زن و مردی که در جریان ۲ پرونده جداگانه در کلاردشت و کرمان دست به جنایت زده بودند، پای چوبه دار بخشیده شدند.

خانواده یکی از مقتولان ثانیه‌هایی پس از اجرای حکم و خانواده دیگر پیش از اجرای حکم از خون قربانیان گذشتند و به محکومان فرصت زندگی دوباره دادند.سحرگاه دیروز، زندان نوشهر جایی بود که در آنجا قرار بود نوعروس جوانی به جرم قتل مادرشوهرش به دار مجازات آویخته شود. این زن که فرشته نام دارد، در سال 86و زمانی که تنها 21سال داشت، در جریان درگیری با مادرشوهرش، با ضربات سنگ او را به قتل رساند و از همان زمان دستگیر شد و به زندان افتاد. فرشته و مادرشوهرش در یک خانه زندگی می‌کردند و اختلافات خانوادگی باعث شد که روز حادثه بین آنها درگیری رخ‌دهد که در این درگیری زن جوان دست به قتل مادرشوهرش زد.

خانواده مقتول از همان روزهای نخست پس از حادثه تنها خواسته‌ای که داشتند قصاص قاتل مادرشان بود؛ خواسته‌ای که حتی سحرگاه دیروز و در پای چوبه دار نیز روی آن پافشاری داشتند و حاضر به گذشت نشدند.در نهایت نوعروس جوان در دادگاه کیفری استان مازندران محاکمه و به قصاص محکوم شد و 7سال بعد این حکم پس از تأیید در دیوانعالی کشور و انجام مراحل قانونی در آستانه اجرا قرار گرفت.

سحرگاه زمانی بود که برای اجرای این حکم درنظر گرفته شده بود. 4دختر و 3پسر مقتول پیش از طلوع آفتاب در محوطه زندان نوشهر حاضر شدند تا شاهد قصاص قاتل مادرشان باشند. در این میان مسئولان قضایی و زندان نوشهر نیز حضور داشتند و تلاش کردند تا شاید بتوانند با جلب رضایت خانواده مقتول، از قصاص زن جوان جلوگیری کنند. کیومرث حمزه صورتی، دادستان نوشهر در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: برای گرفتن رضایت 2ساعت تلاش کردیم اما موفق نشدیم. خانواده مقتول حاضر به بخشش نبودند و بالاخره پس از انتقال زن جوان به محوطه اجرای حکم و قرائت کیفرخواست، زمان مجازات فرا رسید.

او ادامه می‌دهد:حتی زمانی که زن جوان بالای چهارپایه قرار گرفته بود هم تلاش ما برای گرفتن رضایت ادامه داشت. زن محکوم به مرگ هم با گریه التماس می‌کرد که او را ببخشند اما در نهایت چهارپایه از زیر پای وی کنار رفت و او به دار آویخته شد.

وی ادامه می‌دهد: تنها ثانیه‌هایی پس از اجرای حکم بود که اعضای خانواده مقتول فریاد زدند که می‌بخشند و به این ترتیب زن جوان از طناب دار پایین کشیده شد و خوشبختانه آسیبی به او نرسیده بود و این زن که تنها 5یا 6ثانیه بالای دار بود به زندان منتقل شد تا به‌زودی از نظر جنبه عمومی جرم محاکمه شود. در همین حال یکی از اعضای خانواده مقتول نیز می‌گوید: تا قبل از اجرای حکم به هیچ وجه قصد رضایت نداشتیم. اما پس از اجرای حکم یک لحظه دلم به رحم آمد و همانجا پاهای عروسمان را گرفتم و همراه بقیه اعضای خانواده رضایتمان را اعلام کردیم.

دومین گذشت

دومین پرونده 3سال پیش به جریان افتاد و در جریان آن 2پسر جوان در شهر کرمان به‌خاطر اختلافاتی که با هم داشتند، درگیر شدند. در جریان این درگیری جوان 30ساله، جوان 18ساله را با ضربات چاقو به قتل رساند و پس از این جنایت از سوی پلیس دستگیر شد. او با اعتراف به جنایت در دادگاه کیفری استان کرمان محاکمه و در نهایت به قصاص محکوم و قرار شد که حکم سحرگاه دیروز در زندان مرکزی کرمان به اجرا درآید. به گفته پرویز سلیمانی، مدیرکل زندان مرکزی کرمان، درحالی‌که شرایط برای اجرای حکم آماده بود و خانواده مقتول در زندان حاضر شده بودند، تلاش برای صلح و سازش انجام شد و در نهایت با صحبت‌های انجام شده، خانواده مقتول حاضر به گذشت شدند. در این میان پدر مقتول گفت که احساس می‌کند با این کار روح پسرش در آرامش خواهد بود. براساس این گزارش، خانواده هر دو مقتول بدون دریافت دیه رضایت خود را اعلام کردند.

کد خبر 259809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز