شورای اسلامی شهر تهران درصدد است تا یک طرح دوفوریتی تهیه کند که براساس آن به حادثه‌دیدگان ناشی از طوفان تهران کمک می‌شود. به همین مناسبت کمیته‌‌ای درحال بررسی نحوه کمک به آسیب دیدگان حادثه طوفان تهران است.


در اين كميته همچنين بر لزوم پوشش بيمه براي شهروندان در حوادث طبيعي تأكيد شد. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با درنظر گرفتن اينكه حق حيات مهم‌ترين حق شهروندان است از اهميت بيمه شهروندان در برابر حوادث طبيعي از قبيل طوفان سخن گفت.

همچنين رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر معتقد است كه تدوين طرحي براي كمك‌رساني به شهروندان در حوادثي از اين دست ازجمله اولويت‌هاي مهم شوراي چهارم است. بنابراين گزارش در جلسه كارشناسي‌اي كه به‌منظور رسيدگي به وضعيت حادثه ديدگان طوفان اخير تهران برگزار شده بود، احمد مسجد‌جامعي رئيس شورا، پرويز سروري رئيس كميسيون نظارت و حقوقي و اسماعيل نجار معاون وزير و رئيس سازمان مديريت بحران كشور شركت داشتند و بر لزوم پرداخت كمك به حادثه‌ديدگان و نيز تدوين طرح قانوني براي آمادگي در برابر حوادثي از اين دست تأكيد كردند.

در اين جلسه ابتدا احمد مسجد‌جامعي مهم‌ترين حق مورد اشاره در دين اسلام را حق حيات دانست و گفت: در اهميت اين حق همين بس كه اگر مقدار آبي فقط براي وضو در اختيار داشته باشيم و حيواني چه حرام گوشت و چه حلال گوشت تشنه باشد بايد آب را به حيوان دهيم تا حياتش حفظ شود.

بنابراين از نظر رئيس شوراي شهر در اين شرايط ما بايد به فكر حفظ حق حيات انسان‌ها و نيز حرمت آنها باشيم درحالي‌كه در حادثه طوفان اخيرتهران چنين نبوده، هيچ‌كس جوابگو نيست و مردم در بلاتكليفي به‌سرمي‌برند. وي اظهار داشت: در جايي گفته مي‌شود شهرداري مسئول رسيدگي به پرداخت خسارات ناشي از حوادث است اما اين حوادث مربوط به عمليات‌هاي ساختماني و عمراني است بنابراين اما اگر بحراني مانند زلزله و حوادث طبيعي ديگر رخ‌دهد آيا باز هم شهرداري مسئول است؟

افزايش نظارت بر ساخت و سازها

پرويز سروري رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا نيز گفت: حوادثي نظير طوفان تهران به ما نشان مي‌دهد كه بايد بيش از پيش در بحث نظارت بر ساخت و سازها سختگيري كنيم. وي به كشور زلزله‌خيزي مانند ژاپن اشاره كرد كه به‌دليل رعايت قوانين ايمني كمترين تلفات را در بزرگ‌ترين حوادث طبيعي متحمل مي‌شود.

سروري همچنين با اشاره به خساراتي كه در حادثه طوفان اخير به مردم وارد شده گفت: با توجه به فرايند طولاني اجرايي شدن اعطاي كمك محدود از سوي سازمان مديريت بحران كشور كه در قانون پيش‌بيني شده، ما پيشنهاد كرديم در اين جلسه سازمان مديريت بحران شهرداري تهران براي ارائه كمك‌ها متني را آماده كند كه به‌صورت دوفوريتي اجرايي كنيم تا كمكي در حد امكان به شهروندان تهراني كرده باشيم. وي خاطرنشان كرد: البته بايد توجه داشت طبق قانون هيچ وظيفه‌اي برعهده شهرداري در اين زمينه نيست و شهرداري صرفا به‌دليل كمك به شهروندان اين كار را انجام مي‌دهد نه در قالب وظيفه قانوني.

وي همچنين ياد آور شد: بروز چنين حوادثي بيش از پيش بر ضرورت پوشش بيمه‌اي شهروندان تأكيد مي‌كند و ما از وزارت كشور مي‌خواهيم پيشنهادي در اين‌باره ارائه كند. در اين جلسه همچنين اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور بر لزوم هماهنگي بين دستگاهي تأكيد كرد و گفت: تفاهم خوبي برقرار شده است.

وي ادامه داد: سازمان مديريت بحران كشور و وزارتخانه كمكي را به شهروندان پرداخت خواهند كرد اما ميزان آن محدود است به همين دليل ما در حال ارائه لايحه‌اي به دولت هستيم تا سقف ميزان خسارات پرداختي به شهروندان در حوادث اين چنيني افزايش يابد.

به گفته رئيس سازمان مديريت بحران كشور، در حال حاضر بالغ بر 60درصد ساختمان‌هاي تهران زير 45سال عمر دارند يعني از ابتداي انقلاب اسلامي نوسازي شده‌اند پس چرا بايد اين سازه‌ها در برابر حوادثي نظير طوفان يا زلزله نا ايمن باشند؟ وي به ساخت بيمارستاني در ورزقان اشاره كرد كه يك هفته بعد از ساخت درحادثه زلزله غيرقابل استفاده شد. نجاردراين باره خواستار پاسخگويي نظام‌مهندسي شد.

وي همچنين به موضوع آموزش ايمني در برابر رخدادهاي طبيعي اشاره كرد و گفت: امروزه صحبت از آموزش ايمني مي‌شود اما آيا كسي به اين موضوع فكر كرده كه پشت بام‌هاي اكثر منازل محل نگهداري وسايل غيرضروري است كه در هنگام رخداد حادثه‌اي نظير طوفان يك عامل تهديد‌كننده به شمار مي‌آيند؟

رئيس سازمان مديريت بحران كشور نماهاي ساختماني و شبكه گازرساني منازل را نيز درهنگام وقوع حوادث تهديد‌كننده دانست و خواستار آن شد تا درباره اين مسائل نيز فكري اساسي شود.

 

کد خبر 265933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha