با اعلام گزارش تیم روانشناسی، محاکمه اسکار پیستوریوس، قهرمان دوی معلولان جهان از سر گرفته خواهد شد.

ازسرگیری محاکمه قهرمان جهان به اتهام قتل

طبق گزارش تيم‌ روانشناسي، اين مرد هنگام قتل نامزدش هيچ‌گونه بيماري يا اختلال رواني نداشته و در سلامت كامل به سر مي‌برده است.

اسكار پيستوريوس را بيشتر از آنكه به‌خاطر پاهاي تيغه‌اي از جنس كربنش بشناسند يا به‌دليل حضورش در مسابقات دوي المپيك لندن و قهرماني‌اش در مسابقات پارالمپيك، به‌خاطر جنايتي مي‌شناسند كه سال گذشته در خانه‌اش رقم زد و در جريان آن نامزدش را با شليك 4گلوله به قتل رساند.

اين قهرمان اهل آفريقاي جنوبي كه 2پاي خود را از دست داده، متهم است كه با برنامه‌ريزي قبلي ريوا استين كمپ را كه يك مدل معروف بود، در خانه مجللش به قتل رسانده است؛ هر چند اين مرد قتل نامزدش را پذيرفته و اين جنايت را به گردن گرفته اما ادعا مي‌كند متوجه حضور نامزدش در خانه نشده و زماني كه او در دستشويي بوده، به تصور اينكه دزد وارد خانه‌اش شده از پشت در شروع به شليك كرده و هنگامي كه با جسد نامزدش روبه‌رو شده، تازه فهميده كه اشتباهي او را به قتل رسانده است.

پيستوريوس اين ادعاها را در جريان جلسات محاكمه‌اش كه از اسفند سال گذشته آغاز شده بود نيز مطرح كرد. جلسات محاكمه اين مرد به‌طور مستقيم از تلويزيون هم پخش مي‌شد و ميليون‌ها نفر در آفريقاي جنوبي لحظه به لحظه اين پرونده جنجالي را دنبال مي‌كردند.

در جريان اين محاكمه شاهداني با حضور در جايگاه به بيان اظهاراتي درباره شب جنايت پرداختند. ازجمله زوج سالخورده‌اي كه در نزديكي خانه پيستوريوس زندگي مي‌‌كردند. آنها گفتند كه پيش از صداي شليك گلوله، صداي جيغ زني را هم از خانه پيستوريوس شنيده بودند. اگر اظهارات آنها درست باشد، يعني قهرمان سابق دوي معلولان جهان دروغ مي‌گويد و وي پيش از تيراندازي صداي نامزدش را شنيده يا با او درگير شده است. از سوي ديگر، پزشك جواني كه در همسايگي اسكار پيستوريوس زندگي مي‌كرد نيز در دادگاه گفت: پس از شنيدن صداي شليك گلوله‌ها خودم را به خانه اسكار رساندم. او كه هق هق گريه مي‌كرد، گفت: من به او شليك كردم. فكر كردم دزد است. او وحشت كرده بود و بلندبلند دعا مي‌كرد و مي‌گفت كه اگر نامزدش زنده بماند عمرش را در راه خدا وقف خواهد كرد. در آن موقع براي نجات زن جوان تلاش كردم اما وي جانش را از دست داده بود.

با برگزاري چندين جلسه دادگاه، سرانجام ارديبهشت امسال، وكلاي قهرمان پارالمپيك مدعي شدند كه او در زمان حادثه از نظر روحي و رواني در شرايط درستي نبوده و زماني اقدام به شليك كرده كه كنترل رفتارش در اختيار خودش نبوده است. در چنين شرايطي قاضي دادگاه دستور داد كه براي بررسي صحت اين ادعا، متهم به‌مدت يك‌ماه در بيمارستان رواني بستري و تحت نظر يك تيم از روانشناسان قرار گيرد. به اين ترتيب جلسه محاكمه قهرمان سابق ناتمام رها شد و وي به بيمارستان رواني انتقال يافت. با گذشت بيش از يك‌ماه از اين ماجرا، روز گذشته خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرد كه نتيجه بررسي‌هاي روانشناسي درخصوص سلامت رواني اسكار پيستوريوس به دادگاه اعلام شده و محاكمه وي به‌زودي از سر گرفته مي‌شود. براساس گزارش تيم روانشناسي، متهم در زمان جنايت از سلامت روحي و رواني كاملي برخوردار بوده و مي‌توانسته همه رفتارش را كنترل كند. به اين ترتيب يكي از بزرگ‌ترين شانس‌هاي قهرمان سابق جهان براي فرار از مجازات از بين رفت و گفته مي‌شود درصورتي‌كه او در دادگاه متهم به قتل عمد شود، بايد تا پايان عمرش در زندان بماند.

کد خبر 264430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha