به گزارش همشهری آنلاین، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که اگر شهر تهران را مانند یک صفحه بزرگ شطرنج در نظر بگیریم، مردم در این صفحه باید با حداکثر 350 متر پیاده روی به یک ایستگاه اتوبوس یا مترو برسند، گفت: از این رو به موازات توسعه خطوط و ایستگاههای مترو، خطوط و ایستگاه¬های اتوبوس را نیز توسعه خواهیم داد.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود: باید کسری فضاهای خالی مترو را با اتوبوس پُر کرده و مردم را از سرفاصله حرکت اتوبوسها و زمان رسیدن آنها به ایستگاه مطمئن کنیم تا با برقراری نظم و انضباط بتوانیم اتوبوسهایمان را سر ساعت به ایستگاه برسانیم.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه اتوبوسهای فرسوده باید به تدریج از سطح شهر جمعآوری شوند و برخی از آنها که امکان بازسازی دارند تعمیر کلی شده و بقیه اسقاط گردند، اظهار کرد: علاوه بر این، یک هزار دستگاه مینیبوس تحت پوشش اتوبوسرانی را نیز در سال جاری از رده خارج میکنیم و به رانندگانی که مینیبوس خود را نوسازی نکنند، اجازه فعالیت در تهران نخواهیم داد.
وی با بیان این که 500 دستگاه اتوبوس فرسوده را بازسازی کرده و مجدداً به ناوگان باز می|گردانیم، تصریح کرد: 500 دستگاه اتوبوس دیگر را نیز از رده خارج کرده و به جای آنها اتوبوسهای جدید وارد ناوگان میکنیم و البته در این مسیر به جای عملکرد متمرکز از سوی شرکت واحد، بخش خصوصی را بیشتر مشارکت خواهیم داد.
تشکری هاشمی با اعلام این که خطوط اتوبوسرانی واقع در جغرافیای هر منطقه، در اختیار شهرداری همان منطقه قرار میگیرد و شرکت واحد صرفاً بر عملکرد ناوگان اتوبوسرانی نظارت خواهد داشت، اضافه کرد: 350 متر پیمایش برای رسیدن به اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی را مد نظر قرار داده و به این منظور شبکه¬ای ماتریسی و سیستمی شعاعی را در دستور کار قرار دادهایم.
وی با تأکید بر این که ایستگاههای مترو و اتوبوس به صورت شطرنجی در محدوده مرکزی شهر احداث و شبکه حمل و نقل عمومی در این محدوده تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: در محدوده مذکور دو رینگ پر سرعت ایجاد میشود و یک سری خطوط منطقهای که به صورت شعاعی عمل میکنند و نیز چند خط فیدر یا همان تغذیه کننده استقرار خواهد یافت.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در حال حاضر 80 درصد شبکه حمل و نقل عمومی پیادهسازی شده و صرفاً باید آن را تکمیل کنیم، اظهار کرد: به عنوان نمونه همه خطوط پیشبینی شده بی آر تی جز دو خط بزرگراه صدر و نیز بزرگراه شهید همت که صبحها و عصرها در ساعات اوج ترافیک ماشینها سانت به سانت در آن حرکت میکنند و جلو میروند، باقی ماندهاند.
وی با بیان این که در شهر انسان محور، این حق بدیهی همه انسانهاست که با آرامش و به سرعت به مقصد برسند، تصریح کرد: شبکه اتوبوسهای تندرو که در قالب شبکهای متصل به هم عمل میکنند این حق را برای شهروندان فراهم کردهاند، ضمن این که خودروهای امدادی از جمله آمبولانس و آتشنشانی نیز حق استفاده از این خودروها را دارند.
تشکری هاشمی با اعلام این که کمال بی انصافی و دور از عقلانیت است که خودروهای امدادی در ترافیک بمانند، چون دارندگان خودروی شخصی میخواهند همه شبکه معابر را اِشغال کنند، اضافه کرد: شهر تنها در مالکیت مالکان خودروهای شخصی نیست، بلکه استفاده از شهر و امکانات آن حق همه مردم شهر و از جمله افرادی است که با اتوبوس و مترو رفت و آمد میکنند و یکی از راههای احقاق این حق، زیر پوشش قرار دادن کل شهر توسط شبکهای از خطوط مترو و اتوبوسرانی است.
وی در پایان با تأکید بر این که مسافران باید بدانند چه موقع اتوبوس به ایستگاه میرسد و به سرعت در حال پیادهسازی این سیستم در کل شهر هستیم و در محموع تهران را به صورت کامل تحت پوشش خطوط اتوبوسرانی و مترو قرار خواهیم داد، خاطرنشان کرد: به این منظور، علاوه بر بهرهبرداری از 30 کیلومتر خط جدید مترو تا پایان امسال، یک سری خطوط جدید اتوبوسرانی را به ویژه در شرق و جنوب شرق تهران به خطوط موجود اضافه میکنیم.