آثار عینی مذاکرات هسته‌ای نمایان شده، آمار‌ها نشان می‌دهد که حجم تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران از سوی خارجی‌ها ۵برابرافزایش یافته است.

بورس

اين آمار را مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي كه به اين اطلاعات دسترسي دارد ارائه كرد.به گزارش همشهري، در طول 2دهه گذشته بورس تهران در قالب يك جزيره اداره شده و با بورس‌هاي ديگر دنيا ارتباطي نداشته است. در عين حال به‌دليل محدوديت‌هاي قوانين و مقررات و موانعي كه برسر راه خروج ارز وجود داشت سرمايه‌گذاران خارجي تمايلي به سرمايه‌گذاري دربورس تهران نداشتند اما به ‌نظرمي‌رسد اكنون به‌دليل موفقيت اوليه در مذاكرات هسته‌اي دريچه ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بورس گشوده شده است اما بورس تهران هنوز هم حالت جزيره‌اي دارد و هنوز ارتباط مؤثري با سرمايه‌گذاران و بورس‌هاي خارجي ندارد. انتظار مي‌رود درصورت پيشرفت بيشتر مذاكرات، حجم سرمايه‌گذاري خارجي در بورس افزايش يابد.

حامد سلطاني‌نژاد دراين باره به همشهري گفت: بررسي‌هاي آماري در دوره زماني يكساله نشان مي‌دهد كه تعداد كد‌هاي سهامداري خارجي ثبت شده رو به افزايش است. آمار‌ها نشان مي‌دهد كه از خرداد پارسال تا خرداد امسال تعداد كد‌هاي سهامداري خارجي ثبت شده در شركت سپرده‌گذاري مركزي بين 4تا5برابر افزايش يافته است.

از سلطاني‌نژاد پرسيدم چه ميزان از كد‌هاي خارجي ثبت شده مربوط به ايرانيان مقيم خارج است، او توضيح داد: ايراني‌هاي مقيم خارج معمولا با شناسنامه ايراني دربورس سرمايه‌گذاري مي‌كنند به همين دليل در رده كد‌هاي سهامداري ايراني دسته‌بندي مي‌شوند مگر اينكه به ما اعلام كنند كه منشأ پول‌شان خارجي است در اين صورت مي‌توان آنها را در دسته ديگري طبقه‌بندي كرد. او توضيح داد: بيشتر ايرانيان مقيم خارج متأسفانه اعلام نمي‌كنند كه منشأ پولشان خارجي است درصورتي كه اين كار مزاياي مناسبي براي آنها دارد و آنها را مشمول قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاران خارجي مي‌كند. او افزود: اگر مشخص شود منشأ سرمايه، خارجي است، سهامدار با استناد به مقررات مربوط به تشويق و حمايت از سرمايه‌گذار خارجي مشكلي براي مديريت و خروج دارايي‌اش از ايران نخواهد داشت.

وي ادامه داد: معمولا سرمايه‌گذاران خارجي پس از بازديد از بورس ايران و آشنايي با بازار سرمايه درخواست كد معاملاتي مي‌كنند. سلطاني‌نژاد تعداد كد‌هاي خارجي بورس را 295كد معاملاتي اعلام كرد كه روند صدور آن رو به رشد است. سلطاني‌نژاد با بيان اينكه تعدادكدهاي سهامداري به 7ميليون و 600هزار كد رسيده است درباره جزئيات اين تعداد كد سهامداري گفت: از مجموع اين تعداد كد سهامداري نزديك به 5ميليون و200هزار كد سهامداري فعال است و بقيه فعال نيست.

کد خبر 267344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha