سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

بانک مرکزی نرخ تورم رسمی ایران در ۱۲‌ماه منتهی به خرداد۱۳۹۳را ۲۷/۷درصد اعلام کرد که نشان می‌دهد دولت تا تحقق وعده کاهش نرخ تورم به ۲۵درصد تا پایان امسال، تنها ۲/۷ درصد فاصله دارد که احتمال دارد با ادامه روند سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به آن دست یابد.

تورم


اين بيشترين ميزان كاهش نرخ تورم از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم است كه نشان از تندتر شدن كاهش نرخ تورم به ميزان 2/6درصد در خردادماه نسبت به ارديبهشت‌ماه دارد.

چالش اصلي پيش روي تيم اقتصادي دولت و البته فعالان اقتصادي و مردم اين است كه آيا روند كاهشي نرخ تورم در ماه‌هاي آينده ادامه خواهد يافت و سخت‌تر و نگران‌كننده‌تر اينكه با تداوم سياست پولي انقباضي بانك مركزي، اقتصاد ايران چگونه و چه زماني از ركود خارج خواهد شد؟ پايداري كاهش تدريجي نرخ تورم و استمرار روند رونق نسبي در فعاليت‌هاي اقتصادي، مهم‌ترين انتظار و مطالبه از تيم اقتصادي دولت در شرايط ركود تورمي است و فعلا اولويت نخست، همچنان مهار تورم است، اولويتي كه با افزايش نرخ تورم در بخش‌هاي توليد و بالارفتن هزينه تمام‌شده كالاها و خدمات با چاشني ركود از يكسو و مديريت انتظارات تورمي با سياست‌هاي كنترل بازار و قيمت‌ها شايد در ماه‌هاي منتهي به پايان سال دچار تغيير شود.

ديروز بانك مركزي خبر داد شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در خرداد‌ماه 1393به عدد 194رسيد كه نسبت به‌ماه قبل 1/7درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل معادل 14/6درصد افزايش داشته است. 2روز پيش مركز آمار ايران به‌عنوان نهاد آماري كشور كه نرخ تورم را جداگانه محاسبه مي‌كند، نرخ تورم را 26/2درصد اعلام كرده بود كه اختلاف بين مركز آمار و بانك مركزي به‌دليل اختلاف در سبد كالاها و خدمات و نحوه محاسبه طبيعي است.

تثبيت قيمت‌ها پيش‌درآمد‌ماه رمضان

تازه‌ترين گزارش هفتگي متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراكي پرمصرف در شهر تهران هم نشان از تثبيت قيمت‌ها به‌عنوان پيش‌درآمدي بر آرامش بازار در‌ماه مبارك رمضان دارد. بانك مركزي گزارش داده كه تنها اين تخم‌مرغ بوده كه در هفته منتهي به 6تيرماه يعني هفته گذشته رشد قيمتي نزديك به 6درصد را تجربه كرده و گوشت قرمز هم نيم درصد گران شده است. اما ميوه، سبزي و گوشت مرغ ارزان‌تر و برنج، حبوبات، قندوشكر، چاي و روغن نباتي تغيير قيمت نداشته است. گروه لبنيات پرمصرف خانوارهاي شهر تهران در هفته نخست تيرماه نسبت به هفته نخست خردادماه تنها 2دهم درصد رشد قيمت داشته و نسبت به هفته مشابه پارسال 12/7درصد گران شده است.

تخم مرغ در هفته گذشته نسبت به هفته مشابه خردادماه 22/5درصد و نسبت به هفته نخست تيرماه پارسال 10/2درصد گران‌تر شده است. براساس گزارش بانك مركزي، رشد قيمت برنج در هفته گذشته نسبت به هفته نخست خردادماه امسال و هفته نخست تيرماه پارسال به‌ترتيب 4دهم و 3/6درصد، حبوبات 2دهم درصد و منفي 14/7درصد، ميوه‌هاي تازه منفي 7/9درصد و 14/7درصد، سبزي‌هاي تازه منفي 3/4و منفي 3/3درصد، گوشت قرمز منفي 4دهم و 5/8درصد، گوشت مرغ صفر و 3/1درصد، قندوشكر 4دهم و 8/8درصد و روغن نباتي صفر و 3/9درصد بوده است.

نمودار تغییرات نرخ تورم از بهمن ۹۱ تا خرداد ۹۳

کد خبر 264413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha