شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

مرضیه موسوی: امروزه خیلی‌ها تمایل دارند برای خود پایگاهی مجازی دایر کنند تا از طریق آن تریبونی برای اطلاع‌رسانی و فضایی برای گفتمان یا معرفی خدمات مورد نظرشان داشته باشند.

به سایت «من» خوش آمدید

 سايت‌ها اين روز‌ها تأثير زيادي در افزايش فروش دارند و كم نيست تعداد كساني كه عمده درآمد خود را از طريق اين صفحه‌هاي مجازي شخصي يا گروهي كسب مي‌كنند. براي اينكه بتوانيد سايت اينترنتي خود را راه‌اندازي كنيد ابتدا لازم است تا «دامين» يا دامنه‌اي براي خود داشته باشيد. مي‌شود گفت كه دامين فقط يك اسم است كه بايد از طريق شركت‌هاي ميزبان خريداري شود. مسئول اصلي فروش دامنه در دنيا مؤسسه icann است كه در هر كشوري با پسوند اينترنتي آن كشور اقدام به فروش دامنه مي‌كند. «nic. ir» مرجع فروش دامين در ايران است. شركت‌هايي هستند كه از اين شركت فضاهاي عمده‌اي را خريداري مي‌كنند و بعد اين دامنه‌ها را با ارائه خدمات ديگر مي‌فروشند. بعد از ثبت دامين از طريق اين ميزبان‌ها مي‌توانيد براي بارگذاري سايت و مطالب مورد نظرتان از كار‌شناسان همين شركت‌ها كمك بگيريد. سايت‌هاي ميزبان عمده درآمد خود را نه از طريق فروش دامين بلكه به وسيله اداره دامنه‌هاي ثبت شده و خدمات پس از فروش تأمين مي‌كنند.

كليك اول
سايت‌هاي ثبت دامين

براي ثبت دامين بهتر است از سايت‌هاي ميزباني استفاده كنيد كه اعتبار بيشتري دارند و خدمات‌رساني آنها شناخته شده است. اين سايت‌ها بسته به خدماتي كه ارائه مي‌دهند و اعتباري كه دارند هزينه‌هاي متفاوتي را براي انواع دامين‌ها دريافت مي‌كنند. خريد دامين از سايت‌هاي معتبر يك حسن بزرگ دارد و آن آرامش خيال نسبي است كه براي شما وجود دارد و مي‌توانيد روي امانتدار بودن ميزبان بيشتر تكيه كنيد؛ البته اين به آن معنا نيست كه ارائه‌دهندگان ديگر دامين از اين ويژگي برخوردار نيستند يا اعتبار لازم را ندارند. با مراجعه به اينترنت و جست‌و‌جو براي ثبت دامين، گزينه‌هاي متعددي پيش روي شما ظاهر مي‌شود. البته مي‌توانيد دامين خود را مستقيما در سايت ايرنيك «nic. ir» ثبت كنيد كه هزينه‌اش كمي بيشتر است اما خيالتان راحت‌تر خواهد بود. مراحل ثبت دامين در اين سايت‌ها اغلب مشابه يكديگر است.

كليك دوم
انتخاب اسم

ابتدا بايد براي سايت خود يك اسم انتخاب كنيد كه تكراري نباشد. براي اينكه از تكراري نبودن اسم مطمئن شويد، كافي است نام مورد نظر خود را در قسمت «جست‌و‌جوي عنوان» ثبت كنيد تا گزينه‌هاي ممكن و ناممكن روي ميز كار مجازي شما ظاهر شود. سايت ميزبان به شما مي‌گويد كه چه سايت‌هايي با نامي كه شما انتخاب كرده‌ايد قبلا ثبت شده‌اند و شما چه گزينه‌هايي براي انتخاب‌ در اختيار داريد. براي مثال ممكن است سايتي با اسم مورد نظر شما با پسوند «net» قبلا ثبت شده باشد اما پسوند «ir» براي ثبت سايت شما آزاد باشد. هر پسوندي كه در ادامه اسم سايت شما مي‌آيد بسته به فعاليت‌هاي تعريف شده براي آن، متفاوت است. استفاده از پسوندهاي مختلف ir، net،com ، org و... در اين مرحله به كمك شما مي‌آيند. همچنين بعضي سايت‌ها اسامي مشابه آنچه شما انتخاب كرده‌ايد را هم پيشنهاد مي‌كنند.

كليك سوم
مدت دامين

دامين مورد نظر يا صفحه‌هاي مجازي را براي چه مدت «اجاره» مي‌كنيد؟ در اين مرحله بايد تكليف اين موضوع را مشخص كنيد. سايت‌هاي ثبت دامين هزينه‌هاي يكساله تا 5ساله را براي ارائه اين سرويس درنظر گرفته‌اند كه براي هر كدام بايد هزينه‌هاي خاص خود را پرداخت كنيد. پس از پايان مدت مقرر، دامين خريداري شده توسط شما تمديد مي‌شود يا فرصت استفاده شما از آن به پايان مي‌رسد. درضمن نوع خدمات مورد نظر را هم در اين مرحله مشخص مي‌كنيد؛ ميزباني وب، سرور اختصاصي، نمايندگي حجمي و... كه هر كدام از خدمات جزئيات خاص خود را هم به‌دنبال دارند. براي مثال شما در اين مرحله انتخاب مي‌كنيد كه خدمات مورد نظر شما روي همه سرورهاي داخل ايران ميزباني مي‌شود يا موارد ديگر. درضمن مسلما هزينه ثبت دامين 5 ساله مقرون به صرفه‌تر است.

كليك چهارم
انتخاب سرويس

سايت مورد نظر در مرحله بعد صفحه‌اي را پيش‌روي شما قرار مي‌دهد كه در آن فهرستي از خدمات مورد نيازتان را مي‌بينيد. اين فهرست مواردي همچون فضاي مورد نياز، ترافيك ماهانه و توانايي ميزباني از وب‌سايت‌هاي ديگر را نشان مي‌دهد. تفاوت عمده گزينه‌هايي كه در اين فهرست وجود دارند بر سر فضاي سفارش داده شده و ترافيكي است كه براي آن درنظر گرفته شده است. براي مثال در اين فهرست مي‌توانيد گزينه خريد ۲ گيگابايت فضا، با ۲۰ گيگ ترافيك ماهانه و پشتيباني از سرورهاي مختلف را ببينيد. هزينه گزينه‌هايي كه در اين مرحله انتخاب مي‌شود از 20 هزار تومان تا يك ميليون تومان متفاوت است. البته شما مجبور نيستيد اين خدمات را الزاما از همان سايت ثبت دامين دريافت كنيد و مي‌توانيد فقط به ثبت دامين اكتفا كنيد.

كليك پنجم
مشخصات مالكيت

وقتي چند و چون خريد دامين شما مشخص شد، نوبت به تكميل فرم مشخصات مالك سايت مي‌رسد. اگر درخواست ايجاد يك سايت شخصي را داريد از گزينه شخص حقيقي و اگر اين سايت را براي يك شركت يا مؤسسه خاص ايجاد مي‌كنيد از گزينه شخص حقوقي استفاده كنيد. به‌خاطر داشته باشيد كسي كه اطلاعاتش در اين بخش وارد مي‌شود مسئول سايت شناخته مي‌شود و مسئوليت‌ محتواي كلي اين سايت به‌عهده او است. در ضمن براي سايت‌هايي كه به نام شركت تاسيس مي‌شوند، بعد از ثبت مشخصات سايت لازم است تا كپي روزنامه رسمي تاسيس شركت و مدرك شناسايي نماينده شركت به سايت ثبت‌نام‌كننده ارائه شود. اطلاعاتي كه در اين بخش وارد مي‌كنيد شامل نام و نام‌خانوادگي، آدرس و شماره تماس، شماره فكس، آدرس ايميل و كدپستي است. به‌جز شماره تلفن همراه، پركردن تمام مشخصات ديگر الزامي است.

كليك ششم
صدور فاكتور و پرداخت

مشخصات شما به‌عنوان ثبت‌نام‌كننده و مشخصات داميني كه انتخاب كرده‌ايد ثبت شده است و نوبت به مرحله صدور فاكتور رسيده است. در اين فاكتور اسم سايت شما و مشخصات حجم و ترافيك و نوع آن درج شده است. مدت زمان خريد دامين هم در اين فاكتور به همراه هزينه خريد اين دوره سالانه يا چندساله ديده مي‌شود. شماره فاكتوري كه در اين مرحله مخصوص شما صادر شده است را جايي يادداشت كنيد چون ممكن است در پرداخت‌هاي فاكتور به درد شما بخورد. براي پرداخت مبلغ اين فاكتور چند راه را مي‌توانيد انتخاب كنيد؛ از طريق پرداخت آنلاين تمامي كارت‌ها در 2يا 3بانكي كه سايت به شما معرفي مي‌كند و از طريق حواله بانكي يا پرداخت نقدي. حالا كه قرار است وارد فضاي مجازي شويد بهتر است همان گزينه پرداخت الكترونيك را انتخاب كنيد تا دستتان راه بيفتد.

دامين هم دلالي مي‌شود

پاي دلال‌ها به خريد دامين هم رسيده است. اين دلال‌ها كارشان اين است؛ همه دامين‌هاي مربوط به اسمي ساده و جذاب را با تمام پسوندهاي ممكن خريداري مي‌كنند و وقتي كسي براي ثبت اين نام‌ها براي دامين خود اقدام مي‌كند مي‌بيند هيچ داميني با اين نام براي او باقي نمانده است. خريد دامين از دلال‌ها ضابطه و تعريف مشخصي ندارد و خريدار دامين و فروشنده بايد سر قيمت به توافقي مشخص برسند.

پسوندهاي معروف

پسوندهايي كه در انتهاي آدرس‌هاي اينترنتي ديده مي‌شوند هر كدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند. پسوند com بيشتر براي سايت‌هاي تجاري به‌كار مي‌رود و پسوند net براي سايت‌هايي كه خدمات مرتبط با اينترنت را ارائه مي‌دهند. پسوند org هم مخصوص سازمان‌هاست. علاوه بر اين پسوند‌ها، پسوندهايي هم هستند كه براي شهر‌ها و كشورهاي مشخصي تعريف شده‌اند. مثل پسوند ir كه مربوط به ايران است يا co كه مخصوص كشور كلمبياست. پسوند‌ها گاهي مي‌توانند با هم تركيب شوند مانند پسوند net. ir كه اگر در جاي خود و به درستي به‌كار گرفته شده باشد خبر از سايتي ايراني مي‌دهد كه در زمينه خدمات اينترنتي فعاليت مي‌كند. بسياري از افراد اطلاعات دقيق از معنا و مفهوم اين پسوند‌ها ندارند.

 

کد خبر 265597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha