حالا شايد بشود از كالاهاي لوكس به شكلي گذشت اما كالاهاي ضروري را نميشود ناديده گرفت؛ ناچارا به هر قيمتي كه فروشنده اعلام كند اعتماد ميكنيم و خريد انجام ميشود. در اين ميان كساني هم هستند كه بخواهند از موقعيت سوءاستفاده كنند و اجناس را با قيمتي بالاتر از آنچه برايشان تمام ميشود، به مردم بدهند. سازمان حمايت از حقوق مصرفكنندگان كه زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، چند وقتي است كه براي جلوگيري از سوءاستفادهها، اقدام به ارائه قيمتهاي واقعي و بهروز كالاها و خدمات مختلف در پايگاه اطلاعرساني www. 124.ir كرده است. در گوشه كناري اين سايت نوشته شده است: «كاربر گرامي، تاكنون اطلاعات 5/467 شركت به همراه 63/908 محصول براي بهرهبرداري عموم در اين سامانه به ثبت رسيده است». بنابراين سامانه 124اگر دقيق و بهروز باشد، ميتواند بهعنوان پايگاه اطلاعرساني و مرجع رسمي اعلام قيمت كالاها و خدمات، مورد اعتماد باشد. اجازه بدهيد كمي با اين سايت و سامانه تلفني 124آشنا شويم.
واقعا قيمت كالاها چند است؟
در سامانه 124، براساس كالاهاي پرمخاطب و به نوعي ضروري، قيمتها ارائه شدهاند.كالاهايي كه قيمت آنها از طريق اين سامانه قابل پيگيري هستند در 14گروه تقسيمبندي شدهاند كه با كليك روي هر گروه، كالاهاي جزئيتري كه مربوط به آنهاست مشاهده ميشود. اگر روي گروههاي جزئيتر هم كليك شود، بيشتر كالاهاي موجود در بازار را با مارك و مشخصات ظاهري و فني و بهخصوص قيمت آنها ميتوان يافت.همچنين امكان جستوجوي پيشرفته كالاهاي مختلف وجود دارد؛ كافي است استان، نام شركت و كالا را در مستطيلهاي مربوط انتخاب كرده يا بنويسيد، بعد با كليك روي گزينه جستوجو، اگر كالاي مورد نظر در فهرست كالاهاي پرمخاطب ذخيره شده باشد، انواع مدلهاي آن با مشخصات جزئي و قيمت، نمايان ميشود. البته در استفاده از اين سامانه دقت كنيد كه تاريخ آخرين بهروزرسانيها را بررسي كنيد. در مواردي بهروزرساني قيمتها كمي قديمي است و فقط در شرايطي كه تورم ناچيز بوده باشد قابل اعتماد است. با وجود اين، در بدترين حالت، باز هم شما يك مرجع رسمي براي دانستن قيمت تقريبي كالاهايي كه در بازار وجود دارد، داريد. مسئولان سايت يك تذكر در مورد عدمتطبيق احتمالي قيمتهاي موجود در سايت دادهاند. با اين عنوان كه «تمامي قيمتهاي اعلام شده در سايت براساس قيمت اعلام شده توسط شركتهاي عرضهكننده است و عواقب ناشي از عدمرعايت ضوابط قيمتگذاري مصوب مجمع اين سازمان بر عهده آن واحدها خواهد بود».
تعرفه خدمات چقدر است؟
خوشبختانه تعرفه خدمات، نوسان قيمت كالاها را ندارد اما به دور از نوسان هم نيست. در ضمن خيلي مواقع لازم است بدانيم مثلا ملاك محاسبه پول آب و برق چيست؟ يا بليت هر نوع قطار را ميشود با چه قيمتي خريد و... . در قسمت پايين صفحه وبسايت سامانه اطلاع رساني قيمت كالاها و خدمات، بخشي براي ارائه تعرفه خدمات دولتي درنظر گرفته شده است. قيمت انواع خدمات پستي، خدماتي چون آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه، ميزان كارمزد براي انواع خدمات بانكي و همچنين نرخ بليت قطارهاي مسافرتي در بخش تعرفه خدمات دولتي مشخص شده است. بخش ديگري هم در اين سامانه درنظر گرفته شده كه از طريق جستوجوي نام استان و شهر و همچنين انتخاب نوع خدمات، ميتوان نرخهاي مصوب كميسيونهاي نظارت استانها را براي خدمات مختلف مشاهده كرد. اين خدمات صنفي بسيار گستردهاند؛ از خدمات آرايشگري گرفته تا تعمير تلويزيون و لوازم برقي. البته باز هم لازم به تذكر است كه در استفاده از قيمتهاي اعلامي به تاريخ درج آنها در سايت توجه كنيد.
اگر شكايت داشته باشيم؟
سامانه 124بهعنوان تنها مرجع رسمي اعلام قيمتها و تعرفهها شناخته ميشود. هميشه مراجع مختلف، راهي براي پيگيري تخلفات و تخطي از ملاك پيشبيني ميكنند؛ در سامانه 124هم يك بخش براي شكايت با نام سامانه شكايات الكترونيك درنظر گرفته شده است. درصورت مشاهده مغايرت قيمت كالاها و خدمات با قيمتهاي مرجع، ميتوان در سامانه شكايات، آن را بهعنوان يك تخلف گزارش داد. بعد از ورود به سامانه شكايات و واردكردن مشخصات خود بهعنوان شاكي، مشخصات شخص يا شركت متخلف بهعنوان طرف شكايت در فرم الكترونيك مربوط وارد ميشود. در اين قسمت بايد اطلاعاتي از قبيل عنوان متخلف، مكان تخلف به تفكيك استان و شهر، همراه با آدرس دقيق محل، عنوان كالا و... وارد شود. تخلفات تعريفشده در سامانه شكايات، فراتر از گرانفروشي هستند؛ احتكار، فروش خارج از شبكه، عدمدرج قيمت، فروش كالاي قاچاق و... هم از طريق اين سامانه قابل شكايت و پيگيري است. بعد از ثبت شكايت در سامانه، يك كدرهگيري براي پيگيري شكايت و مشاهده روند فعلي آن ارائه ميشود كه حفظ آن براي پيگيريهاي بعدي الزامي است. البته براي شكايتهاي احتمالي از گرانفروشي و كمفروشي ميتوانيد تلفن 3 شمارهاي 124 را هم امتحان كنيد؛ به هر حال راحتتر و دم دستتر است. فقط فراموش نكنيد كه اين سامانه تنها به شكايت در مورد تخلفات قيمتي رسيدگي ميكند. اگر شكايتي در مورد كلاهبرداري داريد بايد با پليس و تلفن 110تماس بگيريد؛ ضمن اينكه براي شكايت صنفي كه شامل همين گرانفروشيها هم ميشود، ميتوانيد با صنف مربوط تماس بگيريد و پيگير باشيد.
يك، سه، شش
براي شكايتهاي اداري، با سامانه ملي سازمان بازرسي كل كشور آشنا شويد
اگر از نحوه ارائه خدمات وزارتخانه، اداره، شركت دولتي يا مؤسسه مأمور به خدمت عمومي در زمينههاي نقض قوانين، عدمانجام وظيفه، اطاله رسيدگي، عدمپاسخگويي يا ضعف در ارائه خدمات شكايتي داريد، ميتوانيد از سازمان بازرسي كل كشور خواهان رسيدگي براي احقاق حق خود باشيد. همچنين اگر بهعنوان يك شهروند آگاه با حس مسئوليت اجتماعي از سوءجريان اداري نظير تضييع اموال عمومي، دولتي، منابع طبيعي و محيطزيست، وجود فساد و جرم يا ديگر تخلفات اداري اطلاعاتي داريد، ميتوانيد شكايت يا اطلاعاتتان از اينگونه سوءجريانات را به سامانه ملي رسيدگي به شكايات و اعلامات سازمان بازرسي كل كشور ارسال كنيد. البته قبل از هر كاري خوب است بدانيد:
وظيفه سازمان بازرسي كل كشور نظارت بر اجراي صحيح قوانين و حسن جريان امور در وزارتخانهها، دستگاههاي دولتي و عمومي و شركتهاي دولتي و مؤسسات يا نهادهاي عمومي غيردولتي و بهطور كلي دستگاههاي اجرايي كشور است. بنابراين رسيدگي به شكايات، خارج از حوزههاي مذكور و موضوعات زير در صلاحيت اين سازمان نيست نظير؛
الف: رسيدگي به دعاوي بين اشخاص حقيقي و حقوقي كه براي احقاق حقوق آنان مرجع دادگستري تعيين شده است مگر موضوعاتي كه بيانگر نقض قانون يا سوء جريان اداري باشد.
ب: بررسي و تجديدنظر نسبت به آرا مراجع قضايي.
ج: شكايت از قضات دادسرا و دادگاههاي دادگستري.
درصورتي كه قبلاً شكايتي به سازمان بازرسي كل كشور ارسال كردهايد و پرونده شما در حال رسيدگي است يا گزارشي از سوءجريان اداري دادهايد، از ارسال مجدد شكايت خودداري كنيد. ضمناً پيگيري شكايتهاي خارج از اين سامانه كه قبلاً به سازمان ارسال شده است از طريق مراجعه حضوري يا تماس تلفني با تلفن 136امكانپذير است.
شكايت بايد شامل هويت كامل، نشاني، كدملي و كدپستي شاكي همراه با دلايل باشد. پس از وارد كردن مشخصات دستگاه و متن شكايت خود و ديگر اطلاعات مورد نياز در سامانه، از سوي سيستم يك شماره پيگيري براي شما صادر ميشود كه به وسيله آن ميتوانيد در هر لحظه از مرحله رسيدگي به شكايت خود در سازمان بازرسي آگاه شويد.
نظر شما