گروه اجتماعی: 240 هزار کم‌توان ذهنی دارای اختلالات متوسط، شدید و خیلی شدید در کشور وجود دارند که سازمان بهزیستی به 198 هزار نفر آنان خدمات مستمر و غیرمستمر ارائه می‌کند.

مدیر کل دفتر توانبخشی معلولان ذهنی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 198 هزار کم‌توان ذهنی خدمات مستمر و غیرمستمر دریافت می‌کنند، افزود: از این تعداد 98هزار کم‌توان ذهنی 8 سال به بالا از خدمات مستمر سازمان بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

محمد رضا شهبازی خاطرنشان کرد: تاکنون ارائه خدمات ویژه و مستمر برای کم توانان ذهنی زیر 6 سال نداشتیم که قصد داریم با برنامه‌ریزی این کمبود را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: خدمات آموزشی و پرداخت هزینه تحصیلی سالانه به این افراد که ماهانه 12 تا 25هزار تومان است به عنوان خدمات غیرمستمر شامل حال این افراد می‌شود.

مدیر کل دفتر توانبخشی معلولان ذهنی سازمان بهزیستی تاکید کرد: براساس برآوردهای انجام شده یک میلیون و 120هزار نفر از افراد جامعه دارای اختلالات ذهنی هستند که 240 هزار نفر آنان را افراد دارای اختلالات متوسط، شدید و خیلی شدید تشکیل می‌دهند که به شدت نیازمند دریافت خدمات هستند.

شهبازی گفت: البته افراد دارای اختلالات ذهنی خفیف نیز به خدمات نیاز دارند اما با توجه به بودجه و امکانات نمی‌توانیم به طور کامل به آنان خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: سقف مستمری‌ای که برای نگهداری و توانبخشی یک فرد کم‌توان ذهنی پرداخت می‌شود ماهانه 25 هزار تومان است اما ممکن است در برخی از استانها به دلیل نیاز تعداد بیشتری از کم توانان، مبلغ را کمتر کرده و به تعداد بیشتری مستمری تعلق گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه مستمری پرداختی بسیار ناچیز است و بخش کوچکی از مشکلات کم‌توانان ذهنی را برطرف می‌کند به همین دلیل به تمامی استانها اعلام کرده‌ایم که  مبلغ مستمری از 25هزار تومان کمتر نباشد.

کد خبر 26335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز