بیمار قطع‌نخاعی که آغازگر بازی‌های جام‌جهانی خواهد بود، چشم بسیاری را به‌روی تکنولوژی‌های جدید خواهد گشود. به گفته وی،‌امروز در برزیل هرکس حرف از بازی‌های جام‌جهانی را می‌زند، به یاد دانش عصب‌شناسی می‌افتد و این خود با تکمیل و موفقیت پروژه برابری می‌کند.

کد خبر 259127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز