همشهری آنلاین: حدود نیمی از مردم آمریکا به استیضاح جورج بوش رییس جمهوری آمریکا ابراز تمایل کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس یک نظر سنجی انجام شده توسط یک موسسه آمریکایی که نتایج آن روز جمعه 7 ژوئیه انتشار یافت، 45 درصد از مردم آمریکا موافقت خود را با آغاز روند استیضاح جورج بوش توسط مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده‌اند، این در حالی است که 54 درصد مردم این کشور در برابر 40 درصد خواهان استیضاح دیک چنی معاون رییس جمهوری آمریکا هستند، این به آن معنا است که بیش از نیمی از مردم آمریکا به برکناری دیک چنی توسط مجلس نمایندگان آمریکا ابراز تمایل کرده‌اند.

این نظر سنجی توسط موسسه ای آر جی که دفتر آن در نیو هامپشایر  قرار دارد، طی روز‌های 3 تا 5 ژوئن از طریق تلفن  از 1100 نفر انجام گرفته و حداکثر درصد خطای آن مثبت و یا منفی 3 درصد است.

کاخ سفید در قبال این نظر سنجی واکنش نشان نداده است. این بدترین خبری است که یک رییس جمهوری نامحبوب می‌تواند دریافت کند.جورج بوش بواسطه جنگ علیه عراق بخش عمده‌ایی از محبوبیت خود را در آمریکا از دست داده است.

در اواخر ماه آوریل سال جاری دنیس کاسینیچ از نمانیدگان دموکرات مجلس نمایندگان، طرحی را به منظور استیضاح دیک چنی معاون رییس جمهوری ارائه داد، تا کنون نه نفر از این طرح حمایت کرده‌اند و دهمین نفر نیز قراراست در جلسه این هفته مجلس نمایندگان موافقت خود را با استیضاح دیک چنی اعلام کند.

البته بعید به نظر می‌رسد رهبران دموکرات کنگره به استیضاح تن در دهند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا ، مجلس نمایندگان این کشور می‌تواند با استناد به جرایم بزرگی نظیر خیانت، ارتشا یا سایر جرایم عمده ، با نظر اکثریت آرا روسای جمهوری و یا معاونان ریاست جمهوری آمریکا را مورد استیضاح قرار دهد.

در صورت رای اکثریت مجلس نمایندگان به برکناری رییس جمهوری آنگاه این رای باید مورد تایید سنای آمریکا نیز قرار گیرد.در صورت آنکه دو سوم نمایندگان مجلس سنا به برکناری رییس جمهوری رای دهند. آنگاه شخص اول ایالات متحده آمریکا به طور قانونی از مقام خود برکنار خواهد شد.

بیل کلینتون رییس جمهوری سابق آمریکا در سال 1998 استیضاح و در سال 1999 تبرئه شد، اندرو جانسون نیز از روسای جمهوری بود که مورد استیضاح قرار گرفت و در سال 1868 تبرئه شد.ریچارد نیکسون اما تنها رییس جمهوری بود که در سال 1974 به دلیل رسوایی واترگیت و پیش از استیضاح از مقام خود کناره گیری کرد.

کد خبر 25928

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز