یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

تارا امیری : این روزها، جای پارک و نحوه پارک‌کردن، به یکی از معضلات کلانشهرهای کشورمان تبدیل شده است.

پارک خودرو

این مسئله آنقدر بغرنج شده که حتی گروهی، به‌خاطر دردسرهایش، ماشین‌شان را بیرون نمی‌آورند یا اصلا اقدام به تهیه ماشین نمی‌کنند. اگر کمبود جای پارک خودرو را در شهری مثل تهران، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تهرانی‌ها بدانیم اما قبل‌تر از آن نحوه پارک خودرو در پایتخت مشکلی به مراتب بزرگ‌تر از نبود جای پارک است. شاید بتوان گفت که بخش قابل توجهی از کمبود جای پارک در پایتخت، به‌خاطر بد‌پارک کردن خودروها در معابر و جایگاه‌های در نظر گرفته شده برای توقف ماشین‌هاست. البته در این میان هستند راننده‌هایی که نخستین جای خالی در خیابان‌ها را برای پارک خودروی خود استفاده می‌کنند، بدون اینکه به تابلوهای راهنمایی توجهی داشته باشند. آمار نشان می‌دهد که بیش از ۵۰درصد شکایت‌های همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ از یکدیگر مربوط به سد معبر یا پارک نامناسب خودرو‌ها در خیابان‌ها یا حتی پارکینگ مجتمع‌های مسکونی است و این نشان می‌دهد که فرهنگ پارک خودرو در میان تهرانی‌ها نیاز به بازنگری دارد.

بیشترین جای پارک کجاست؟

پارک‌کردن خودرو کنار خیابان یکی از متداول‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های توقف کامل برای دقایق طولانی است. بیشترین فضای پارک شهرهای بزرگ هم همین کنار خیابان است که اصطلاحا به آن پارک حاشیه‌ای می‌گویند. مثلا در شهری مثل تهران آمارها نشان می‌دهد که تعداد 10500 فضای پارک خودرو در 150 محور و 1500 فضای پارک موتورسیکلت در 20 معبر وجود دارد که توسط پارکبان‌ها کنترل می‌شود. هزینه پرداختی به پارکبان‌ها هر سال براساس مصوبه شورای شهر تغییر می‌کند.

پارکومترها چه می‌کنند؟

مدتی است که با هدف رسیدن به شهر الکترونیک و مدیریت و ساماندهی ترافیک شهرهای بزرگ مثل تهران، دستگاه‌های خود‌پرداز پارک هوشمند در برخی معابر نصب شده است. هر دستگاه پارکومتر حداکثر کنترل ۸ فضای پارک را برعهده دارد. نرخ استفاده از این دستگاه‌ها، مصوب شورای شهر است که با استفاده از کارت‌های شهروندی یا‌‌ همان کارت‌بلیت‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه عمومی، به صورت الکترونیک قابل پرداخت است. استفاده از این دستگاه‌ها محدودیت ندارد اما لازم است شهروندان بتوانند زمان توقفشان را مدیریت کنند که البته یکی از اهداف نصب این دستگاه‌ها نیز همین است.

کجاها در شهر پارک نکنیم؟

اولین مسئله‌ای که در پارک خودرو باید در نظر گرفت، توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی در اطراف محلی است که می‌خواهیم توقف کنیم. تابلوهایی مانند توقف ممنوع، توقف مطلقا ممنوع، بیمارستان، مدرسه و میادین به این معناست که توقف در این محدوده‌ها جایز نیست. البته براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، جلوی پل‌ها و درب پارکینگ منازل نیز توقف ممنوع است. همچنین پارک دوبل در خیابان‌ها، معابر یا کوچه‌ها که باعث محدودشدن مسیر عبوری سایر خودرو‌ها و سد معبر می‌شود، یکی دیگر از مواردی است که تخلف محسوب می‌شود و رانندگان باید از آن اجتناب کنند.

تخلف رایج کدام است؟

گاهی اوقات دیده می‌شود که خودرو‌ها در ابتدای کوچه‌ها اقدام به پارک می‌کنند، غافل از اینکه این نوع پارک کردن احتمال بروز تصادفات را چندین برابر می‌کند. گاهی اوقات پیش می‌‌آید که یک راننده پارک دوبل کرده و برحسب اتفاق بر اثر محدودبودن مسیر، خودروهای عبوری با خودروی او برخورد و خساراتی را به وسیله نقلیه‌اش وارد کرده‌اند و او شاکی شده است. این در حالی است که تخلف او باعث بروز این خسارت شده و پلیس می‌تواند این راننده خاطی را جریمه کند. مورد رایج دیگر در پارک خودرو‌ها، توقف آنها مقابل درب پارکینگ است که گاهی اوقات کار به رفتارهای نادرستی مثل پنچر کردن و سایر مسائل نیز می‌رسد.

بهترین محل پارک کجاست؟

بهتر است که هنگام پارک خودرو به علائم راهنمایی و رانندگی که در کنار خیابان‌ها نصب شده است، توجه شود؛ معابری که دستگاه‌های پارکومتر در آنها نصب شده بهترین مکان برای پارک‌کردن خودروها هستند. همیشه هنگام پارک‌کردن به محدوده‌ای که تصمیم دارید در آنجا مدتی توقف داشته باشید، حتما توجه کنید. به‌عنوان مثال اگر محل توقف خودرو در نزدیکی درب پارکینگ منازل است، حتما به فاصله خودرو تا ورودی پارکینگ توجه شود. خیابان‌ها و کوچه‌های کم‌عرض نیز محل مناسبی برای پارک خودرو نیستند.

کجاها در شهر پارک نکنیم؟

یکی از مواردی که رانندگان کمتر به آن توجه می‌کنند، پل‌هاست. طبق مقررات باید جلوی پل‌ها توقف نشود. یکی دیگر از مسائلی که رانندگان کمتر به آن توجه می‌کنند، رعایت فاصله ۳۰سانتی‌متری خودرو با جداول کنار خیابان است. گاهی اوقات دیده می‌شود که برخی رانندگان به‌دلیل بی‌دقتی به‌گونه‌ای خودروی خود را پارک می‌کنند که به‌دلیل عدم‌رعایت این فاصله با جدول کنار خیابان، محدوده‌ای از خیابان اشغال شده و شرایط برای عبور خودروهای عبوری سخت‌تر می‌شود.

کجا طولانی مدت پارک کنیم؟

حتی‌المقدور در زمانی که توقف بلندمدت دارید، از پارکینگ‌های عمومی شهر استفاده کنید. در واقع زمانی که قصد دارید به محلی بروید، در خصوص وضعیت ترافیکی خیابان‌ها و امکان پارک خودرو سؤال کنید تا دچار مشکل نشوید. هنگام پارک حاشیه‌ای کنار خیابان هم حتما فاصله خود را با خودرویی که در جلو و عقب توقف کرده در نظر بگیرید تا هنگام بیرون آمدن از پارک، دچار مشکل نشوید. ایستگاه‌های اتوبوس و محل توقف سرویس مدارس و خودروی معلولان محل مجاز یا مناسبی برای پارک نیست چرا که باید حقوق این بخش از افراد جامعه نیز رعایت شود.

با متخلفان پارک چه کنیم؟

با توجه به مشکلاتی که اکنون در شهرهای بزرگ هنگام پارک خودرو‌ها با آن روبه‌رو هستند، پلیس راهنمایی و رانندگی طرح‌هایی را برای آموزش فرهنگ صحیح پارک و جلوگیری از تخلفات رایج رانندگان اجرایی کرده است که یکی از این طرح‌ها، برخورد قانونی با خودروهای توقف‌کننده جلوی در منازل، خطوط عابر و میادین است. اما در هر صورت فراموش نکنید که شما مجاز به برخورد با این افراد نیستید و در مواقع اضطراری حتما باید با پلیس تماس بگیرید.

1000000کمبود جای پارک

کار‌شناسان شهرسازی بر این باورند که پایتخت در خوشبینانه‌ترین حالت یک‌میلیون جای پارک کم دارد البته کارشناسان ترافیک اعلام می‌کنند که تهران ۶۰۰هزار جای پارک کم دارد. به هر حال،اینها هشدار‌هایی هستند که تقریبا از یک‌دهه پیش تکرار می‌شوند و فقط رقم‌ها اندکی بالا و پایین می‌روند.

500000ریال جریمه

اگر در زمینه پارک‌کردن مشمول توقف غیرمجاز و دوبله شوید تاوانش پرداخت ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی است. البته اگر محل پارک‌تان باعث اختلال در عبور و مرور یا سدمعبر در معابر شهری شود، ماموران راهنمایی و رانندگی شما را 20 هزار تومان جریمه خواهند کرد.

3000000 خودرو

بیش از 3میلیون خودرو در شهری مثل تهران شماره‌گذاری شده که معمولا 1/5میلیون خودرو در این شهر تردد دارند. رئیس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا می‌گوید: «تهران بالا‌ترین آمار شماره‌گذاری وسایل نقلیه را دارد و این آمار روز‌به‌روز در حال افزایش است». 40 درصد 40درصد از معابری که با هزینه‌های زیاد در شهرهای بزرگ ایجاد شده‌اند تحت اشغال پارک‌های حاشیه‌ای هستند. در واقع بیش از یک سوم معابر ما به اشغال خودروهای در پارک درآمده است.

90 دقیقه

هر خودرو به‌طور متوسط در شهری مثل تهران در هر روز 90دقیقه در حرکت و تردد در معابر شهری است که این میزان در واقع معادل ۶درصد از زمان روزانه است. خودرو‌ها در ۹۴درصد باقیمانده روز ساکن هستند و برای همین نیاز به استفاده از پارکینگ دارند. همین آمار ضرورت افزایش پارکینگ‌ها را نشان می‌دهد.

کد خبر 259744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز