مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: میدان مغناطیسی زمین، لایه‌ محافظ سیاره‌ ما از آسیب تشعشعات کیهانی است، اما در عین‌حال، معمایی بزرگ است که شدت و نوسان آن همواره دانشمندان را درگیر خود ساخته‌است.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، اكنون اولين مجموعه از تصاوير به‌دست آمده از گروه ماهواره‌هاي Swarm نشان مي‌دهد كه ميدان مغناطيسي زمين درحال ضعيف‌تر شدن است.

اين محاسبات جديد كه در طول 6 ماه گذشته انجام گرفته‌اند نشان مي‌دهند كه ميدان مغناطيسي زمين به اندازه‌اي ناچيز اما پايدار رو به ضعيف‌شدن گذاشته‌است و بيشترين كاهش نيز در نيم‌كره غربي رخ داده‌است.

اين گروه ماهواره‌اي كه در نوامبر 2013 به فضا پرتاب شده‌اند، چشم‌اندازي بسيار دقيق را از ميدان مغناطيسي زمين كه ساكنان اين سياره را از گزند بمباران‌هاي كيهاني و ذرات باردار در امان نگه‌داشته، در اختيار دانشمندان قرار داده‌است.

میدان مغناطیسی

در برخي از مناطق از قبيل اقيانوس هند جنوبي، شدت ميدان مغناطيسي از ماه ژانويه به بعد، افزايش يافته‌است، اگرچه گرايش كلي اين ميدان رو به ضعيف شدن است. محاسبات جديد همچنين حركات شمال اين ميدان را به سوي سيبري تاييد مي‌كنند.

اين تغييرات به‌واسطه سيگنال‌هاي مغناطيسي منتشر شده از هسته زمين ايجاد مي‌شوند. دانشمندان قصد دارند در طول ماه‌هاي آينده به مطالعه و تحليل ديگر منابع مغناطيسي زمين از جمله گوشته، پوسته، اقيانوس‌ها، يونوسفير و مگنتوسفير بپردازند تا بتوانند ميزان مشاركت هريك از آنها را در ميدان مغناطيسي زمين تعيين كنند.

به اين شكل با دستيابي به اطلاعات جديد درباره رويداد‌هاي مختلفي كه تحت تاثير ميدان مغناطيسي قرار دارند، ممكن است علت تضعيف اين ميدان نيز مشخص شود.

به گفته آژانس فضايي اروپا، ميدان مغناطيسي زمين به‌ويژه در بخش آتلانتيك جنوبي ضعيف است كه اين ضعف دشواري‌هاي زيادي، از جمله نقص فني ماهواره‌ها را به‌دنبال داشته‌است. برخي از متخصصان براين باورند ضعيف شدن ميدان مغناطيسي آغازگر پديده وارونگي اين ميدان است،‌ پديده‌اي كه طي آن قطب شمال و جنوب ميدان مغناطيسي جا‌به‌جا مي‌شوند.

کد خبر 263646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha