مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

سیدمحمد فخار: با نزدیک‌شدن فصل تابستان، ‌برنامه‌های پیش روی پایتخت برای ۳‌ ماه آتی اعلام شد.

شهر تهران

مديريت شهري به‌عنوان مهم‌ترين نهاد اجتماعي شهر در اين برنامه‌ها كه با عنوان «فصل نيايش» نامگذاري شده، تلاش مي‌كند با 2رويكرد نيايش و گردشگري، فضايي متنوع براي شهروندان تهراني ايجاد كند. همچنين نمايشگاه قرآن‌ماه رمضان امسال براي نخستين‌بار در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار خواهد شد.

تجربه افزايش گردشگري تهران در نوروز 93باعث شده است تورهاي گردشگري در نقاط ديدني تهران افزايش يابد و براي اقشار خاص نيز برنامه‌ريزي متنوعي صورت گيرد. همچنين با فرارسيدن ‌ماه رمضان، برنامه‌هاي پيش روي شهر با عنوان «فصل‌نيايش» به اجرا در مي‌آيد. طرح جهادي تابستان، مولفه‌هاي «بانگ اذان در شهر، ترويج نماز و نيايش، سبك زندگي قرآني و مسجد؛كانون نوراني محله» برخي از برنامه‌ها هستند.

تمركز برنامه‌هاي سال‌جاري بر مشاركت مردم در برنامه‌هاي مذهبي از يك سو و برگزاري سبك زندگي قرآني و ديني از سوي ديگر در تهران است. برنامه‌هايي نظير آراستگي معابر و اماكن مذهبي، احياي سنت افطاري و برپايي ايستگاه‌هاي افطاري ساده در ميادين اصلي، و پخش اذان در شهر ازجمله برنامه‌هاي اين محور است كه تا 7مرداد در شهر اجرا مي‌شود.

حمايت و برپايي مسابقات ورزشي محله‌ها، نورپردازي مساجد و تجهيز نمازخانه‌ها براي برپايي نماز جماعت، ‌افزايش ساعت كار ميادين ميوه و تره بار براي عرضه كالاهاي مورد نياز مردم در‌ماه رمضان و ارائه خدمات حمايتي به نيازمندان از ديگر برنامه‌هاي فصل نيايش است كه اجراي آن در تابستان دنبال مي‌شود. در بخش آموزشي نيز برگزاري كلاس‌هاي روخواني و فراگيري آموزه‌هاي قرآني در مساجد، دارالقرآن‌ها، ‌فرهنگسراها و سراهاي محله مدنظر است. ‌برگزاري جلسات سخنراني و مسابقات فرهنگي قرآني در محله‌ها از ديگر برنامه‌هاست كه تلاش دارد فضاي قرآني را براي شهروندان تحقق بخشد.

از سويي ديگر براي برگزاري مراسم شب‌هاي قدر، روز جهاني قدس و عيد فطر، جلسات متعدد هماهنگي برگزار شده و برنامه‌ريزي‌ها براي اتخاذ تدابير ويژه در اين مناسبت‌ها صورت گرفته است. كاشت گل‌هاي فصلي، رفع نواقص عمراني معابر، شست‌و‌شوي مسيرهاي پر تردد و آراستگي معابر نيز در دستور كار مناطق 22گانه شهري قرار گرفته است.

پايگاه تابستاني در مدارس

مديريت شهري در سال‌جاري با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در شوراي شهر، ستادي با حضور نمايندگاني از مركز رسيدگي به امور مساجد، آموزش و پرورش، كانون مساجد و سراهاي محله تشكيل داده است. براساس تصميم اين ستاد، براي نخستين بار در تابستان امسال شهرداري تهران در 88مدرسه تهران پايگاه تابستاني برپا مي‌كند. همچنين تاكنون 500طلبه شناسايي شده‌اند كه با اعزام آنها به پايگاه‌هاي تابستاني در مدارس فرصت خوبي براي انجام كار آموزشي و انجام وظيفه در عرصه تبليغي، ترويجي و ترتيبي فراهم مي‌شود.

تورهاي گردشگري

توسعه تورهاي اختصاصي تهران براي شهروندان محور ديگر اين برنامه‌هاست كه در اين زمينه برگزاري تورهاي ويژه براي جانبازان و خانواده‌هاي آنها، تور ويژه سالمندان و تورهاي موضوعي در برنامه قرار دارد. همچنين ارائه خدمات گردشگري به شهروندان تهراني در برنامه است كه در اين‌باره، مسيرهاي نيمروزه از 15مسير به 20مسير گردشگري افزايش يافته و تعداد مسيرهاي يكروزه نيز از 5مسير به 7مسير توسعه پيدا كرده است. برنامه گردش شبانه نيز در‌ماه مبارك رمضان به اجرا در مي‌آيد.

برپايي نمايشگاه قرآن در باغ موزه دفاع‌مقدس

از رخدادهاي جديد در تابستان سال‌جاري، ‌برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم و شب‌هاي شيدايي در محل باغ موزه مقدس است. بدين‌ترتيب پس از سال‌ها برگزاري نمايشگاه در مصلاي تهران، بيست‌و‌دومين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم به باغ موزه دفاع مقدس در بزرگراه حقاني منتقل مي‌شود.

براساس وعده مسئولان، مجموعه شهرداري از هيچ تلاشي براي برگزاري هرچه بهتر و باشكوه‌تر نمايشگاه قرآن كريم دريغ نخواهد كرد و با مديريت جهادي در طول برگزاري نمايشگاه يار و ياور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد بود. وجود فضاي معنوي باغ موزه و امكانات متعدد از قبيل فضاي سبز، مسجد جامع خرمشهر موزه، تالار‌هاي همايش با قابليت‌هاي مطلوب، وجود گالري‌هاي متعدد، آب نمايش و برگزاري مراسم شب‌هاي شيدايي در ايام‌ماه مبارك رمضان، اين مكان براي برگزاري بزرگ‌ترين رخداد قرآني سال پايتخت آمادگي كافي را دارد.

کد خبر 263154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha