همشهری آنلاین: وزیر اطلاعات گفت ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ بمبی بود که بعد از ۱۵ سال منفجر و رژیم ستمشاهی رابه زباله دان تاریخ انداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سید ˈمحمود علویˈ روز پنجشنبه 15 خرداد در مدرسه آیت الله آخوند ˈملاعلی معصومی همدانیˈ در جمع روحانیون و چهره‌های سیاسی در استان همدان افزود : امام راحل 15 خرداد سال 1342 را به علت اینکه هزاران نفر از انسانهای خدا جوی در راه دفاع از اسلام بر خاک وخون غلتدند و مسیر را برای پیروزی جبهه اسلام فراهم آوردند برای همیشه عزای عمومی اعلام کردند .

وی اضافه کرد : آیین 15 خرداد زمینه ای برای گردهمایی علاقمندان به نظام اسلامی و تداوم این مسیر پر فروغ شده تا بار دیگر خاطرات بنیانگذارکبیر انقلاب اسلامی را مرور کنند.

وزیر اطلاعات حرکت های انقلابی را در دو بخش رو بنایی و زیر بنایی توضیح داد و حرکت امام راحل از سال 1340 تا 1343 را پایه و شالوده انقلاب ذکر کرد.

حجت الاسلام علوی بیان کرد: شهدای 15 خرداد با نثار خون خود زیربنای مستحکم انقلاب را پایه گذاری کرده و منجر به پیروزی نظام اسلامی در سال 1357 شدند.

وی گفت : با وجود اینکه تمام انقلاب ها از مسیر پرفراز و نشیب شکنجه، تبعید ، زندان و شهادت می گذرد ولی انقلاب اسلامی در دو مرحله زیر بنایی و روبنایی از نقطه یاس و ناامیدی شروع شد.

حجت الاسلام علوی افزود: تمام انقلابیون قبل از هر حرکتی احتمال شکست یا پیروزی را بررسی و محاسبه کرده و در صورت احتمال شکست هیچ گونه حرکتی را انجام نمی دهند در حالی که امام راحل در زمانی که تمامی سیاسیون و مبارزان سیاسی از نتیجه دادن مبارزه ناامید بودند دست به انقلاب زد.

وزیر اطلاعات بیان کرد: با وجود فراهم نبودن شرایط داخلی و خارجی در سال 1342هیچ یک از تحلیلگران سیاسی با محاسبات خود احتمال فراگیر شدن مبارزه و حمایت مردم از حرکت های انقلابی را نمی دادند.

حجت الاسلام علوی در توصیف شرایط داخلی ایران در آن دوره گفت: رژیم ستمشاهی در زمان حیات آیت الله بروجردی جرات عملیاتی کردن اصلاحات آمریکایی در ایران را نداشت.

وی افزود: بعد از رحلت این عالم بزرگ، رژیم آنقدر فضا را برای خود فراهم دید که این طرح آمریکایی را در ایران پیاده کرد چراکه با وجود اتحاد مراجع آنها رهبری واحدی نداشتند و امکان انقلاب نیز نبود.

وزیر اطلاعات بیان داشت: وضعیت دانشگاه ها و مراکزعلمی نیز به علت رویکرد سوسیالیستی که در پیش گرفته بودند مطلوب نبود و آنان نیز انگیزه برای قیام و رویارویی با شاه نداشتند.

وی افزود: اصناف و بازاریان نیزبعد از حمایت ازآیت الله کاشانی در جریان ملی شدن صنعت نفت و قضایای بی مهری به مرجعیت ، روح مبارزه نداشتند و بعد از این جریان به دنبال کارهای فرهنگی و مذهبی رفتند.

حجت الاسلام علوی بیان کرد: حوزه های علمیه نیز بعد از جریان مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت دیگر انگیزه ای برای ورود به عرصه مقابله نداشتند چراکه تجربیات آنها بیانگر این بود که سیاسیون در شرایط سخت از علما برای پرچمداری قیام استفاده کرده و بعد ازدستیابی به هدف و پیروزی، روحانیت را کنار می راندند.

وی با ذکر اینکه سیاسیون و جبهه ملی نیز دنبال همراهی کردن انقلاب نبودند اظهار کرد : با این تفاسیر شرایط داخلی از دید تحلیلگران سیاسی برای قیام مناسب نبود ولی امام راحل بدون توجه به این مسائل حرکت های انقلاب خود را آغاز کرد.

وی اضافه کرد: امام در این شرایط برای اتحاد روحانیون شورای عالی علما و مجتهدین را راه اندازی کرد و تمامی بیانیه‌ها با امضای این افراد منتشر می‌شد همچنین برای همراه کردن دانشگاه نیز انجمن اسلامی را در مراکزعلمی تاسیس کرد.

وی گفت: ایشان برای متحد کردن بازاریان این قشر را که بیشتر به کارهای مذهبی و فرهنگی روی آورده بودند به وحدت فرا خواند و این امر منجر به شکل گیری هیات موتلفه اسلامی شد.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه برخی ازشخصیت‌ها که بعد ازواقعه 15 خرداد عقب نشینی کرده و خود را ناتوان در تقابل با توپ و تانک دشمن برمی شمردند امام راحل با توکل به فلسفه عاشورا آنها را گرد هم جمع کردند.

وزیر اطلاعات در ارتباط با شرایط خارجی نیز توضیح داد : هر گونه انقلاب بدون طرفداری دوبلوک غرب یا شرق امکان پذیر نبود ولی امام راحل بدون توجه به سردمداران جهانی زمینه قیام را پایه ریزی کرد.

وی بیان کرد: بر خلاف دیگر مراجع و چهره های مذهبی که همواره نخست وزیر را در تیررس انتقادات خود قرار داده و کاری به شاه نداشتند امام راحل در مقابل شاه صف آرایی کرد.

حجت الاسلام علوی تاکید کرد: بازخوانی وقایع انقلاب گویای این است که امام راحل در چنین شرایط خفقان سیاسی و بدون امکانات و تجهیزات انقلاب به این مرحله رساند.

وی بیان کرد:از دیگر ویژگی های انقلاب این بود که بنیانگذار کبیر انقلاب برخلاف دیگر انقلاب ها نیروهای مسلح را مجزا از رژیم دانسته و به جای برنامه ریزی برای ساقط کردن آن، آنها را فرزندان نظام توصیف کرد.

وی افزود: پس از رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب، رهبر فرزانه انقلاب در جایگاه ولایت فقیه سکانداری کشتی انقلاب را در دست گرفتند و تمام توطئه های دشمن را بر ملا کردند.

وی هدایت‌های عالمانه رهبر فرزانه انقلاب را منجر به شکل گیری بیداری اسلامی دانست وگفت: هر ملتی که دست یاری به سوی ایران دراز کند می‌تواند بر روی پای خود بایستد.

کد خبر 261577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha