مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

مینا شهنی: برای چندمین بار اعلام شد که لایحه‌ بیمه زنان خانه‌دار آماده شده. از ابتدای امسال تا‌کنون این خبر ۳بار به نقل از معاون رئیس‌جمهور در امور زنان منتشر شده است اما لایحه هنوز در دولت مطرح نشده است.

 بار نخست در فروردين‌ماه اعلام شد كه لايحه‌ بيمه زنان خانه‌دار آماده است و براي دومين بار هم در آستانه هفته‌ زن (ارديبهشت) گفته شده كه لايحه تدوين شده و بالاخره ديروز صبح هم شهيندخت مولاوردي معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده به خبرگزاري فارس گفته كه لايحه بيمه زنان خانه‌دار به‌طور مستقل تدوين شده و آماده‌ ارائه به دولت است.

در راه مانده

لايحه‌بيمه زنان خانه‌دار از ابتداي امسال در راه مانده و هرگز به دولت نرسيده است، اگرچه با توجه به اخبار منتشرشده كار تدوين اين لايحه بارها و بارها به پايان رسيده اما براي بررسي و تصويب به دولت ارائه نشده است و زنان خانه‌داري كه قرار است براساس اين لايحه بيمه شوند همچنان در انتظار مطرح شدن و به تصويب رسيدن اين لايحه هستند.

بيمه اجتماعي فراگير

بيمه زنان خانه دار اما بخشي از جامعه را در بر مي‌گيرد از اين‌رو قرار بر اين بود بيمه اجتماعي فراگير با هدف الزام دولت به بيمه‌كردن تمامي افرادي كه فاقد بيمه اجتماعي هستند مطرح شود. در اين طرح از دولت خواسته شد تا جمعيت بيمه نشده كشور را كه ممكن است درآمد ماهانه‌ثابتي نداشته باشند با دريافت حق بيمه‌ تحت پوشش بيمه بازنشستگي و ازكارافتادگي قرار دهد و از بازتوليد فقر در جامعه جلوگيري كند.

وقتي طرح بيمه اجتماعي فراگير در مجلس كليد خورد مولاوردي تصميم گرفت كه بيمه زنان خانه‌دار را نيز در اين طرح جاي دهد اما برخي نمايندگان مجلس با اين تصميم مخالف بودند. اين نمايندگان با طرح بيمه اجتماعي فراگير هم مخالفت كرده و تلاش مي‌كنند تا اين طرح را آهسته آهسته از دستور كار مجلس خارج كنند. احتمال خارج شدن بيمه اجتماعي فراگير كه افزايش پيدا كرد مولاوردي بار ديگر اعلام كرد كه لايحه‌ مستقلي براي بيمه زنان خانه‌دار تدوين شده و آماده ارسال به دولت است.

زنان در انتظار

دولت قصد دارد بخشي از حق بيمه زنان واجد شرايط را پرداخت كند تا اين زنان پس از طي 30سال بتوانند مستمري بازنشستگي دريافت كنند. اين زنان به هنگام سالمندي در تله فقر گرفتار نخواهند شد، چرا كه با توجه به اينكه جمعيت كشور رو به سالمندي پيش‌مي‌رود لازم است دولت با راهكارهايي از گرفتارشدن سالمندان در تله‌ فقر جلوگيري كند. اگر چه هنوز لايحه‌ بيمه زنان خانه‌دار منتشر نشده است اما شواهد نشان مي‌دهد زناني كه تحت پوشش نهادهاي حمايتي مانند كميته امداد و سازمان بهزيستي هستند از مزاياي اين نوع بيمه برخوردار خواهند شد اين گروه از زنان كه معمولا بي‌سرپرست و يا فاقد سرپرست مؤثر هستند با اجراي اين لايحه تحت حمايت دولت قرار مي‌گيرند.

كش و قوس يك بيمه

بيمه زنان خانه‌دار كه امروز در انتظار فرستاده شدن يك لايحه از معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري به دولت است سال گذشته را نيز در انتظار به سر برد و با اينكه دولت دهم در لايحه سال 92بودجه 15ميليارد توماني براي اين بيمه درنظر گرفته بود اما اين بودجه هرگز تأمين نشد و هيچ زن خانه‌داري در سال 92نتوانست از اين نوع بيمه استفاده كند. شروع سال 93دوندگي‌هاي جديد بيمه را براي زنان به همراه داشت. ‌نوشتن لايحه، ادغام در طرح بيمه فراگير اجتماعي و بازگشت به نوشتن لايحه مستقل مراحلي است كه بيمه زنان خانه‌دار امسال از سر گذرانده و حالا مي‌ماند يك انتظار براي زنان؛ انتظاري كه هر روز طولاني‌تر مي‌شود و سرانجام معلوم نيست چه زماني به پايان برسد.

 

کد خبر 262602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha