شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: بازار خودرو گیج است. خریداران به امید کاهش قیمت دست نگه‌داشتند، خودروسازان همچنان درحال چانه‌زنی با شورای رقابت و دولتی‌ها هستند.

دولتی‌ها هم اختلاف نظر دارند.

سخنگوی دولت در حالی برای چندمین‌بار از مخالفت با هرگونه افزایش قیمت خودرو خبر داده که دیروز وزیر صنعت با تکرار مواضع انفعالی قبلی خود اعلام کرد، تصمیمی برای افزایش یا کاهش قیمت خودرو گرفته نشده و اگر تصمیمی در این‌باره اتخاذ شود حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. محمدرضا نعمت‌زاده با رد برخی خبرها در مورد افزایش قیمت خودرو، شورای رقابت را مسئول تعیین قیمت خودرو در کشور دانسته و اعلام کرده است، با توجه به برنامه، تولید خودرو نسبت به سال گذشته 70درصد افزایش یافته و برای ثبات قیمت خودرو در بازار، تمام تلاش خود را برای افزایش تولید به‌کار خواهم بست. اما تا زمانی که این مصوبه شورای اقتصاد برای قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت پابرجاست، تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو نیز در اختیار این شورا خواهد بود.

مخالفت خودروسازان با افزایش قیمت‌ها

دولت هم تکالیف تازه‌ای برای افزایش تولید و عرضه خودرو به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ کرده و خودروسازان نیز با استناد به بهبود شرایط تولید اعلام می‌کنند که خواستار افزایش قیمت‌ها به‌دلیل کاهش قدرت رقابت خود در بازار نیستند.

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با اشاره به تجاری‌سازی‌ 110هزار خودرو با رشد 154درصدی نسبت به سال گذشته از برنامه‌ریزی برای تولید 600هزار خودرو خبر داد و به خبرنگار ما گفت: از ابتدای امسال تا‌کنون 90هزار خودرو به مشتریان تحویل شده‌و تعهدات معوق این شرکت از رقم 10هزار خودرو در سال گذشته به هزار خودرو رسیده که تا 2‌ماه آینده به صفر می‌رسد. عبدالله بابایی با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو عامل شکل‌گیری قیمت‌های حاشیه بازار، کمبود کاذب و سودجویی برخی افراد می‌شود تصریح کرد: خودروسازان مخالف افزایش قیمت خودروهای داخلی هستند چرا که رشد بی‌رویه قیمت‌ها زمینه گرایش مشتریان به‌خودروهای بی‌کیفیت و ارزان وارداتی را فراهم خواهد کرد.

او می‌گوید: رویکرد فعلی شرکت‌های خودروسازی داخلی افزایش تیراژ تولید، ارتقای کیفیت و تنوع سبد محصولات برای کاهش زیان انباشته است و بر این اساس رشد 50درصدی کیفی محصولات با توجه به تولید به روز و فاقد کسری خودرو تا شهریور‌ماه امسال را شاهد خواهیم بود. دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز از رشد تدریجی افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی، از برنامه‌ریزی برای رشد 2برابری تولید خودرو با رسیدن به تیراژحدود یک میلیون و 300هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری خبر داده است. به گفته ساسان قربانی با تولید یک میلیون و 300هزار دستگاه خودرو بازار به تعادل رسیده و هزینه‌های تولید خودرو و قطعات تا حدی کنترل خواهد شد.

کد خبر 261128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز