یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

مسعود میر: رمضان از راه رسیده و سینماهای نیمه‌جان از التهاب جام جهانی حالا به تب رمضان هم مبتلا شده‌اند.

فیلم ردکارپیت

 با اين حال رضا عطاران كه چند سالي است با سريال‌هاي افطاري مهمان تلويزيون نيست، امسال با حكايت‌هايش روي فرش قرمز جشنواره كن مهمان سينماها شده تا در «بزنگاه» بي‌رونقي سالن‌هاي تاريك يكتنه چراغ فروش را روشن نگه دارد.

از رد كارپت تا فرش قرمز

«براساس آيين‌نامه شوراي صنفي نمايش فيلم‌هاي ويدئويي در نيمه دوم سال به نمايش درمي‌آيند اما به‌خاطر اينكه ما براي اكران‌ماه رمضان درخواستي نداشتيم، با نمايش 2فيلم ويدئويي «رد كارپت» و «تجريش ناتمام» موافقت كرديم. البته فيلم آقاي عطاران به‌خاطر درنظر گرفتن ذائقه مخاطبان به «فرش قرمز» تغيير نام داده است. اين تغيير بنا بود به مرور در تبليغات رخ‌نمايي كند اما به‌دليل اكران ضرب‌الاجلي، رد كارپت بدون اطلاع قبلي به فرش قرمز تبديل شد.»

اين حرف‌هاي غلامرضا فرجي سخنگوي شوراي صنفي نمايش در پاسخ به چرايي تغيير نام ناگهاني فيلم عطاران است. او همچنين تأكيد مي‌كند كه شايد رد كارپت براي مخاطب كمي نامانوس باشد و از قبل هم قرار بود علي سرتيپي تهيه‌كننده و يكي از بازيگران اصلي فيلم براي اين تغيير نام برنامه‌اي مدون درنظر بگيرد كه در نهايت به‌دليل اكران زودهنگام فيلم عطاران، حالا نام فرش قرمز روي سردر سينماها خودنمايي مي‌كند.

بازگشت بهاري‌ها در تابستان

در چند سال گذشته و همزمان با فروكش‌كردن آمار فروش سينماها در‌ماه رمضان، سينمادارها سراغي مي‌گرفتند از بهترين‌هاي تاريخ سينماي ايران و اينگونه است كه امسال هم خبرهايي منتشر شده است درباره اينكه درصورت صدور مجوز، تعدادي از ماندگارترين فيلم‌هاي 3دهه اخير ازجمله «هامون»، «كمال‌الملك» و «كاغذ بي‌خط» دوباره روي پرده را ببينند و خاطره روزهاي گذشته سينماي ايران را با آثار ماندگار بزرگان مرور كنند.

سخنگوي شوراي صنفي نمايش اميدوار است به جاي استفاده از ظرفيت فيلم‌هايي كه حالا در قالب نسخه‌هاي ويدئو و دي‌وي‌دي در اختيار همه هستند، اين فيلم‌ها در مناسبت‌هاي مغتنم دوباره اكران شوند. وي با اشاره به اكران «شب‌هاي روشن» در 10سالگي نخستين نمايش آن به همشهري گفت: اميدواريم تا آنجا كه امكان دارد از فيلم‌هاي سال93 به جاي فيلم‌هاي قديمي و ويدئويي استفاده شود.

به گفته فرجي، استقبال از فيلم‌هاي اكران بهار به‌گونه‌اي بود كه اگر اين فيلم‌ها دوباره مهمان سينماها شوند، فروش سالن‌ها را رونق خواهند بخشيد. او با اشاره به قطعي شدن ورود «معراجي‌ها» به شبكه نمايش خانگي تأكيد كرد: غيراز فيلم آقاي ده‌نمكي، فيلم‌هاي «چ»، «خط ويژه» و «طبقه حساس» ظرفيت فروش مناسبي دارند و درصورت درخواست مجدد ما براي نمايش اين فيلم‌ها در نوبت‌هاي ويژه آمادگي داريم.

نايب‌رئيس انجمن سينماداران البته به بسته فيلم‌هاي خاطره‌انگيز گذشته براي نمايش در‌ماه رمضان هم بي‌اعتنا نيست و معتقد است با اينكه فيلم‌هاي سال 93براي اكران در اولويت هستند اما اگر سازمان سينمايي وزارت ارشاد مجوز پخش فيلم‌هاي قديمي را هم صادر كند، سينمادارها از آن استقبال خواهند كرد.

حرف و حديث‌هاي هميشگي

فرجي با اشاره به نمايش فرش قرمز عطاران و همچنين اكران «كلاشينكف» در عيد فطر درباره وضعيت نمايش فيلم «شيار 143» گفت: واقعيت اين است كه ساخته تحسين‌شده خانم نرگس آبيار توسط تهيه‌كننده به دفتر پخش فيلميران واگذار شده و طبعا توزيع‌كننده و تهيه‌كننده فيلم تلاش مي‌كنند تا فيلمشان در زودترين و بهترين زمان ممكن به نمايش درآيد. از اين رو، نمي‌توان پذيرفت كه ميان تهيه‌كننده و دفتر توزيع زماني براي نمايش مقرر نشده باشد. با اين همه، شوراي صنفي نمايش در نحوه بسته شدن قرارداد و زمان اكران دخالت ندارد و اميدواريم فيلم برگزيده جشنواره فجر 92زودتر به نمايش عمومي درآيد.

 

کد خبر 264136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha