چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس سیاسی در آمریکا تصریح کرد اسرائیل به دنبال تجزیه عراق است و به همین علت از استقلال کردستان عراق حمایت می‌کند.

کربلا

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، ناصر العمری نویسنده و کارشناس سیاسی در گفتگو با این شبکه از شهر نیویورک گفت:«براساس قانون اساسی عراق، دولت مرکزی مسئول صادرات نفت این کشور است. اما مسئله توزیع ثروت حاصل از فروش نفت عراق همواره موضوعی اختلاف آفرین بوده است. درحالیکه عراق ملتهب شده است کردها از وضع بوجود آمده بهره برداری می کنند و می خواهند از این بحران برای کسب استقلال خودشان استفاده کنند. کردها این خواسته اعلام استقلال را مطرح کرده اند تا ببینند واکنش کشورهای مختلف به چه صورتی خواهد بود. وقتی کشوری دچار چنددستگی و بحرانی همانند حضور عناصر گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) باشد، طرح درخواست اعلام استقلال برای یکی از این مناطق، سبب ضعیف تر شدن عراق می شود. بی تردید، استقلال کردهای عراق برای کشورهای منطقه بویژه ایران و ترکیه مسائل جدی بوجود خواهد آورد. اوضاع عراق بسیار بهم ریخته است. این وضع به نفع کردها نیست. اگر عراقی ها متحد نشوند، بحران این کشور برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.»

وی در ادامه افزود:« در این میان باید به تحرکات اسرائیل نیز توجه داشت. بی تردید، اسرائیل نمی خواهد عراق متحد و یکپارچه باشد. عراق یکی از معدود کشورهای عربی منطقه است که از نظر اقتصادی وضع خوبی داشته است و می تواند چالشی جدی برای اسرائیل باشد. مقامات اسرائیلی به دنبال تجزیه عراق هستند. اسرائیل از اعلام استقلال کردستان عراق حمایت می کند. این اقدام آنها در جهت منافع اسرائیل قرار دارد. اما عراق باید یکپارچه باقی بماند. مردم عراق مشترکاتی دارند که باید براساس آن عمل شود. تجزیه عراق به نفع مردم این کشور نیست.»

کد خبر 264631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha