همشهری آنلاین: یک‌سال و هفت‌ماه از نخستین‌باری که نام «سامانه اشتراک نشریات» مطرح شد، می‌گذرد؛ سرانجام این طرح در آخرین روز خردادماه امسال، اجرایی شد. فعال شدن «سامانه اشتراک نشریات» وعده‌ای بود که در دولت دهم داده و در دولت یازدهم اجرایی شد.

مجله

به گزارش ایسنا، در آبان‌ماه 1391 همزمان با نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات از سامانه‌ی اشتراک نشریات رونمایی شد. سامانه‌ای که هدف از راه‌اندازی‌اش، تسهیل دسترسی مخاطبان به رسانه‌ها و ترویج استفاده از مطبوعات عنوان و مقرر شد در این طرح، 50 درصد هزینه‌ی خرید نشریات توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و 50 درصد دیگر توسط مخاطبان تأمین شود. این‌گونه بود که شروع فعالیت سامانه‌ی اشتراک نشریات در شرایطی که مطبوعات با مشکلاتی مانند ضعف‌های عمده در سیستم توزیع و کمبود مخاطب روبه‌رو بودند و تقریبا داشتن اشتراک برای آن‌ها بی‌معنی بود، کلید خورد.

با وجود ایده‌ی بسیار خوبی که در این طرح پیاده شده و به‌نوعی حمایت دولت از نشریات، بدون پرداخت نقدینگی به‌شمار می‌رفت، اما این طرح در طول فعالیتش چندان فروزان نبود؛ از سامانه‌ی اشتراک نشریات که طبق سیاست معاونت مطبوعاتی دولت دهم قرار بود در چند فاز فعالیت کند، در همان فاز نخست که شامل ماهنامه‌ها و فصل‌نامه‌ها بود، استقبال چندانی نشد و تقریبا در همان فاز نخست، کار رها شد.

در فاز نخست فعالیت این سامانه تا شهریور 1392، 69 عنوان نشریه در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی، سیاسی، اقتصادی، دانش و فن‌آوری، تخصصی، دانشگاهی و مذهبی در این سامانه مشارکت کردند و پس از آن، دیگر خبری از این سامانه نبود تا این‌که زمستان سال گذشته، حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - از فعالیت دوباره‌ی سامانه‌ی یادشده خبر داد.

پس از او، مهران عباسی انارکی - رییس هیئت مدیره‌ی موسسه‌ی نشرآوران - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی «طرح اشتراک با تسهیلات ویژه» گفت: شهروندان در سراسر کشور می‌توانند از این امکان برای داشتن اشتراک نشریه‌ی مورد علاقه‌ی خود تا 50 درصد تخفیف بگیرند و هر شهروند می‌تواند تا پنج عنوان نشریه را مشترک شود.

وی با اشاره به هدف از اجرایی کردن این طرح، اظهار کرد: هدف اصلی این طرح، ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی جامعه و گسترش فرهنگ مطالعه و مطبوعه‌خوانی در کشور و همچنین حمایت هوشمند از سازمان و بدنه‌ی اجرایی مطبوعات از طریق ایجاد سامانه‌ی مکانیزه‌ی اشتراک با تخفیف ویژه است. با این طرح، بخشی از یارانه‌ی دولت در بخش مطبوعات در مقصد پرداخت می‌شود تا با پایین آمدن بهای اشتراک، امکان آن‌که محصولات فرهنگی در سبد خانوار قرار گیرد، افزایش یابد.

طبق اعلام معاونت مطبوعاتی سرانجام در خردادماه، سامانه‌ی اشتراک نشریات با 100 نشریه کار خود را آغاز کرد. این سامانه در دولت دهم طرح‌ریزی شد و در آن زمان، برنامه‌ای برای روزنامه‌ها در این طرح گنجانده نشده بود؛ اما اکنون اگر به سامانه‌ی اشتراک نشریات مراجعه کنید نام چند عنوان روزنامه را نیز در آنجا می‌بینید.

سامانه‌ی اشتراک نشریات با 69 نشریه، فعالیت دوباره‌ی خود را آغاز کرده و این امتیاز را فقط برای ماهنامه‌ها و فصلنامه‌ها قائل نشده است. در زمینه‌ی فرهنگی، 30 عنوان نشریه قابل اشتراک هستند که شامل نشریات 19 دی، ماهنامه مدیریت ارتباطات، کودک، آرا، آسمان دوستی، جهان سینما، نقش جهان، نمایش، سینما تئاتر، تئاتر، هنرمند، جان و تن، آزما، خانه بخت، سایه تهران، خانواده، خانواده جوان، اسرار، شادکامی و موفقیت، همکاری ملی، ترمه، صبا، صبح ایرانیان، پیام دامپزشکان، خط خطی، هزاره سوم، دنیای چاپ، زمانه، سودوکو و حسبان است.

ستاره صبح، دنیای جدول، دوهفته‌نامه موفقیت، نارنگی، نواوران، همبستگی، ابتکار، خانواده و سرگرمی، ویژه کودک و کودک، 10 مورد نشریه‌ای هستند که در زمینه‌ی اجتماعی - خانوادگی در این سامانه هستند. نام سه روزنامه‌ی ستاره صبح، ابتکار و همبستگی نیز در این گروه دیده می‌شود، در حالی که اگر این روزنامه‌ها ورق زده باشید، متوجه شده‌اید که موضوع برجسته در بیشتر آن‌ها «سیاست» است.

هشت نشریه نیز در حوزه‌ی اقتصادی قرار دارند؛ مناقصه مزایده، هدف و اقتصاد، کسب و کار، هفته‌نامه شهریور، صنعت نساجی و پوشاک، اقتصاد و مردم، روزگار اقتصاد و راه مردم. در این زمینه نیز نکته‌ی جالب این است که روزنامه‌ی راه مردم که روزنامه‌ای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است، در این دسته قرار گرفته است.

علم برتر، دنیای کامپیوتر و ارتباطات، ریزپردازنده‌ها، چاپ و تبلیغات، عصر شبکه، عصر ارتباطات، کیفیت و بهره‌وری و نسل برت نیز هشت نشریه‌ای هستند که در دسته‌ی دانش و فن‌آوری قرار گرفته‌اند.

9 نشریه‌ی تشخیص آزمایشگاهی، نفت، گاز و انرژی، مدیریت سرمایه‌گذاری، ماهنامه مهندسی پزشکی، هنر و طراحی صنعتی چهارباغ، خدمات پس از فروش، صنعت درمان، عصر کیمیاگری و نوین دارو نیز جزو نشریات تخصصی و دانشگاهی قرار دارند. در این میان، نشریات ورزشی نیز یک عنوان را یعنی نشریه‌ی مدیریت ورزش دارند.

گرچه هنوز تعداد روزنامه‌ها در این سامانه به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، اما ارائه‌ی نام روزنامه‌ها و قائل شدن چنین امتیازی برای آن‌ها، اتفاق خوبی است. از سوی دیگر، شاید نیاز باشد در دسته‌بندی موضوعی نشریات و اعلام تعداد نشریات حاضر در این سامانه، دقت بیشتری صورت گیرد و تبلیغات بیشتری برای این سامانه شود تا توفیق بیشتری نیز در این زمینه نصیب نشریات شود.

کد خبر 263486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha