سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

نیما جعفری: اتفاقی که خیلی‌هایمان به‌ویژه بعد از ورود کولرهای هیجان‌انگیز گازی به بازار با آن مواجه شدیم.

کولر آبی

دوست داريم كولر گازي بخريم و زير خنكاي منحصربه فرد آن دمي بياساييم، درحالي‌كه كولر گازي و آبي هركدام براي شرايطي مناسب هستند. قرار است گريزي بزنيم به پاسخ‌هاي متنوع اين سؤال كليدي كه گازي ياآبي؟

يك سوال، سه پاسخ

براي انتخاب بين كولر‌هاي گازي و آبي 4شرط را بايد لحاظ كنيم؛ 2مورد محيطي و 2مورد ديگر اقتصادي. اول از همه اينكه كولر آبي فقط به درد اقليم‌هاي خشك مي‌خورد و در واقع كولر آبي در شهرهاي مرطوب، يك كولر آبي مرده است! بعد از آن هم بايد به اين توجه داشت كه اندازه‌هاي مختلف كولر‌هاي آبي و گازي به درد متراژ‌هاي متفاوتي از فضا مي‌خورند و استفاده از كولرهاي نامناسب فقط و فقط مايه سرما يا گرماي بيش از حد هستند. در اين بين قيمت اوليه كولرها هم مسئله مهمي است و البته مصرف برق آنها. مي‌توان گفت كه سقف گران‌ترين كولر آبي چند صد هزار تومان از كف ارزان‌ترين نوع كولر گازي ارزان‌تر است و البته اين را هم داشته باشيد كه هزينه برق يك خانوار در منطقه‌هاي غيرگرمسير، با جايگزين كردن كولر گازي به جاي آبي، حدود 6برابر مي‌شود!

3 خانه 70متري در 3شهر را به نمايندگي از 3نوع اقليم موجود در ايران درنظر گرفته‌ايم تا با سنجيدن همه شرايط ببينيم كدام كولر و هركدام از چه نوعي مناسب‌تر است. بوشهر به نمايندگي از استان‌هاي گرم و شرجي، تهران به نمايندگي از مناطق معتدل و يزد به نمايندگي از شهرهاي خشك وكويري.

تهران

كولر آبي: براساس شرايط اقليمي تعريف شده تهران، اين نوع كولر در اين شهر كارايي كاملي دارد. براي يك خانه 70متري در تهران يك كولر آبي 4000به قيمت 600هزار تومان كافي است.
كولرگازي: اين كولر هم در تهران كاربرد دارد. خانه 70متري مدنظر ما براساس استاندارد‌هاي تعريف شده، يك كولرگازي 18000لازم دارد كه قيمت آن از 3ميليون تومان به بالاست كه خب فرقش با مورد بالا زمين تا آسمان است.
نتيجه: در منطقه غيرگرمسيري مثل تهران- همانطور كه اشاره شد- كولر گازي هزينه برق را تا 6برابر افزايش خواهد داد، ضمن اينكه قيمت خود كولر هم 5برابر است. درواقع اين پرواضح است كه كولر گازي در تهران به هيچ وجه صرفه ندارد!

بوشهر

كولر آبي: خاموش! چراكه كولر آبي در مناطق مرطوب رسما ناكارآمد است.
كولرگازي: تنها گزينه براي شهرهاي گرمسير نوع يك و يا گرم و مرطوب، كولر گازي است. البته به همين‌خاطر است كه قيمت برق در مناطق گرمسيري به‌مراتب كمتر از اقليم‌هاي معتدل است و درواقع قيمت برق مصرفي يك كولر گازي در بوشهر مانند قيمت برق مصرفي يك كولر آبي در منطقه‌هاي معمولي است.
نتيجه: با اين حساب شما همان كولر گازي 18000را تهيه مي‌كنيد و ميزان برقي كه مصرف مي‌شود را برابر قيمت برق مصرفي كولرهاي آبي در شهرهاي معتدل مي‌پردازيد. هرچند بازهم در هزينه‌هاي اوليه پول بيشتري بابت خريد كولر گازي خرج مي‌كنيد.

يزد

كولر آبي: از آنجا كه يزد در مقايسه با 2شهر ديگر به جاي رطوبت فقط گرماي بيشتري دارد، مي‌توان گفت كه كولرهاي آبي در اين شهر گزينه مناسبي هستند اما مسئله اين است كه مصرف آب آنها به نسبت كولرهاي تهراني بالاتر مي‌رود.
كولرگازي: كولرگازي در مناطق گرمسيري هم كاربرد دارد. با اين تفاوت كه به‌علت گرم بودن زياد هوا شما احتمالاً نياز داريد كه كولرگازي خود را روي درجه دمايي پايين‌تري بگذاريد كه به تناسب فشار بيشتري هم روي دستگاه شما وارد مي‌شود و فشار بيشتر روي دستگاه، همان و مصرف برق بيشتر همان.
نتيجه: به يك مورد توجه كنيد؛ اينكه يزد با وجود اختلاف دمايي محسوسش با منطقه‌اي مثل تهران، در رده‌بندي وزارت نيرو، فرقي از نظر هزينه‌هاي پرداخت‌شده برق ندارد. در حقيقت شما در يزد هم مانند تهران با جايگزين كردن كولرگازي پول برقتان 6 برابر مي‌شود كه با توجه به مصرف برق بيشتر به تناسب هواي كويري يزد اين مبلغ بالاتر هم مي‌رود. عقل سليم مي‌گويد كه در چنين مناطقي هم بايد استفاده از كولر آبي را به استفاده از كولر گازي رجحان داد.

اگر كولر آبي مي‌خواهيد

ترتيب و انواع عمده كولر آبي از نظر هوادهي به قرار زير است.
3500: اين كولر تقريبا كوچك‌ترين نوع كولر آبي موجود در بازار ‌ بوده و براي منازل يا دفاتري مناسب است كه نهايتاً 50مترمربع باشند. قيمت آنها هم مي‌شود حدود 550 هزار تومان.
4000: طبعاً براي فضاهايي است كه سايز قبلي نمي‌تواند به‌طور كامل خنكشان كند! به لحاظ اندازه، به نسبت مدل قبلي جهش كمي مي‌كند و براي فضاهايي تا 60متر مناسب است؛ با قيمت 600هزار تومان.
5000: از آنجا كه به‌طور ناگهاني 1000درجه در هوادهي صعود مي‌كند، ميزان خنك‌سازي‌ و تفاوت در اندازه آن هم در مقايسه با باقي مدل‌ها محسوس است. مي‌تواند يك خانه 70 الي 80متري را در وسط تابستان خنك كند، آن هم با قيمت 620 هزار تومان.
5500: اگر خانه، دفتر يا هرجايي با متراژ 80 الي 90 متر داريد اين سايز كولر راست كار شماست. هوادهي عالي آن مي‌تواند تا 4 كانال را تغذيه كند و قيمت آن هم دور و بر 700هزار تومان است.
7000: درصورتي كه محل شما بزرگ‌تر از اين حرف‌هاست و با اين سايز‌ها نمي‌توانيد خنكش كنيد مي‌توانيد كولري با هوادهي 7000را انتخاب كنيد و البته 750 هزار تومان هم بايد پايش پول بدهيد!

اگر كولر گازي مي‌خواهيد

كولــرهاي گـــازي هم بـراساس هوادهي‌شان طبقه‌بندي مي‌شوند و همانطور كه مي‌دانيد انواع مختلف آنها مناسب شرايط مختلفي است.
9000: با قيمت حدود يك ميليون و800 هزار تومان، كوچك‌ترين كولرگازي موجود در بازار است و معمولاً از آن براي خنك كردن خانه‌هاي بسيار كوچك يا اتاق‌هاي به نسبت بزرگ استفاده مي‌كنند.
12000: اين يكي مورد استفاده‌اش از اتاق فراتر ‌مي‌رود. معمولاً براي خانه‌هايي با متراژ نهايتاً 50 الي 60متر كافي است و قيمتش هم حول و حوش 2ميليون و 100 تا 2ميليون و 200هزار تومان مي‌گردد.
18000: هوادهي آن خيلي بهتر است و اگر قديمي نباشد‌مي‌تواند كفاف يك خانه 70متري را بدهد. قيمتش هم به خوبي مي‌تواند پايه حقوق ماهانه 5كارگر ساده را قورت دهد؛ يعني 3ميليون تومان!
24000: براي خانه‌هاي متوسط 80متر كافي است اما مسئله اين است كه يك خانه 80متري احتمالاً اتاق خواب‌هاي بزرگي هم داردو يك كولرگازي 9000براي هركدام لازم است. قيمت هم 3ميليون و 700 تا 3ميليون و 900هزار تومان.

کد خبر 262860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha