یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ثبت شهر سوخته به عنوان میراث جهانی، همزمان با سی‌وهشتمین کمیته اجلاس میراث جهانی خبر داد.

به گزارش ايرنا، محمد حسن طالبیان با اعلام اين خبر درباره سی‌وهشتمین کمیته اجلاس میراث جهانی که در دوحه قطر در حال برگزاری است، گفت: در این اجلاس، 21 کشور از ثبت شهر سوخته به عنوان میراث جهانی دفاع کردند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: شهر سوخته در طول تاریخ صلح‌طلب بوده و هم اکنون با توجه به موقعیت خود بین ایران، افعانستان و پاکستان می‌تواند به روند صلح در منطقه و برقراری آرامش کمک کند.

شهر سوخته بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

این شهر بر روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است و ایرانیان در حدود 6 هزار سال پیش در این شهر زندگی می‌کردند.

بر مبنای یافته‌های باستان‌شناسان، شهر سوخته 280 هکتار وسعت دارد. بقایای شهر نشان می‌دهد که دارای پنج قسمت اساسی بوده که شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر سوخته، بخش‌های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به هم واقع شده‌اند. 80 هکتار از شهر سوخته را بخش مسکونی تشکیل می‌داده است.

ثبت جهانی شهر سوخته فرصت بسیار مناسبی برای استان مرزی سیستان و بلوچستان فراهم کرده تا گام‌های بزرگی در برقراری صلح در منطقه بردارد.

کد خبر 263376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha