همشهری آنلاین: 27 تشکل نظامی از تمامی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مراسم رژه سالگرد پیروزی انقلاب کبیر فرانسه در خیابان شانزه لیزه شرکت کردند.

به نوشته ال موندو، این اولین باری است که نیکلا سارکوزی در مراسم سالروز انقلاب کبیر فرانسه در مقام رییس جمهوری این کشور شرکت می‌کرد.

در جریان مراسم رژه نمادین سالروز انقلاب فرانسه که سارکوزی آن را افتتاح کرد، 9 فروند  هواپیمای "آلفا جت" نیروی هوایی فرانسه با پرواز بر فراز خیابان شانزه لیزه  ستونی از دود به رنگ‌های آبی سفید و سرخ (رنگ‌های پرچم فرانسه) از خود برجای گذاشتند.

سپس سارکوزی سوار بر خودروی نظامی روباز مسیر حد فاصل طاق پیروزی تا میدان کنکرد را طی کرد و در این مسیر از نیرو‌های نظامی فرانسه و سایر نیرو‌های نظامی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا سان دید.

این اولین سالی بود که نظامیان کشور‌های اروپایی نیز در مراسم رژه روز 14 ژوئیه حضور یافته بودند. در این مراسم همچنین رییس جمهوری پرتغال ژوزه سوکراتس که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده دار است، حضور داشت.

ژوزه مانوئل دورائو باروسو ، هانس گرت پوترینگ و خاویر سولانا به ترتیب در مقام روسای کمیسیون و پارلمان اروپا و نماینده ارشد سیاست خارجی و امنیت عمومی اروپا در میدان کنکرد حضور به هم رسانیده بودند.

به اعتقاد کارشناسان مسائل فرانسه سارکوزی این گونه خواسته است خود را متعهد به تعهدات اروپایی فرانسه نشان دهد و این گونه نمایانگر سازد که در قبال اتحادیه اروپایی سیاستی کاملا متفاوت نسبت به ژاک شیراک رییس جمهوری سابق فرانسه دنبال می‌کند.در واقع رییس جمهوری فرانسه به صورت کاملا نمادین نشان داد که سیاست‌ فرانسه دوران زمامداری وی متفاوت از سیاست زمان شیراک است.

سارکوزی حتی در جریان مراسم سان دیدن از نظامیان نیز سنت شکنی کرد و بر خلاف عرف مرسوم خود به میان تماشاگرانی که در نزدیکی مجسمه ژرژ کلمانسو- از نخست وزیر فرانسه در جریان جنگ جهانی اول و پس از آن- ایستاده بودند، آمد و به آنان سلام گفت.

سارکوزی حتی رسم سخنرانی تلویزیونی رییس جمهوری فرانسه در سالگرد 14 ژوئیه را نیز به جا نیاورد. سخنرانی تلویزیونی رییس جمهوری فرانسه در زمان ریاست والری ژیسکاردستن مرسوم شده بود.

مراسم 14 ژوئیه به مناسبت بزرگداشت واقعه فتح زندان باستیل در 14 ژوئیه 1789 ، گرامیداشته می‌شود.فتح زندان باستیل به عنوان نقطه عطف انقلاب کبیر فرانسه قلمداد می‌شود در پی این واقعه قدرت پادشاه محدود شد و پس از سه سال در سپتامبر 1792 اولین جمهوری فرانسه اعلام شد.

کد خبر 26507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز