گروه اقتصادی: معاون وزیر بازرگانی از افزایش نیافتن قیمت نان، رئیس مجمع امور صنفی و خدماتی تهران از گران نشدن حبوبات و دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه از افزایش نیافتن قیمت گوشت مرغ خبر دادند.

مفتح ارائه سیاست‌های تشویقی برای نانوایی‌ها و کاهش قیمت آب و برق برای آنها را عامل گران نشدن قیمت نان خواند؛ نوده‌فراهانی رشد 20 درصدی تولید حبوبات را موجب مهار قیمت آن عنوان کرد و سیدمصطفوی تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان گوشت مرغ را موجب افزایش نیافتن قیمت این محصول پرمصرف در سبد کالای مردم درسال جاری خواند.

گوشت مرغ گران نمی‌شود

 دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: قیمت فرآورده های طیور تا پایان سال، ثابت خواهد ماند و افزایش نخواهد یافت.

مصطفی سیدمصطفوی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: تصمیم اخیر دولت مبنی بر تأمین مواد اولیه به ویژه ذرت و کنجاله سویا به قیمت ثابت درب مرغداری و خرید مرغ به قیمت کف هر کیلوگرم 1850 تومان، حرکت خوبی برای روان‌سازی تولید و تثبیت قیمت‌ها و تأمین بخشی از نقدینگی مرغداران است.

مصطفوی با ابراز خوشنودی از اقدامات اخیر و ایجاد آرامش در این صنعت گفت: از دولت انتظار داریم برای تأمین نقدینگی، بازسازی و نوسازی ساختمان و تأسیسات و بازپرداخت تسهیلات، راهکار مناسبی پیش‌بینی کند و سازمان‌های نظارتی با بررسی و درک درست مشکلات این  بخش و زیان های انباشته مرغداران، به جنبه‌های حمایتی، بیشتر توجه کنند.

وی گفت: صنعت مرغداری از سال 1378 پس از آزادسازی با مشکل نقدینگی مواجه شد و افت و خیزهای قیمت بازار این موضوع را تشدید کرد. سید مصطفوی با بیان اینکه شایعه بروز آنفلوانزا ضربه سختی بر پیکره این صنعت وارد آورد، افزود: این مسایل، صنعت جوجه یک روزه در حال رشد و توسعه را با رکود جدی مواجه و ضرر زیادی به واحدهای تولیدکننده این صنعت وارد کرد. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: زمانی که تولید جوجه به شدت رو به کاهش گذاشت با تصمیم های بموقع دولت نهم مبنی بر بخشش جرائم دیرکرد تسهیلات مرغداران و تمدید تسهیلات، حذف تعرفه واردات کنجاله سویا و اصلاح تعرفه برق، امیدواری جدید برای تولید ایجاد شد.

سید مصطفوی افزود: با برنامه‌ریزی مشترک معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی و انجمن تولیدکنندگان جوجه ‌یکروزه، مجدداً تولید به سمت تأمین نیاز داخلی و حتی مازاد صادراتی حرکت کرد. سید مصطفوی در این حال تصریح کرد: قیمت‌های فعلی گوشت مرغ (1850تومان) فقط برای حفظ وضع فعلی مرغداران، کافی است.

وی افزود: افزایش قیمت مرغ و جوجه‌ یکروزه ناشی از افزایش جهانی قیمت مواد اولیه است و قیمت جهانی گوشت مرغ در سال 2007 در مقایسه با سال 2006 حدود 50 درصد افزایش داشته، در صورتی که قیمت مرغ در داخل افزایش چندانی نداشته است.

قیمت حبوبات امسال افزایش نمی‌یابد

قاسم نوده‌فراهانی رئیس مجمع امور صنفی و خدماتی تهران گفت:‌ با توجه به افزایش 20 درصدی تولید حبوبات در سال جاری، ‌قیمت انواع حبوبات افزایش نخواهد یافت.
رئیس مجمع امورصنفی وخدماتی تهران درگفتگو با مهر با اشاره به افزایش نیافتن قیمت حبوبات درسال جاری، گفت:‌ درحال حاضر قیمت انواع حبوبات مشابه سال گذشته بوده و مطابق بررسی‌های صورت گرفته درسال جاری قیمت حبوبات افزایشی نخواهد داشت.

نوده‌فراهانی تاکید کرد:‌ براساس پیش‌بینی‌ها درسال جاری تولید انواع حبوبات به نسبت سال 85 حدود 20 درصد افزایش خواهد داشت که این افزایش تولید قطعاً بر ثبات قیمت‌ها درسال جاری موثر خواهد بود.

افزایش قیمت نان در سال‌جاری بعید است

معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی نیز اعلام کرد: با توجه به اعمال سیاست‌های تشویقی برای نانوایی‌ها، افزایش قیمت نان در سال جاری بعید به نظر می‌رسد.

محمدصادق مفتح در گفتگو با مهر، گفت: با توجه به اعمال سیاست‌های تشویقی که وزارت بازرگانی بنا است به لحاظ کاهش هزینه‌های آب و برق صورت دهد، افزایش قیمت نان بعید است. وی افزود: کاهش هزینه‌های آب و برق نانوایی‌ها به صورت یک پیشنهاد از سوی وزارت بازرگانی در دست طرح است.

وی در خصوص تعیین نرخ نان برای سال 86 تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنان مشغول بررسی در این زمینه است و در این راستا، جلساتی نیز با دست‌اندرکاران امر صورت گرفته که قطعاً به محض جمع‌بندی، نرخ جدید نان اعلام خواهد شد.

کد خبر 25983

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز