به گزارش معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، نتایج این پژوهش که از سوی مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی و طی نظرسنجی از 472 نفر شهروند استان قم درباره میزان و الگوی مصرف مطبوعات در اسفند ماه سال 1392 انجام پذیرفته، نشان میدهد که میزان استفاده پاسخگویان از مطبوعات، بعد از صدا و سیما و اعضای خانواده و اطرافیان در مقام سوم قرار داشته ولی اعتماد آنها به مطبوعات بعد از صدا و سیما در جایگاه دوم است. مهمترین معیار پاسخگویان در مطالعه روزنامه بیان صادقانه واقعیتها اخبار و اطلاعات روز و در رابطه با مجلات هم داشتن موضوعات سرگرم کننده در آن است.
جزئیات رجوع به رسانهها
ملاحظه نتایج تنظیم شده در این پژوهش که به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، نشان میدهد که 46.2 درصد پاسخگویان همیشه، 36.4 درصد بیشتر اوقات، 12.5 درصد گاهی، 3.6 درصد بندرت و 1.3 درصد هرگز از صدا و سیما جهت کسب اخبار و اطلاعات استفاده نمیکنند. در خصوص روزنامهها و مطبوعات داخلی هم گفتنی است که 7.7 درصد همیشه، 27.3 درصد بیشتر اوقات و 25.8 درصد گاهی از این رسانه جهت کسب اخبار و اطلاعات بهره برده، اما در مقابل 20.3 درصد به ندرت و 19 درصد هرگز از این طریق کسب خبر نمیکنند.
در زمینه شبکههای ماهوارهای هم گفتنی است که این رسانه برای 2.3 درصد به طور همیشگی، برای 2.3 درصد دیگر بیشتر اوقات، برای 6.6 درصد گاهی و برای 13.8 درصد هم بندرت مورد استفاده قرار میگیرد. البته 74.9 درصد پاسخگویان هم از این رسانه جهت کسب اخبار و اطلاعات اصلاً استفاده نمیکنند.
از اینترنت، 6.8 درصد همیشه، 21.2 درصد بیشتر اوقات، 17.8 درصد گاهی، 15.9 درصد به ندرت و 38.2 درصد هم هرگز به عنوان منبعی جهت کسب اخبار و اطلاعات استفاده نمیکنند.
کدام روزنامهها بیشتر خوانده میشوند؟
از میان 307 پاسخگویی که خواننده روزنامه بوده و به نام آنها اشاره داشتهاند، تعداد 691 پاسخ مطرح گردید که در این رابطه 24.5 درصد پاسخها به روزنامه جامجم، 20.3 درصد روزنامه 19دی، 18.4 درصد روزنامه همشهری یاد کردهاند.
بخشهای محبوب
مردم این شهر در ادامه به بخشهای مورد علاقه خود هنگام مطالعه روزنامه اشاره داشتهاند، تعداد 745 پاسخ جمعآوری گردید که بالاترین درصدها به مطالعه موضوعات سیاسی با 28.2 درصد، موضوعات اقتصادی با 18 درصد و موضوعات ورزشی با 13.8 درصد فراوانی اختصاص دارد.
مجلات مورد علاقه
از میان 168 فردی که به نام مهمترین مجله مورد مطالعه خود اشاره داشتهاند، 36.9درصد خواننده مجله خانواده سبز، 11.9 درصد پوپک، 9.5 درصد خانواده و 7.7درصد هم خواننده مجله روزهای زندگی هستند.
همچنین در پاسخ به سؤال مربوط به شیوههای مختلفی که میتوانند در ترغیب مردم به خواندن مطبوعات مؤثر باشند، از میان 398 پاسخگوی مورد بررسی، تعداد 606 پاسخ جمعآوری گردید که با توجه به نتایج تنظیم شده، 14.4 درصد پاسخها به کاهش قیمت مطبوعات، 9.4 درصد تبلیغ و اطلاعرسانی در مورد مطبوعات، 18.1 درصد بیان حقایق و واقعیات، 7.9 درصد به عرضه مطبوعات با قیمت مناسب و 6.6 درصد پاسخها هم به تنوع مطالب اختصاص دارد.