جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: "تحریمات انگلیسی علیه روسیه؟ چه چرندیاتی!" عنوان یادداشتی است که خبرگزاری نووستی آن را مخابره کرده است. متن یادداشت:

در روابط روسیه و انگلیس جنجال بزرگی شکل می‌گیرد. هفته آینده وزارت امور خارجه انگلیس قصد دارد گزارشی به پارلمان این کشور ارائه دهد که در آن موضع انگلیس نسبت به روسیه با توجه به امتناع مسکو از استرداد آندره لوگاووی (Andrei Lugovoi) به لندن که از سوی دادستانی سلطنتی متهم به قتل الکساندر لیتویننکو (Alexander Litvinenko) افسر سابق سازمان فدرال امنیت روسیه "اف اس ب" است، قید خواهد شد. در انگلیس اعمال تحریماتی شدید علیه روسیه را تا حد قطع روابط دیپلماتیک را پیشبینی می کنند. این واکنش تند انگلیس مسکو را متعجب کرده است. [انگلیس: متهم به قتل را تحویل دهید]

Andrei Lugovoi

استدلال اصلی مقامات روسیه در رابطه با پرونده لوگاووی این است که او تبعه روسیه است و طبق قانون اساسی روسیه، این کشور اتباع خود را تحویل کشور دیگری نمی دهد. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه یک ماه قبل اعلام کرده بود که استعلام ارگان های انتظامی و دادستانی انگلیس درباره تحویل آندره لوگاووی به لندن، گواه حماقت آنان است.

"یوری کویتسینسکی" معاون اول رئیس کمیته مجلس دومای روسیه در امور بین الملل در این رابطه معتقد است: انگلیسی‌ها می‌توانند ما را با هر تحریمی تهدید کنند، این بازی آنان است. آنها پایه حقوقی بسیار ضعیفی برای تصویب هرگونه تحریمی دارند.  

"سرگی گونچاروف" نماینده دومای شهر مسکو می گوید: چه چرندیاتی! انگلیس ها هیچ تحریمی علیه روسیه تصویب نخواهند کرد. این تنها دور دیگری از روابطی نه چندان گرم است. در این رابطه همه چیز مشخص است: آنها "بوریس بریزوفسکی" الیگارش فراری و مغضوب و "احمد زاکایف" نماینده چچن های جدایی طلب را را تحویل ما نمی دهند، ما هم لوگاووی را تحویل نمی دهیم.

"اصلان آباشیدزه" کارشناس حقوق بین الملل در این رابطه گفت: کنوانسیون اروپا درباره استرداد، مصوبه 1957 ، در نظر دارد که تبعه هر کشوری تنها در صورتی می تواند تحویل کشور دیگری داده شود که گناهکار بودن وی اثبات شود و جرم مرتکب شده در هر دو کشور محکومیت داشته باشد. بر اساس این کنوانسیون، روسیه از انگلیس خواسته بود که زاکایف و بریزوفسکی را تحویل دهد. انگلیس این کار را نکرد، و اعلام داشت که اثبات گناه آنان کافی نیست. از آنجاییکه انگلیس در اجرای با وجدان این کنوانسیون حسن نیت نشان نداد، روسیه نیز متقابلاً می تواند همین گونه برخورد کند.

مسکوفسکی کومسومولتس - کامرسانت
نگاهی به مطبوعات - خبرگزاری نووستی - 21 تیر

کد خبر 26420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز