مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای ونوس اکسپرس آژانس فضایی اروپا پس از هشت‌سال به پایان عمر خود نزدیک‌شده و با اتمام ذخیره سوختی‌اش به‌زودی طی جهشی انتحاری خود را به سیاره ونوس یا ناهید خواهد کوبید.

سیاره ناهید

براساس گزارش اسپیس، ونوس اکسپرس تنها فضاپیمایی است که تاکنون در مدار این سیاره به تحقیق و اکتشاف درباره ناهید پرداخته و دانشمندان قصد دارند از آخرین لحظات زندگی آن نیز برای انجام پروژه‌ای تحقیقاتی استفاده کنند و آن را از فاصله 80 کیلومتری به سوی سیاره پرتاب کنند.

اطلاعات جمع‌آوری شده از آخرین لحظات زندگی این فضاپیما برای انجام ماموریت‌های آینده در این سیاره کاربردی خواهند بود. قرار است این شیرجه انتحاری در زمانی میان 18 ژوئن تا 11 جولای انجام شود. به گفته پاتریک مارتین، مدیر پروژه ونوس اکسپرس، تنها به‌واسطه انجام چنین ماموریت‌های شجاعانه‌ای است که می‌توان دیدگاه‌هایی جدید را نه‌تنها درباره مناطق غیرقابل دسترسی اتمسفر ناهید، بلکه درباره واکنش فضاپیما نسبت به محیط ناخوشایند و دشوار به دست آورد.

ماموریت شیرجه آخر این فضاپیما ماموریتی پرخطر است، اما از آنجایی که آخرین ماموریت ونوس اکسپرس به‌شمار می‌رود، چیزی برای از دست دادن وجود نخواهد داشت زیرا به‌هرحال سوخت این فضاپیما به‌زودی به اتمام خواهد رسید و از کار خواهد افتاد.

ممکن است پیش از انجام این آخرین ماموریت، فضاپیما به مداری بالاتر برده شود تا آخرین رصد‌های خود را از سیاره ناهید انجام دهد. درغیر این‌صورت پایانی دراماتیک در انتظار ماموریتی موفقیت‌آمیز و مملو از اکتشافات در مدار این سیاره خواهد بود.

به گفته اخترشناسان، ونوس اکسپرس توانسته به اعماق معمای این سیاره مرموز نفوذ کرده و به شگفت‌زده کردن انسان حتی در آخرین لحظات ماموریتش نیز ادامه خواهد داد.

کد خبر 259601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز