جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان دیده بان حقوق بشر روز جمعه اعلام کرد: کنیا صدها سومالیایی را همزمان با مبارزه با گروه تروریستی ˈالشبابˈ مرتبط با القاعده، از این کشور اخراج کرده است.

 کنیا صدها سومالیایی را اخراج کرد

به گزارش به نقل از  خبرگزاری فرانسه از نایروبی، این گروه حقوق بشری افزود: مقام های کنیا در آخرین مورد از عملیات سرکوب گسترده علیه شبه نظامیان الشباب، 98 شهروند سومالی را پس از بازداشت، به کشورشان بازگردانده اند.

این عملیات سرکوب تروریست های الشباب که در آن بازداشت شدگان در زندان های پلیس یا یک ورزشگاه فوتبال نگهداری می شوند، در پی وقوع یک رشته حملات تروریستی در کنیا به وسیله حامیان تروریست های الشباب مرتبط با القاعده، آغاز شد.

دیده بان حقوق بشر افزود: با بازگردانده شدن چهارمین گروه از سومالیایی ها در روز سه شنبه به کشورشان با هواپیما، مجموع اخراج شدگان به 359 تن رسید.

به گفته ˈگری سیمپسونˈ از دیده بان حقوق بشر، بازگرداندن افراد به مناطق درگیری و جنگ بر خلاف خواست آنها، در سومالی نشانگر نادیده گرفتن کامل حقوق و ایمنی آنها و اقدامی غیرقانونی به شمار می رود.

در همین حال آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از موج بازداشت های پناهندگان سومالیایی در کنیا، خواستار دسترسی به بازداشت شدگان شد.

گروه تروریستی شباب روز پنجشنبه با تهدید انتقال جنگ به خاک کنیا، از جنگجویانش خواست علیه نایروبی مبارزه کنند.

نیروهای ارتش کنیا در سال 2011 برای مبارزه با تروریست های شباب وارد بخش های جنوبی سومالی شدند و بعدا به نیروهای اتحادیه افریقا پیوستند که براساس ماموریت سازمان ملل متحد، با این گروه مبارزه می کنند.

شباب که مسوولیت حمله سپتامبر 2013 را به یک مرکز خرید در نایروبی به عهده گرفت که در آن دستکم 67 تن کشته شدند، همچنین برای شماری از حملات با نارنجک و کشتارهای دیگر نیز مقصر شناخته می شود.

در پی هشدار کشورهای غربی به شهروندانشان درباره سفر به ˈمومباساˈ دومین شهر بزرگ کنیا و مرکز اقتصادی و فرهنگی آن، به علت تهدیدها یا حملات تروریستی، صنعت گردشگری این کشور به شدت آسیب دیده است.

کد خبر 260299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز